30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    ralphdekreij

Snow Leopard zegt: “batterij onderhoud vereist”

Net Snow Leopard geinstalleerd. Werkt allmaal lekker, maar bij het batterij icoontje bovenin staat nu de melding “onderhoud vereist”. Maar wat moet ik daar nu mee. Een accu kun je toch niet voor onderhoud laten servicen?

Het gaat om een MBP van twee jaar oud die 90% van de tijd op netstroom zit. Bij systeem eigenschappen van de accu staat het volgende:

Informatie batterij:

Modelinformatie:
    Fabrikant: Sony
    Apparaatnaam: ASMB012
    Pack Lot Code: 0003
    PCB Lot Code: 0000
    Firmwareversie: 102a
    Hardwarerevisie: 0500
    Celrevisie: 0303
    Ladingsinformatie:
    Resterende lading (mAh): 2447
    Volledig opgeladen: Ja
    Bezig met opladen: Nee
    Volledige laadcapaciteit (mAh): 2575
    Statusinformatie:
    Aantal cycli: 138
    Conditie: Controleer batterij
    Batterij geïnstalleerd: Ja
    Ampèrage (mA): 0
    Voltage (mV): 12345

Hieruit kan ik niet opmaken of de accu bijna is overleden? Of niet?
    Is Snow Leopard misschien erg kritisch, of heb ik inderdaad afwijkende getallen in vergelijk met een gezonde accu?

Thx

Bijdrager
    Guidoooh

Misschien dat Snow Leopard bedoeld dat jij je accu moet kalibreren? Anders zou ik het echt niet weten waarom Snow Leopard die melding geeft.

Bijdrager
    Pieterr

Hoe oud is je MBP precies? Is ie gemaakt tussen February 2006 and April 2007 ?
    http://www.apple.com/nl/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Zie ook http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1677966

Bijdrager
    awesomemac

Als ik kijk naar je laadcapaciteit 2575 is dit waarschijnlijk de helft van wat het ooit was.

Vandaar dat SL het meldt.

Dus je accu laad zich nog maar voor de helft op.

Probeer eens een app zoals Coconut Battery te installeren.

Hier een voorbeeld van mijn MacBook Air:

Bijdrager
    ralphdekreij

Bedankt voor de snelle reacties.

Heb coconutbattery even geinstalleerd, en zie hierbij het resultaat: 25 maanden oud en 45% van de oorspronkelijke capaciteit. Mag dat wel, met zo weinig laadcycli???

Bijdrager
    MichMich

Ter vergelijking:

Bijdrager
    Lexis

Vet grappig! Ik heb momenteel meer capaciteit dan dat ik origineel zou moeten hebben;)

Bijdrager
    MichMich

Overigens geeft hij bij mij dezelfde melding:

Bijdrager
    petitmal
    ”ralphdekreij”

Heb coconutbattery even geinstalleerd, en zie hierbij het resultaat: 25 maanden oud en 45% van de oorspronkelijke capaciteit. Mag dat wel, met zo weinig laadcycli???

http://gallery.me.com/rdekreij/100124/batterij/web.jpg?ver=12515802830001

Als je m vaak aan de adapter hebt (om zo de batterij te sparen) dan wel.

edit: Zegt Systeemprofiel hetzelfde?

Bijdrager
    Lexis
    ”petitmal”
    ”ralphdekreij”

http://gallery.me.com/rdekreij/100124/batterij/web.jpg?ver=12515802830001

Als je m vaak aan de adapter hebt (om zo de batterij te sparen) dan wel.

Is het niet zo, dat als je op die manier de batterij spaart, dat je computer echt gevoed wordt door alleen de voeding, en dit dus geen enkel effect mag hebben op je batterij?
    Als je je batterij icoon dan namelijk aanklikt staat er toch echt duidelijk: voeding=lichtnetadapter.

Bijdrager
    awesomemac

Er is overigens op dit forum een draadje over accu capaciteiten: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=53548&highlight=accu

Mijn MacBook Air die is al meer opgeladen in 20 maanden dan mijn vorige 3 jaar oude MacBook. De MacBook zit op 3965 en deze Air dus op 4774

Dus het veel of minder opladen zegt niet echt veel.

Als je het accu draadje bekijkt, zie je dat een accu net het weer is, heel verschillend.

