5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Snow Leopard op een Mini 2011 zetten

Ik heb net een Mini 2.5 Ghz met Radeon HD6630M gekocht, en wilde hier Snow Leopard op zetten. UnSound heeft er al flink mee zitten experimenteren maar ik miste nog even een handige stap-voor-stap handleiding. Die probeer ik hier even te geven.

Benodigdheden:
    – MacMini 2011
    – Snow Leopard Retail DVD (met poezenprint, geen grijze). Ik had er een met versie 10.6.3
    – Mac met DVD speler die door de Snow Leopard DVD wordt ondersteund (ik heb een Mini 2009 2.26Ghz Core2Duo met 9400M videokaart gebruikt).
    – Firewire 800 kabel
    – USB stick

Noot
    Ik had problemen met het herstarten wanneer de harde schijf van de Mini2011 in originele indeling bleef (met verborgen herstelbestanden). Ik heb opnieuw gesegmenteerd. Dit is geen probleem als je internet hebt, met cmd-R kun je altijd een nieuwe Lion install downloaden.

1) Start de nieuwe Mini normaal op en doe de USB stick er in.
    2) Ga naar Systeem/Library/Extensions, en kopieer AppleIntelHDGraphics.kext en AppleIntelSNBGraphicsFB.kext naar de USB stick
    3) Ga naar Systeem/Library/Extensions/IOPlatformPluginFamily.kext Rechts klik en kies toon pakketinhoud. Ga nu in de map Contents en dan in Plugins. Kies opnieuw pakketinhoud voor de file ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext. Ga in de map Contents/Resources. Kopieer de files Macmini5_1.plist
    Macmini5_2.plist
    Macmini5_3.plist
    naar de USB stick
    4) zet de Mini2011 uit
    5) Boot de Mini 2011 opnieuw met T ingedrukt. Deze start nu als externe schijf
    6) Sluit de Mini 2009 aan op een beeldscherm (lees wat je wilt voor de Mini2009, ik heb dit model gebruikt, maar iMac, MacBook etc kan ook), toetsenbord, internet en muis, en start deze op. Verbindt beide mini’s met de firewirekabel

Vanaf hier werk ik op de Mini2009

7) Start Schijfhulpprogramma op. Ga naar de Firewire schijf (gele icoon), en maak een nieuwe partitieindeling. Kies 1 partitie, en kies bij opties de GUID partitietabel. Je schijf van de nieuwe mini wordt nu volledig gewist.
    8) Stop de OSX DVD in de Mini2009 en start de installer. Kies de firewireschijf als doelvolume, en onder Pas Aan kies je de installatie opties. Hier kun je talen weglaten, en bijvoorbeeld Rosetta installeren (de reden waarom je deze 10.6 move hws doet). De mac is nu even bezig, en gaat daarna herstarten vanaf de firewireschijf.
    9) Als het goed is boot de Mini2009 nu vanaf de verse install op de nieuwe mini.
    10) Draai alle systeemupdates in het Apple-menu onder Software-Update. Updates van iTunes e.d. zijn niet perse nodig, die kunnen later ook nog.

Ik ga nu weer verder op de nieuwe Mini

11) Sluit nu de nieuwe Mini2011 volledig aan en herstart. Het kan even duren de eerste keer. Draai nogmaals de Software-Update. Nu wordt er hws nog een securityupdate etc gedraaid.
    12) Je hebt nu waarschijnlijk een cursor die blijft hangen, of een gekke resolutie op het scherm. Dit is waar de files op de USB stick van pas gaan komen. Zet ze terug op de plek waar ze vandaan komen.
    13) Open terminal (Applicaties/Hulpprogramma’s/Terminal.app) en type “sudo su -” en geef je wachtwoord. Plak vervolgens deze code in de terminal. Deze zorgt dat alle permissies weer juist staan en de kext-cache wordt opgeschoond:

<br />
    cd /System/Library/Extensions/IOPlatformPluginFamily.kext/Contents/PlugIns/ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext/Contents/Resources<br />
    chown root:wheel Macmini5*<br />
    chmod 644 Macmini5*<br />
    cd /System/Library/Extensions<br />
    chown -R root:wheel AppleIntelHDGraphics.kext<br />
    chown -R root:wheel AppleIntelSNBGraphicsFB.kext<br />
    chmod -R 755 AppleIntelHDGraphics.kext<br />
    chmod -R 755 AppleIntelSNBGraphicsFB.kext<br />
    kextcache -system-prelinked-kernel<br />
    kextcache -system-caches<br />
    exit<br />
    echo 'Finished'<br />

Rebooten en voila! Een goed lopende Snow Leopard.

Even voor de info:

De Geekbench score VOOR de extensieupdat was 5200
    En hier de Cinebench scores. Lichtoranje is na de patch, donkeroranje ervoor.

Bijdrager
    TheBigZ

Bravo! Leuk dat je de moeite genomen hebt om het complete stappenplan op te schrijven.

Wat wordt de volgende uitdaging: Leopard op de Mini 2011?:wink:

Bijdrager
    Brombeer

Dit artikel maakt me blij! Dank je wel!

*Zet wifi800kabel op boodschappenlijstje.*

Bijdrager
    computer space
    Bijdrager
    computer space

Update:
    Ik heb bij de laatste Security Update een onwerkbaar systeem gekregen.
    Ik wilde eerst een Systeemherstel met Timemachine doen, maar dat lukte om vage reden niet (computer niet compatible met backup error). Toen heb ik nog maar eens de 10.6.8 Combo-Update eroplosgelaten vanaf een andere mac (via firewire target-disk) en daarna werkte de Mini wel weer. En hij geeft weer aan volledig up to date te zijn, incl alle veiligheidsupdates (dus de comboupdate zet niks terug naar een oude situatie).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.