17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    lunapics

Software- of hardwareprobleem? Vreemde zaken op mijn Macbook

Hallo,
    Ik heb geregeld last van het volgende:
    Mijn Macboek gebruikt heel veel van de processoren als er niets gebeurt. Geen applicaties open, Airport uit en dan kan ik e
    igenlijk vaak (dus niet altijd) niets doen. Processoren blazen op 100% en de Macbook blaast als een gek. Alles is traag en het duurt soms wel 5 minuten voor ik iets kan doen.

De applicaties die als ‘login items’ draaien zijn : Airport Base station Agent, AdobeResourceSynchroni, EEvent Manager, iStat menus Helper, ExpanderDeamon en Nocturne. Verder niets. Ook LIJKT het dat dit gebeurt NA het gebruik van Adobe CS3, met name Photoshop en Bridge maar ik kan dat niet hard maken omdat het na een uur afsluiting van die programma’s ook nog zo is. In Activity Monitor zijn ook geen rare dingen gaande. Iemand een idee?

Bijdrager
    www.project-euh.com

Ook weleens gehad, bij mij was het een proces dat om de 2 minuten op 100% CPU draaide. Dus die zie je niet als je even snel kijkt. In mijn geval was het een print op een niet aangesloten printer die steeds ging zoeken naar een printer.

Moderator
    unSOUND
    ”lunapics”

Processoren blazen op 100%

Dat zijn wel hele aparte processors dan, de mijne kunnen namelijk niet blazen.:P

Maar welk proces gebruikt er op dat moment het meeste van je CPU ?

Bijdrager
    sypie

Kijk even in de activiteitenweergave. (Programmamap -> hulpprogramma’s -> activiteitenweergave) Daar kun je goed zien welk proces veel CPU vreet en dus zorgt dat jouw MacBook begint te blazen.

Bijdrager
    lunapics

Maakt niet uit, terwijl ik dit schrijf gaat de ene van 99% naar 13 en de ander van 15 naar 98% met alleen Firefox aan.
    Ik had ook even een dip, het zijn processors maar was even in de war vanwege het Boek van Hermans: Onder Processoren.
    Dat blazen heeft daar misschien ook mee te maken, het zijn natuurlijk de fans (van de processoren) die dat veroorzaken.:P

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”

Dat zijn wel hele aparte processors dan, de mijne kunnen namelijk niet blazen.

Waha.:P

Moderator
    unSOUND
    ”lunapics”

Maakt niet uit, terwijl ik dit schrijf gaat de ene van 99% naar 13 en de ander van 15 naar 98% met alleen Firefox aan.

Maar de vraag is welke procesnaam het meeste CPU vraagt. Een screenshot van je Activiteitenweergave-venster bijvoorbeeld kan helpen…

Bijdrager
    lunapics
    Bijdrager
    iJoost

En dan nu graag nog een keer met Alle processen en gesorteerd op de kolom % CPU.;-)

Bijdrager
    lunapics

Hoezo?
    De rest staat op 0 (nul) BEHALVE:
    Process ID Process Name User CPU Threads Real memory Virtual Memory Kind
    12 syslogd root 99.4 4 207.45 2.80 GB intel

Proces id =12
    Proces Name = syslogd
    User = root
    CPU = 99.4
    Threads = 4
    Real Memory = 207.45
    Virtual Memory = 2.80 GB
    Kind = intel

Kan je hier iets mee, de file is te lang om helemaal weer te geven in een screenshot.
    8)

Bijdrager
    www.project-euh.com

Zet TimeMachine en Back to my mac eens uit en herstart. Kijken of het dan nog terug komt…

Bijdrager
    lunapics

Staan altijd uit, Time machine is een verschrikking en Back to my Mac ken ik niet, wat is dat?

Bijdrager
    iJoost

Oh, wacht. Je hebt zelf de zwaarste er al uitgevist.;-)

En het is voor de verandering weer eens de syslogd. Wat dus wil zeggen dat ie heel erg gruwelijk veel aan het loggen is. Kijk eens even in de logs wat ie precies logt. dat geeft je dan weer een idee wat er aan de hand kan zijn.

Bijdrager
    lunapics

Ik zie nergens een % CPU wat ik kan instellen ik heb nu all processes en CPU i.p.v. bijvoorbeeld Process ID etc. Oh ja, 10.5.5

Bijdrager
    lunapics

@iJoost

Ik ben maar een stomme fotograaf, ahum, waar vind ik die log?

Bijdrager
    iJoost

Hulpprogramma’s > Console

Bijdrager
    lunapics

Ja, nogal een lijst, wat mij opvalt is het volgende:

Ik heb de hele dag bezig geweest met een foto van 22×4 meter. Naast CS3 gebruik ik Photomatix omdat het HDR is, Photozoom omdat het een foto van 1.8 GB is en en nog een paar wasmachines.

Dankzij iJoost kwam ik er achter dat mijn externe HD de oorzaak lijkt te zijn van alle ellende.
    Om mijn computer een beetje handelbaar te houden met dat soort grote files sla ik het basismateriaal op een externe HD op, voor deze foto waren de diverse versies etc al meer dan 30 GB gezamelijk.
    De externe HD heb ik nu uitgezet en alles is weer normaal. Ik heb meer externe HD’s en het is dan misschien wel altijd de zelfde oorzaak want wel dezelfde problemen.

Misschien kan dit soort gedoe niet op een Macbook Pro maar ik heb niet anders, ik heb 2-3 van dat soort opdrachten per jaar (XXL HDR fotografie) en om daarom een nog zwaardere compu aan te schaffen is mij net wat te duur.
    Nogmaal mijn dank, geweldig forum.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.