16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomas93

Software overzetten

Hey,

Ik heb vandaag een nieuwe macbook pro gekocht en zou graag de software van mijn oude mac overzetten naar mijn nieuwe mac.

Hoe is dit het makkelijkst te doen?
    Had al diverse adobe programma’s gekopierd via een harde schijf.
    Maar als ik daarna het programma open krijg ik een foutmelding.
    Het bleek dus dat ik niet alle bestanden heb gekopierd.
    Iemand enig idee waar ik alle bestanden van adobe kan kopieren?
    Dus waar adobe de programma’s opslaat?
    Want als ik alleen de mappen uit de map programma’s kopier heb ik ze blijkbaar niet allemaal en zijn er ontbrekende bestanden.

Alvast bedankt.

Moderator
    unSOUND

Adobe software valt onder de groep software die alleen maar kunt installeren vanaf de CD’s. Door te kopiëren van de ene harde schijf naar de andere werkt niet. Zelfde geldt voor iLife en vrijwel alle software die geleverd wordt met een aparte installer.

Bijdrager
    Tomas93

Hmm maar volgens mij had ik de licentie via school gekocht en het programma zelf gewoon via internet / usb gekregen.. Is alleen wel al een tijdje geleden dus misschien dat ze het nu veranderd hebben o.i.d.

Bijdrager
    Tomas93

Is het trouwens ook niet mogelijk om een complete HD over te zetten?
    Of werken al de programma’s dan ook niet meer..

Moderator
    unSOUND

Het is mogelijk een volledige HD te klonen, software als SuperDuper en Carbon Copy Cloner zijn daarvoor gemaakt. Maar Adobe software werkt dan in ieder geval niet, die ziet het als het gekopieerd is naar een andere HD, waarna de licentie ongeldig wordt.

Bijdrager
    1984
    unSOUND op 18 september 2010

Maar Adobe software werkt dan in ieder geval niet, die ziet het als het gekopieerd is naar een andere HD, waarna de licentie ongeldig wordt.

Werkte dat vroeger wel onder Os 9 met die handige systeemmap( waar alle software in zat, zodat je alleen die map hoefde te verplaatsen), als ik het goed herinner..??

Bijdrager
    Oppie

Migratie-assistent.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    1984 op 18 september 2010

Werkte dat vroeger wel onder Os 9 met die handige systeemmap( waar alle software in zat, zodat je alleen die map hoefde te verplaatsen), als ik het goed herinner..??

Niet echt. De programmamap zat namelijk niet in de systeem map. OS-9 was weliswaar minder “streng” wat het overzetten van de systeemmap betrof, maar ook onder OS-9 blijf je toch zitten met licenties per computer.
    Oppie geeft het goede antwoord denk ik. Met de migratie assistent zou het moeten werken. Wel kan het zo zijn dat afhankelijk van het type licentie en/of welke CS versie het is er een 2e “activation” nodig is, en meestal kan dat, maar een 3e waarschijnlijk niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Maar Adobe software werkt dan in ieder geval niet, die ziet het als het gekopieerd is naar een andere HD, waarna de licentie ongeldig wordt.

En waarom niet? Die clone is toch 100% gelijk aan het origineel? Hoe kan adobe dan zijn licentie kwijt zijn?
    Het hangt trouwens ook af van de CS versie. CS3 b.v.b. werkt gelijk na invoeren van het serie nummer, maar CS4 en hoger had ook nog een “activation” protocol.

Moderator
    Poezenbeest

Helaas is met OSX inderdaad het moeilijker geworden om programma’s over te zetten. Naast de programma-map wordt steeds vaker ook de gebruikersbibliotheek en de systeembibliotheek gebruikt. Niet alleen voor voorkeuren of allerlei agents en gemeenschappelijke bestanden, maar ook voor frameworks en andere extensies die blijkbaar in toennemende mate nodig zijn. Programma’s nestelen zich steeds dieper in het systeem.

Met een goede migratie-assistent-sessie worden de meeste van deze bestanden keurig op de juiste plaats op de nieuwe HD neergezet, dat werkt voor vrijwel alle programma’s prima, ik meen ook voor de Adobe CS-serie. Toch zullen er altijd programma’s zijn die het net even anders doen en dus niet makkelijk met de migratie-assistent over te zetten zijn.

Anderzijds kan het niet eens zo onverstandig zijn om een clean install op een nieuwe computer te doen, zeker waar het gaat om programma’s. Voor de voorkeuren moet je dan wel de plst-bestanden van het programma overzetten, maar het geeft je wel weer een kans om eens kritisch te kijken naar welke programma’s je wel en niet nodig hebt.

Bijdrager
    Volkie
    Zerk op 19 september 2010

…….Programma’s nestelen zich steeds dieper in het systeem…..

Het lijkt net Windows:cool:

Bijdrager
    Tomas93

Het gaat trouwens om versie CS4
    Weet niet of dit verschil maakt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Tot aan CS3 was het zo dat na installatie alleen het serienummer hoefde te worden ingevoerd. Maar vanaf CS4 was er ook sprake van een activation code via internet. Op de server van Adobe wordt dan gecontroleerd hoe vaak het pakket al geactiveerd was. Afhankelijk van het licentie type kan dat een beperkt aantal keren.

Moderator
    unSOUND
    hendrik op 19 september 2010

En waarom niet? Die clone is toch 100% gelijk aan het origineel? Hoe kan adobe dan zijn licentie kwijt zijn?

Adobe slaat de activatie-code op met een encryptie die gebaseerd wordt op het hardware-ID’s van de hardware waarop het geïnstalleerd wordt. Op het moment dat de hardware dus veranderd ( zoals het ID van de harde schijf waar het op staat ) klopt de encryptie niet meer. Enige manier die je dan hebt is om alle registraties van Adobe te verwijderen, en na het maken van de kloon opnieuw te registreren en activeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

OK dat zou kunnen maar zoals ik in mijn post hierboven al aangaf, is dat niet altijd zo geweest. CS3 werkte direct na invoeren van het serienummer en een extra activatie was niet nodig. Bij CS4 en verder was dit wel nodig als extra controle door Adobe. Toen ik op mijn vorige Mac Leopard installeerde verhuisde ik eerst Tiger en dus ook CS3 naar een externe drive m.b.v. CCC en alles werkte gewoon alsof er niks gebeurt was.

Moderator
    unSOUND

Klopt. Dit geintje is bij CS4 geïntroduceerd… Het hangt er ook van af welke versie van de Suite je gebruikt heb ik her en der begrepen. De Master Collection heeft er geloof ik geen last van, evenals sommige speciale serienummers die bedoeld zijn voor groepen gebruikers…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.