5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    DarkRaverNL

Software om RAID HDs the Defraggen ?

Weet iemand of je een RAID striped set kan Defragmenteren ? Zoja, kan dat gewoon met normale software, of heb je er speciale voor nodig ?

:evil:

Bijdrager
    Pieter Neerincx

Onder welk OS draaien die schijven? Defragmenteren is iets wat je onder Windows en het oude Mac OS t/m versie 9 met enige regelmaat moest doen om problemen te voorkomen. Onder UNIXen en Linuxen hoef je schijven niet te defragmenteren. Sterker nog, het gaat vaak ten koste van performance. Defragmentatie van bestanden handelen de filesystems en/of het OS deels al af en voor het andere deel is een beetje fragmentatie van de schijf juist goed voor je performance.

Als je alle data aan het begin van een schijf achter elkaar zet en je moet achter elkaar veel lezen, schrijven, lezen, schrijven, enz. dan moet de kop van de schijf de hele tijd van voor naar achter en weer terug. Zitten er her en der tussen de data wat lege plekken dan kan de harde schijf daar spullen wegschrijven en hoeft de kop niet helemaal naar de andere kant.

Zoek maar eens in het forum op defragmenteren. Is al vaker voorgekomen. Fragmentatie van bestanden is niet fijn, maar ook geen drama. Een beetje fragmentatie van de schijf is prima.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Mac OSX 10.4.6, ik heb hem al een tijdje niet ge-defragmenteerd, en ik denk dattie daarom programmas best langzaam opstart, en met inloggen ook, ik had laatst all een schoonmaak programma gedraaid, dat ruimde al 1gb ruimte op, nu wil ik hem ook nog effe defragmenteren.

Bijdrager
    Len
    ”Pieter

Onder welk OS draaien die schijven? Defragmenteren is iets wat je onder Windows en het oude Mac OS t/m versie 9 met enige regelmaat moest doen om problemen te voorkomen. Onder UNIXen en Linuxen hoef je schijven niet te defragmenteren. Sterker nog, het gaat vaak ten koste van performance. Defragmentatie van bestanden handelen de filesystems en/of het OS deels al af en voor het andere deel is een beetje fragmentatie van de schijf juist goed voor je performance.

Als je alle data aan het begin van een schijf achter elkaar zet en je moet achter elkaar veel lezen, schrijven, lezen, schrijven, enz. dan moet de kop van de schijf de hele tijd van voor naar achter en weer terug. Zitten er her en der tussen de data wat lege plekken dan kan de harde schijf daar spullen wegschrijven en hoeft de kop niet helemaal naar de andere kant.

Zoek maar eens in het forum op defragmenteren. Is al vaker voorgekomen. Fragmentatie van bestanden is niet fijn, maar ook geen drama. Een beetje fragmentatie van de schijf is prima.

OS X maakt fragmentatie, als je vaak grote bestanden verplaatst, juist vele malen erger dan OS 9 ooit had kunnen doen.

OS X defragmenteert automatisch bestanden onder de 20 MB. Het doet dat echter snel, zonder de boel compact te maken tenzij dat echt nodig is. Het resultaat is bij mij na één week tijd al een schijf met 8000 fragmenten vrije ruimte. Kopieer daar een 500 MB bestand naartoe, en voilà! In minstens 300 stukken gekapt. Na een maand vertraagd de boel echt goed en moet ik wel defragmenteren. Ook als ik een schijfcrash zou krijgen zou ik met geen mogelijkheid die bestanden terug kunnen halen, als ze in 2000 stukken verdeeld zijn. Om over volumestructuurfouten die zo sneller ontstaan nog maar te zwijgen… OS X is wat fragmentatie betreft, hoewel veel mensen die dit nooit uitzoeken het tegenspreken, één grote catastrofe als je met veel of grote bestanden werkt. Zo erg dat de boel zelfs met de snelle schijven van tegenwoordig een stuk trager wordt. Bij OS 9 was het al een wonder als je 0.2% fragmentatie bereikte wat bestanden betreft. Bij OS X is dit weinig.
    Ook het kopieren gaat op gegeven moment langzamer omdat de schijf dan zó gefragmenteerd is dat er voor een 10 MB bestand 4 andere bestanden verplaatst worden door de autodefragmentatie van OS X die ik, zoals je nu wel begrijpt, erg graag uit zou zetten. Ik heb verdorie wel eens 5 minuten moeten wachten (en een hele hoop geratel aan moeten horen) op het kopiëren van een mapje van 30 MB gevuld met 6 bestanden!! Normaal krijg je niet eens het voortgangsbalkje te zien. Dat krijg je met zo’n systeem. Leuk voor de consument, maar niet voor de mensen die veel met hun schijf doen.

Ik weet niet of je speciale software nodig hebt om een striped RAID te defragmenteren. Ik verwacht dat dit niet nodig is, zeker niet met een hardware raid.

In dat geval raad ik iDefrag aan. TechTool Pro heeft een slechte tool, wordt de OS X schijf alleen maar traag van omdat OS X alles weer op z’n plek moet zetten.

iDefrag respecteert de extra’s die OS X aan HFS+ toegevoegd heeft (inclusief de ‘hot band’)en optimaliseert ook de bestandsstructuur. Een fantastisch programma dus. Je zal dan ook zien dat OS X sneller opstart na een defragmentatie met dit programma omdat het alles netjes op z’n plek zet. Gelukkig bestaat het, anders had ik elke maand mijn schijf opnieuw geformatteerd. Ik gebruik sowieso verschillende partities om fragmentatie tegen te gaan.

Hier kun je een demo downloaden:
    http://www.coriolis-systems.com/iDefrag-2.php

Het programma kost €25,- via download. Je krijgt er dan ook meteen een programma bij die een opstart CD kan maken zodat je de opstartschijf volledig kan defragmenteren en ook de volumestructuur kan optimaliseren (dit moet je in de voorkeuren aanvinken, ‘optimize catalog-b tree’!). In tegenstelling tot de TechTool Pro CD start deze CD zeer snel op, net zo snel of sneller als de Mac OS X installatie DVD. Klasse programma dus.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Bedankt, ik zal het programma kopen en uitproberen en zal ik hier vertellen hoe het gelukt is, ik heb de Demo al even bekeken, ziet er erg goed, en profesioneel uit, dankjewel !

PS: het is voor RAIDs geschik staat in de faq en ik qoute:

4. Does iDefrag support RAIDs?

If the RAID looks like a normal hard disk to Mac OS X, then yes, it should.

:)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.