17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Tkradio

[OPGELOST] Snow Leopard op een MacBook Pro uit 2008

Dag OMT,

Ik probeer voor een vriend Snow Leopard te installeren op zijn MacBook Pro uit 2008.
    Ik probeer het OS gewoon te installeren zoals de wizard dat aangeeft. Lijkt ook een hele tijd goed te gaan. Na ongeveer 10 minuten reboot de MacBook. Zal wel bij de installatie horen. Het probleem: Tijdens de reboot gooit de MacBook de installatie DVD eruit en start vervolgens weer op, zónder te hebben ge-upgrade.
    Ook geen foutmelding, helemaal niks.

De specs:
    – Macbook Pro 5,1 (late 2008)
    – 4GB ram
    – 2,53 GHz Intel Core 2 Duo processor

Specs lijken mij geen probleem. Software is up to date. Schijfhulpprogramma vindt geen problemen met de harde schijf.

Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Afroman

Al geprobeerd met een externe dvd-drive?

Bijdrager
    Tkradio

Net geprobeerd het te doen via de optische-drive eenheid van mijn iMac. Helaas komt de dvd niet in het lijstje met apparaten te staan op de MacBook. Toch wel de instructies gevolgd die hier staan: http://support.apple.com/kb/HT5287?viewlocale=en_US

Bijdrager
    Maurits

Wat is het huidige OS versie? Misschien staat er al 10.6.x op en valt het niet op dat je een herinstallatie/upgrade hebt gedaan.
    Zijn er toevallig meerdere partities? (misschien doe je de upgrade op de andere partitie?)

Bijdrager
    Tkradio

@mjsanders huidige os is 10.5.8!
    Er is maar 1 partitie.

Heeft iemand toevallig ook nog een idee waarom het delen van de disk-drive van m’n iMac op het netwerk niet werkt?

Bijdrager
    johnkeates

Wat is het A-nummer op de installatieschijf?
    Wat zijn de laatste 4 karakters van het serienummer van de MacBook?

Oh, en remote disk gaat natuurlijk niet werken:

• A computer that supports Remote Disc. This includes all MacBook Air, MacBook Pro with Retina display, iMac, Mac mini and Mac mini server computers without an optical drive.

Dus alleen Macs ZONDER optische drive.

Misschien handig als je zat nu al weet: is het snow leopard retail? Of een Mac-specifieke schijf..

Bijdrager
    Tkradio

@johnkeates Dit staat op de install disk: 2Z691-6634-A
    Is dat wat je bedoelt?
    Laatste 4 van serienummer: W1GA
    Snow leopard disk is retail.

Bijdrager
    johnkeates

Dan is dat het probleem.

2Z691-6634-A = 10.6.3 retail, en dan waarschijnlijk v1.0

De 1GA (Apple MacBook Pro “Core 2 Duo” 2.53 15″ (Unibody) Specs / Identifiers: Late 2008 – MB471LL/A – MacBookPro5,1 – A1286 – 2255) kan pas vanaf een latere DVD opstarten. De meest voor de hand liggende optie is een 10.6.8 retail DVD gebruiken. Daar zitten alle versies in, en daar kan je wel mee opstarten.

Bijdrager
    makoe

Je wilt toch niet opstarten van de schijf? Alleen upgraden?
    Zorg dat al je apps uitstaan. Controleer en herstel de schijfbevoegdheden.
    Controleer ook of je als beheerder bent ingelogd, schijf plaatsen, instructies volgen en dan zou het moeten werken.

Een 10.6.3 retail schijf moet het gewoon doen, 10.6.8 kwam pas veel later nadat al velen de upgrade al gemaakt hadden. Zou een beetje raar zijn.
    Ben benieuwd!

Bijdrager
    johnkeates

Een 10.6.3 schijf zal het wel doen voor een upgrade, maar niet voor een boot als er geen werkende systeemschijf is. Dat is tenminste wat Apple aangeeft, en wat de praktijk bevestigd.

Je kan wel andere dingen doen, zoals een 12Gb partitie maken, daar de DVD naar “restoren” vis ASR, en daar dan een upgrade vanaf uitvoeren, die dan automatisch de juiste kernel en boot.efi etc installeert. Maar dat is onhandig. Best gewoon een ondersteunde methode gebruiken.

Bijdrager
    Tkradio

Maargoed, als zoals @johnkeates zegt een 10.6.3 retail het wel doet voor een update, waarom gaat het dan alsnog halverwege fout?
    Bovendien komt deze disk uit de online Apple store, en daar was geen keuze voor versies o.i.d., je kreeg gewoon een 10.6.3 retail opgestuurd.

Helaas, schijfbevoegdheden herstellen maakte geen verschil.

Ohja, ik zat net nog wat rond te neuzen en toen vond ik op de schijf Macintosh HD de map ‘Mac OS X Install Data’. Hierin staan een heleboel .pkg bestanden. Wat heeft dit te betekenen?

Bijdrager
    makoe

http://support.apple.com/kb/TS2951?viewlocale=nl_NL

kijk hier eens naar, wellicht een oplossing

Bijdrager
    johnkeates

Heb je alle SMC/EFI updates gedaan? Het zou ook kunnen dat de upgrade faalt door dat de bootsettings niet veranderd kunnen worden:)

Bijdrager
    Tkradio

Ben ik weer.

@makoe
    thx voor het artikel! Instructies gevolgd maar hadden helaas ook geen effect…

@johnkeates
    SMC/EFI lijken up to date te zijn. Systeemprofiel geeft dezelfde nummers aan als de Apple website.

Bijdrager
    johnkeates

Als je je Mac in Boot select mode opstart (alt / option inhouden en aanzetten), en daarna de DVD er in stopt, komt ie dan als opstart optie naar boven?

Bijdrager
    Tkradio

@johnkeates Ja, hij verschijnt dan als opstart-optie. En als je hem dan selecteert gaat ‘ie installeren. Zonder de DVD weer uit te spugen. En dan start ‘ie weer op met Mac OS X 10.6.3! =D

Allen heel erg bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    johnkeates

Waarschijnlijk miste ie dan toch de juiste binaries om EFI instructies te geven om correct op te starten;) Misschien een mismatch tussen de efi drivers van de oude 10.5 kernel en de binaries van de 10.6 installer.

Ik zou wel meteen de 10.6.8 combo update installeren;) Is sneller en makkelijker dan 10x software update uitvoeren. (Hoewel je die daarna nog 1 of 2 keer zal moeten uitvoeren;) )

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.