Als je AppleCare hebt zou je kunnen proberen een nieuwe accu te krijgen.

Bijdrager
    wout3r

Ik heb precies dezelfde melding (2 jaar oude MBP). Maar even in de help kijken helpt:

Battery conditions
    The battery condition tells you whether your battery is functioning normally and approximately how much charge it can hold.

Here are the possible conditions:

Normal: The battery is functioning normally.
    Replace Soon: The battery is functioning normally but holds less charge than it did when it was new.
    Replace Now: The battery is functioning normally but holds significantly less charge than it did when it was new. You can continue to use the battery until you replace it without harming your computer.
    Service Battery: The battery isn’t functioning normally, and you may or may not notice a change in its behavior or the amount of charge it holds. Have your computer checked by an Apple Authorized Service Provider (AASP). You can continue to use your battery before it’s checked without harming your computer.

Dus waarschijnlijk geeft hij deze melding bij iedereen, behalve degene met een 2 dagen oude laptop.. Beetje suf wel! Maar het zal vast wel een marketing truuk zijn, zodat je denkt “goh, ik heb echt een nieuwe batterij nodig”

Bijdrager
    awesomemac

en zeker een extra verdienste nu de accu’s niet meer zelf te vervangen zijn in de Pro’s en Air’s.

Maar goed, het blijft altijd tegenstijdig. De ene zegt laat het aan de voeding zitten, de meeste zeggen “gebruik de accu zoveel mogelijk en kalibreer het eens in de maand”.

In het accu draadje kwam een tip vanaf een andere site wat een Apple Genius had gezegd:

He went on to say that the chemistry inside a rechargeable battery works best when it’s used — translation: charged and discharged — and that if it’s always plugged into AC power (and fully topped off) most of the battery isn’t being used and will gradually decay. The genius helping me claimed to have 700+ charge cycles on his three-year-old battery and said that it still gets three plus hours of run time as as result.

Maar als ik kijk naar mijn 3 jaar oude MacBook met zijn 3965 vind ik het nog wel meevallen.

Bijdrager
    P3t3r

Je kan in iCal zelfs een REMINDER aanzetten zodat je je laptop 1x per maand helemaal tot 0% laat leeglopen, zeker 6 uur uit laat staan en dan (een hele nacht) laat laden, dat is dezelfde calibratie manier zoals apple hem omschrijft.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

zelf heb ik in Coconut nog 98% capaciteit na 120 cycles en mijn macbook air is 19 maanden oud.

Bijdrager
    ralphdekreij

wat kost eigenlijk een nieuwe batterij. Kan ze in de Apple Store negens vinden, en via Google kom ik alleen op niet originele versies uit. Uit de hoek van Apple met garantie/coulance hoeven we denk ik weinig te verwachten, of is iemand dat wel gelukt?

Bijdrager
    Guidoooh
    ”JulianNeef”

Vet grappig! Ik heb momenteel meer capaciteit dan dat ik origineel zou moeten hebben;)

Ja dat heb ik ook regelmatig bij mijn 13″ MBP, of hij is gelijk aan de capaciteit of het is meer dan de originele capaciteit.

”ralphdekreij”

wat kost eigenlijk een nieuwe batterij. Kan ze in de Apple Store negens vinden, en via Google kom ik alleen op niet originele versies uit. Uit de hoek van Apple met garantie/coulance hoeven we denk ik weinig te verwachten, of is iemand dat wel gelukt?

A-Mac heeft een pagina met info over de MacBook (Pro)’s accu’s met helemaal onderaan de prijzen per accu.

Bijdrager
    macsiem

Ik begrijp dat je dus 1x per maand je accu volledig leeg trekt, maar wat doe je de andere dagen?
    Zoveel mogelijk de netspanning erop of toch ook veel accuwerk?
    Wat is je geheim?

”P3t3r”

Je kan in iCal zelfs een REMINDER aanzetten zodat je je laptop 1x per maand helemaal tot 0% laat leeglopen, zeker 6 uur uit laat staan en dan (een hele nacht) laat laden, dat is dezelfde calibratie manier zoals apple hem omschrijft.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

zelf heb ik in Coconut nog 98% capaciteit na 120 cycles en mijn macbook air is 19 maanden oud.

