22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Guuspronk

Software update MacBook Pro

Ik heb mijn MacBook pro nu bijna twee maanden, en heb al een paar keer problemen gehad met de software update. De eerste keer ging het probleem vanzelf over, maar het is nu al sinds gister en ik vind het erg vervelend.

Het zit namelijk zo, Ik kreeg gister een melding dat er een software update beschikbaar is(Thunderbold firmware), dus ik ging deze installeren. Instalatie ging prima, binnen een paar seconden gedownload. Na het downloaden moet je de MacBook opnieuw opstarten, dan gaat hij verder met installeren. Tot dat m’n MacBook zichzelf afsluit is er nog niet zoveel aan de hand, maar als hij afgesloten is en opnieuw opstart hoor ik een piep, en krijg ik zwart scherm. M’n MacBook start zichzelf dan weer opnieuw op en gaat zichzelf herstellen, met een balk in beeld(lijkt op de balk die je ziet als je batterij helemaal leeg is geweest) hij gaat dan zichzelf herstellen en start vervolgens op. Vervolgens is de software update niet geïnstalleerd. Nu is dat op dit moment met een Thunderbold firmware update niet zo erg, maar andere updates kan dit erg vervelend zijn. en ik vind het gewoon vervelend dat m’n MacBook niet zo werkt als dat het hoort.

Heeft iemand enig idee wat het voor probleem kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Het proces wat jij ziet met dat balkje en piep is de firmware update van Thunderbold. Dat hoort dus zo en dat is de update.
    Welke updates kreeg je dan te zien in het venster van Software Update behalve die van Thunderbold?

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je wel goed gelezen welke instructies er worden gegeven?

Ziet er ongeveer zo uit:

Die piep is normaal, met het zwarte scherm. En dat balkje (staat in de tekst) is het installeren van de update zelf. Daarna herstart de machine zich vanzelf na een paar seconden uit te zijn geweest. Vervolgens eventueel eerdere keren herstarten is ook normaal en hoort bij de update.

Bijdrager
    juwlez

zelfde hier, die update gedaan en deed idd ook zo gek met opnieuw opstarten met een vage harde piep. Nu geef ie weer aan dat die update is er..

Bijdrager
    Baszert

Was dit niet die EFI update? Installeerde het vanmiddag, daarna doffe toon en dat balkje. Daarna wederom een herstart. M’n hart ging tekeer.

Bijdrager
    juwlez

@Baszert, hahahahahahahahaha geweldig.. same here…

Bijdrager
    SunKeeper

We halen niet deze twee door elkaar?

Want bovenstaande is nodig om onderstaande te kunnen installeren:

Bijdrager
    Guuspronk

Dat van die piep wist ik niet(ik dacht dat de boing ook daarvoor was), deze Piep had ik namelijk nooit op m’n MacMini.

Ik zit nu alleen nog met de vraag, waarom zegt software update dat de software nog niet is geïnstalleerd?

Tnx voor de hulp!

Bijdrager
    Baszert

Nu heb je Tunderbold update er staan, die is nieuw.

Bijdrager
    SunKeeper

Half september zijn er bijv. ook deze updates uitgegeven:

Let op de versienummers!

Bijdrager
    Guuspronk

Mensen, ik ben er uit, het waren inderdaad 2 verschillende updates. dat van die piep wist ik nog niet, ik schrok me rot, zeker omdat hij dit niet bij elke update doet. <aarja bedankt voor de hulp in ieder geval, scheelt mij weer een ritje naar de apple store

Bijdrager
    juwlez

@Sunkeeper, deze heb ik het over. Deze heb ik gister uitgevoerd en is nu weer beschikbaar…

Bijdrager
    Hansi2124

Mooi zo!

Bijdrager
    SunKeeper

Eigenlijk is het slordig dat de piep en het knipperende sluimerlampje (is je misschien opgevallen) niet wordt vermeld in het waarschuwingsvenster wat je te zien krijgt.

Maar het hoort dus inderdaad bij de update. Vaak is het gewoon geduld hebben, en niets doen. De machine start vanzelf weer op, al kost dat wat pogingen soms.

Edit: als een update terugkomt, kun je hem gewoon nog eens installeren, misschien lukt het dan wel. Als het meerdere keren niet lukt, is een bezoekje aan de APR een idee.

Maar verzeker je ervan dat je de netstroom correct aansluit, en de update niet onderbreekt. Ook niet als je denkt dat die al klaar is. Hij is pas echt klaar als Mac OS X klaar is met opstarten.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    Guuspronk

@Sunkeeper
    Ja het lampje heb ik inderdaad ook zien knipperen.
    Inderdaad hadden ze dat best mogen vermelden, de eerste keer dat ik een software update met m’n MacBook (kwartiertje na het uitpakken) schrok ik mij helemaal de tandjes, ik dacht nu al een crash, daarna een paar andere software updates gedaan zonder piep dus ik dacht, nouja misschien een klein foutje kan gebeuren(eigenlijk niet, maarja) en toen gebeurde het vanmiddag weer.

Fijn dat jullie mij wat uitleg hebben gegeven:)

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom het alleen bij dit soort updates is: omdat de firmware van het moederbord wordt geupdated.

Firmware staat in het ROM, en dus niet op de harde schijf. Meer info op Wikipedia.

Heel iets anders dan updates van de software, want dat is niet meer dan wat bestanden toevoegen/wijzigen/verwijderen. Daarom hoef je daar over het algemeen niet voor te herstarten.

Bijdrager
    Guuspronk

Ja dat had ik zelf ook al bedacht, nadat ik hoorde dat het hoort, maar ik had er niet bij stil gestaan

Bijdrager
    RvdTogt

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Macbook Pro 2011. De update bleef maar terug komen en telkens wanneer ik het opnieuw uitvoerde kwam hij weer terug. Nadat ik erachter kwam dat ik het netsnoer niet had aangesloten en ik het dus ditmaal weer probeerde maar dan met netsnoer (oplader). Was de update wel geslaagd.
    Check dus even of je MacBook pro aangesloten is op het stopcontact;)

Bijdrager
    SunKeeper

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.:evil:

Geeft toch aan dat je niet goed leest. Uit de melding van de bovenste afbeelding in dit topic:

Het netsnoer van de computer moet zijn aangesloten op de computer en een werkend stopcontact.

Het is volgens mij toch geen Hebreeuws….:lol:

Bijdrager
    Guuspronk

Dit was bij mij ook niet het probleem, ik lees wel

Bijdrager
    SunKeeper

Dit keer geen EFI, maar SMC:

Nieuwe update dus, geen oude die weer terugkomt.:wink:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.