14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Max_G

Snow Leopard vs. Mavericks

OMT-ers,

Ik werk (nog) met Snow Leopard. Snel, stabiel en doet alles wat ik nodig heb. En wat niet weet, wat niet deert nietwaar?

Een enkel keertje loop ik tegen een beperking op en af-en-toe kan ik een software-update niet gebruiken omdat-ie voor een nieuwer OS is gemaakt.

De paar extra toeters en bellen van Lion en Mountain Lion boeiden me destijds niet zo en ik las bovendien her-en-der dat gebruikers vooral in het begin de nodige ergernissen hadden.

Maar van Mavericks heb ik het idee dat het een soort nieuwe Snow Leopard is ten opzichte van (Mountain) Lion, vanwege de vele ‘under the hood’ optimalisaties. Maar ik las ook een enkel bericht dat Macericks toch langzamer is dan Snow Leopard.

Je moet op een gegeven moment echter weer mee in de vaart der volkeren en ik vroeg me af of met Mavericks dat moment gekomen is. Of toch nog een jaartje wachten?

Wie is recent overgestapt van Snow Leopard naar Mavericks en wil hier ervaringen delen? Nieuwe features de moeite waard? Snelheid? Stabiliteit? Mis je zaken uit Snow Leopard (afgezien van Rosetta)? UI? Verschil tussen een update over SL vs. een clean install? Dat soort zaken.

Thanks,
    Max

Edit: Machines: Twee MBP’s, beide c2d’s, met HD/SSD, 8GB.

Bijdrager
    dragovic05

ik ben van de week over gestapt van 10.6 naar 10.9 zodat ik bepaalde programma’s kon upgraden.

Ik mis alleen spaces een beetje maarja Mission Control is wel te doen.
    kan de dock niet 2D maken als ik het beneden will hebben, je kan het alleen 2d zetten als je het links or rechts zet.
    De batterij indicator laat de tijd niet meer zien hoelang je nog heb, je moet er nu erop klikken om het te zien
    er is nog geen gratis NTFS writer app, of ik kan het niet vinden of het werkt niet
    Elastic scrolling is nu overal, vind ik zelf een beetje irritant
    Er is geen Photo Booth folder meer, je moet de foto’s nu exporteren als je deze wilt gebruiken.

qua performance is het een beetje hetzelfde gebleven denk ik, niet echt merkbaar veel verschil, misschien iets sneller en stabieller maar het kan soms ook wat slomer aanvoelen.

Bijdrager
    dragovic05

tabs in finder is wel erg fijn!

en airdrop kan wel handig zijn

iWork kan je gratis upgraden als je iWork 09 heb

Bijdrager
    Max_G

Dank dragovic05

tabs in finder is wel erg fijn!
    Zeker! Daar gebruik ik al lange tijd XtraFinder voor. Heeft ook andere goede features.

en airdrop kan wel handig zijn
    Yep. Gebruik ik nu DropCopy voor, inloggen op andere Mac, TeamViewer etc.

iWork kan je gratis upgraden als je iWork 09 heb
    Klopt. Gebruik ik trouwens zelden, maar dat terzijde.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

laat je toch niet opnaaien met “NIEUW” Als je tevreden bent laat het dan (het (voorlopig) zo
    iaat anderen de ellende uit die nieuwe zaken uitvinden en oplossen en stap dan over…….ik ben PERTINENT niet meer bij degenen die voorop lopen (qua updates dan :-):-):-))

Bijdrager
    TKroon

Max_G, als het je om het stabiele gaat, zou ik je aanraden de eerste updates van Mavericks af te wachten. Persoonlijk heb ik geen enkele bug gezien, en het draait al als een zonnetje sinds Developer Preview 4, maar toch. Het is een super OS, maar nogmaals, je begint je post met stabiliteit, en dan moet je niet naar een 10.9.0 versie updaten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Bijdrager
    TandMac

Snow Leopard is zeer goed!
    veruit het beste tot op heden.

Bijdrager
    GastonM

@Thomas Kroon,

Het is echt niet nodig om op de eerste updates van Mavericks te wachten (hooguit 10.9.1), want Mavericks draait als een zonnetje.

@Max_G
    ,

Maak je gebruik van een MacBook of iMac/Mac mini? Bedenk dat als je een MacBook gebruikt, je een langere batterijduur zult hebben met Mavericks. Om die reden is de update alleen al de moeite waard.