Bijdrager
    Guidoooh

Ik laat mijn accu minstens een keer per week helemaal leeg lopen en laad hem dan in een keer helemaal op en laat ik de voeding erin. Natuurlijk haal ik de voeding eruit als ik mijn MBP uit heb staan, maar stop de voeding er weer in als ik m’n MBP weer aanzet. Verder laat ik mijn MBP een keer per maand volledig op terwijl die uitstaat.

Bijdrager
    Volkie

Ik doe iets vergelijkbaars alleen iets minder vaak helemaal leeg laten lopen en zit na 11 maanden, 220 cycli op 95%. Is volgens mij ook een aardige score.

Bijdrager
    Merkava
    ”Koleos”

A-Mac heeft een pagina met info over de MacBook (Pro)’s accu’s met helemaal onderaan de prijzen per accu.

Tis prachtig, exact dezelfde info al op de site van Apple zelf.
    Ik wilde graag een computer hebben die ik af en toe mee kan nemen dus mijn MBP hangt over het algemeen 24/7 aan het net.
    Toch heb ik mijn accu keurig volgens omschreven tenminste 1 keer per 4 weken op de batterij gebruikt.
    Precies zoals ik met al mijn door Li-Ion gevoede apparaten doe.
    Toch is mijn MBP accu inmiddels zo dood als de pest en zit een nieuwe accu of enige coulance er niet in.
    Gezien het feit dat oudere Li-Ion accu’s die in mijn laptop’s zitten het veel en veel beter doen heb ik sterk het idee dat er veel meer MBP accu’s van slechte kwaliteit zijn dan Apple vergoed in zijn omruilprogramma voor de accu’s van de vorige generatie MBP’s.

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”ralphdekreij”

wat kost eigenlijk een nieuwe batterij. Kan ze in de Apple Store negens vinden, en via Google kom ik alleen op niet originele versies uit.

http://www.macstuff.nl/ is je vriend. :wink:

Bijdrager
    Trat
    ”ralphdekreij”

Mag dat wel, met zo weinig laadcycli???

Dat je batterij weinig laadcycli heeft gehad wil niet zeggen dat zijn conditie niet achteruit gaat. Het is verstandig om 1 keer per 3 maanden je batterij een keer leeg te laten lopen en hem een nachtje zo te laten. De batterijen in de nieuwe Apple notebooks zijn een wereld van verschil met die van jou en daar zou je dit niet van mogen verwachten.

Bijdrager
    senyo

Ik laat m’n MacBook eigenlijk zoveel mogelijk op de batterij werken en zo weinig mogelijk via netstroom. Het lijkt wel goed te gaan op deze manier, mijn MacBook is ongeveer een jaar oud nu, met 321 loadcycles en nog steeds een batterij capaciteit van 100%

Dus zoveel mogelijk op netstroom werken om de batterij te sparen, hoeft helemaal niet waar te zijn.

Bijdrager
    Trat

Ik geloof helemaal niks van wat dat programmaatje allemaal zegt. Wat zegt istat? 321 cycli dan moet je batterij aanzienlijk achteruit aan het gaan zijn met levensduur.

Bijdrager
    senyo

iStat zegt precies hetzelfde

Bijdrager
    Trat
    ”gerwinbosscha”

iStat zegt precies hetzelfde

Dan denk ik dat er iets niet goed is met de chipcontroller van je batterij; na 100 cycli gaat je levensduur als duidelijk achteruit. Jij hebt niet een batterij die van de NASA komt – gewoon een batterij als iedereen hier…

Bijdrager
    Pieterr
    ”Trat”

na 100 cycli gaat je levensduur al duidelijk achteruit.

Welnee. Ligt er helemaal aan hoe je h’m gebruikt ([size=9:378628a6d7]en of je pech hebt of niet.[/size:378628a6d7])

Bijdrager
    Trat
    ”Pieterr”
    ”Trat”

na 100 cycli gaat je levensduur al duidelijk achteruit.

Welnee. Ligt er helemaal aan hoe je h’m gebruikt ([size=9:eae34957cc]en of je pech hebt of niet.[/size:eae34957cc])

Lijkt me sterk, een batterij gaat gewoon vanaf dag één achteruit, dat weet iedereen. Ik denk dat de chipcontroller in de batterij stuk is – iets anders kan ik me niet voorstellen.

Bijdrager
    bartje

Ligt er ook heel veel aan hoe je ‘m onderhoudt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.