8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    victor93

Software update via Remote Desktop

Dag OMT-ers,

Ik werkt bij een bedrijf waar ze verschillende locaties hebben waar iMac’s staan. Nu draaien al deze iMac’s nog op versie 10.8.
    Nu weet ik dat het mogelijk is om met Apple Remote Desktop software naar remote Mac’s te “pushen”. Is dit ook mogelijk met een complete OS update ?

Met vriendelijke groet,
    Victor Matla

Bijdrager
    macpro

Ik wilde eigenlijk schrijven dat het niet kan, omdat de installatie van het OS een paar handmatige stappen kent.
    Maar dat valt tegenwoordig wel mee, dus je zou het eens kunnen proberen. Er zal vast en zeker ergens een reserve Mac liggen.
    Hang die in het netwerk, haal uit de Mavericks distributie het installatie package en installeer die via ARD.

Vind het wel een leuke uitdaging, dus ik ga eens kijken of ik het via een virtuele omgeving kan testen.

Bijdrager
    macpro

Heb het geprobeerd met een virtuele omgeving, maar dat is jammerlijk mislukt. Die machine is nu naar de pietjes.
    Een Google actie geeft ook niet echt de gewenste resultaten, alhoewel er mensen zijn die beweren dat het is gelukt.
    Maar die zetten dan niet erbij hoe.

De aanpak die wel kan lukken is de Mavericks installer kopiƫren naar de betreffende Mac(s) en dan via een ARD sessie daar starten.
    Dan de installatie stappen doorlopen en de herstart uitvoeren. Mavericks wordt geĆÆnstalleerd en na een tijdje heb je weer een werkende Mac, maar dan met Mavericks. Dit is alleen een proces dat je dan op elke Mac zult moeten uitvoeren.

Mogelijk kan OS X Server met NetInstall je daarmee helpen, maar ook dan kun je volgens mij niet op afstand de Macs upgraden.
    Wel kun je dan 1 installatie image samenstellen en dat voor alle Macs gebruiken om de installatie uit te voeren, zonder het image zelf naar de Macs te moeten sturen.

Moderator
    Night

Het is in ARD toch ook mogelijk het OS te updaten naar die van de bronmachine of een aangepaste versie hiervan?

Alle computers altijd up-to-date
    Het installeren van software of updates op computers in het netwerk is nog nooit zo eenvoudig geweest. Met Install Package kopieer en installeer je in een handomdraai een pakket van Apple of van een andere fabrikant op alle clientcomputers. En ook aangepaste installatiepakketten vormen geen enkel probleem. De gebruikers in het netwerk krijgen een melding dat er een update beschikbaar is, en je kunt computers zelfs op afstand opnieuw opstarten.

Met AutoInstall kun je ook software op een Task Server uitvoeren. De pakketten worden in dat geval automatisch naar de clientcomputers doorgestuurd voor installatie. Je kunt zelfs een schema instellen, zodat de software op een handig moment wordt geĆÆnstalleerd. En als een computer niet beschikbaar is via het netwerk, wordt het pakket automatisch geĆÆnstalleerd zodra de computer weer online is.

Bijdrager
    macpro

Je kunt wel de ARD client bijwerken, maar niet het OS. En anders ben ik heel benieuwd waar die mogelijkheid zit.

Moderator
    Night

Volgens mij moet het via NetInstall ook al lukken, al dan niet in combinatie met NetBoot:?

Ik kwam dit nog tegen:

Hi

It’s not recommended using ARD to do this on one mac let alone the number you have. Remember this is a full OS upgrade and not an update.

However you could copy the Mavericks installer using the Copy feature in ARD to all 200 iMacs over your network. This has its drawbacks as apart from the obvious impact on your network you’d still have to ‘touch’ all 200 iMacs in some way to start the upgrade. Either by logging in locally on each one or by sending a series of unix commands wrapped in a script to set the ball rolling.

A better way would be to use a deployment tool such as NetInstall, DeployStudio, Munki etc as the other poster has alluded to.

If you have OS X Server on your network use it. If you don’t then really consider getting it.

Antonio Rocco (Apple Consultants Network
    )

Bijdrager
    macpro

Dat is een van de verhalen die ik ook had gevonden.
    Heb zojuist de upgrade van 10.8 naar 10.9.1 via ARD uitgevoerd.
    Door dus de volledige installer te kopiƫren naar de 10.8 machine en deze daar lokaal uit te voeren via ARD.
    Op enig moment wordt een herstart uitgevoerd en dan is de machine een flinke tijd niet meer bereikbaar.
    Daarna volgt weer een herstart en dan ziet ARD de machine wel weer. Even later is de installatie helemaal klaar en kun je inloggen en je iCloud ID invoeren (indien gewenst).

Op die manier lukt het dus, maar of het een efficiƫnte manier is?

Bijdrager
    victor93

Bedankt voor de reacties!!! Ik zal het in de groep gooien.

Heb het gister al wel voor elkaar gekregen om verbinden met een andere locatie te maken via WAN. je moet hiervoor 2 poorten linken aan een ip adres. Ik heb dit nog niet geprobeerd met meerdere iMac’s. Zou het ook mogelijk zijn om een VPN verbinding met die locaties op te zetten en dan de iMac’s overnemen ? Het lijkt me dat je dan sowieso meerdere iMac’s moet kunnen zien.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.