Bijdrager
    MrBelloNLD

paar dingetjes tegengekomen met mav (ook meerdere mensen aldus div forums)
    – mail.app traag
    – printen naar queus op win-xp peecee
    – voelt af en toe traag aan, vergeet voorkom app-nap vinkje niet te zetten bij progs welke in de achtergrond moeten doordraaien (FCP etc)

10.6.8 is prima systeem, al miste ik daar m’n .mac.com email en agenda/contacten functionaliteiten behoorlijk

Bijdrager
    Dick de Roos

Maak je gebruik van een MacBook of iMac/Mac mini? Bedenk dat als je een MacBook gebruikt, je een langere batterijduur zult hebben met Mavericks. Om die reden is de update alleen al de moeite waard.

Mwa.. Dan moet die MacBook natuurlijk wel in staat zijn Mavericks te draaien.
    De mijne (MacBook Black eind 2007) kan dat b.v. niet. Reden waarom ik ook op de iMac’s nog niet hoger ben gegaan dan 10.6.8.
    Verder ben ik er nog niet achter of ik met Mavericks FCP 7.03 nog wel kan gebruiken. Weet iemand dat?
    Over gaan op FCP X kan natuurlijk altijd nog, maar kost enkele Euro’s. En dan staat ook Lightroom 5 nog op het verlanglijstje.:nerd:
    Helaas vraagt dat een OS vanaf 10.7. :(
    Ik wacht nog even af, maar het zal er op korte termijn van komen denk ik.

Bijdrager
    plonserd

Hier zonder problemen geswitcht van Snow Leopard naar Mavericks. Enige minpunt voor mij is dat Photoshop CS2 niet meer te gebruiken is (was gratis te downloaden van de Adobe site, perfect voor die paar keer per jaar dat ik eens ‘iets’ van fotobewerking moet doen, draaide dus onder Rosetta..)

Ik heb wel eerst een volledige back up van m’n systeem gemaakt, ik gebruik Logic 9, en onder zowel Lion als Mountain Lion had ik wat performanceproblemen (daarom die backup, steeds weer teruggegaan naar SL). Mavericks is dan weer een pak stabieler dan Snow Leopard heb ik de indruk (en ook al m’n extra plugins draaien gelukkig probleemloos onder Mavericks)

Ben blij dat ik eindelijk Mission Control kan gebruiken:D Ook de nieuwe quick look (noemt het zo? op spatie drukken om een bestand snel te bekijken..) is een pak aangenamer, aangezien de preview nu niet verdwijnt wanneer je snel wil switchen naar een nieuw venster. Geen idee of dat in (Mountain) Lion ook al het geval was of niet. Ook fijn dat als je met meerdere schermen werkt ook op elk scherm toegang hebt tot de dock en de taskbar, ipv enkel op je hoofdscherm.

Uitproberen is de boodschap, Time Machine backup maken, dan kun je nog steeds probleemloos downloaden moest het niet bevallen.

Bijdrager
    Max_G
    plonserd op 01 november 2013

Uitproberen is de boodschap

Kreeg een goede tip bij de buren; het ziet ernaar uit dat ik mijn bestaande (enkele) partitie in SL gewoon kan splitsen zonder eerst de hele schijf te wissen. Ik wist niet dat dit kon;-)

Op de tweede partitie kan ik Mavericks + essentiĆ«le programma’s installeren. Documenten open en save ik dan vanaf/op de eerste partitie (mits compatibel met eventueel oudere software onder SL). De eerste partitie kan ik als ‘hoofdschijf’ gewoon blijven backuppen. Dit lijkt me een gevaarloos uitprobeersel.

Bijdrager
    GastonM
    MrBelloNLD op 31 oktober 2013

– mail.app traag

Er is een update voor Mail onderweg: http://9to5mac.com/2013/10/31/apple-testing-mail-update-for-os-x-mavericks-to-fix-several-issues/

Bijdrager
    sedikit

Er is niets, maar dan ook helemaal niets mis met Snow Leopard op mijn iMac!! Vraag me bij elke update af wat de zin van een nieuw OS is. In negen van de 10 keer is het niet meer dan het niveau van b.v. dat het scrollen gaat van beneden naar boven(of omgekeerd). Nou en!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.