17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Doney

[Snow Leopard] Installatie, Vragen & Compatibiliteit

Omdat er zoveel verschillende topics worden gemaakt over de installatie van Snow Leopard, heb ik besloten een algemeen topic te maken waar je vragen kunt stellen voor de installatie of over de installatie zelf.

Hier een overzichtje van de meest voorkomende vragen:

[*:7ad029daa7]Jeej! Ik heb de Snow Leopard DVD ontvangen! Wat nu?
      Het enige wat je hoeft te doen is de DVD in je Mac stoppen, te openen en vervolgens het installatieprogramma te starten. Het is dus niet benodigd om je Mac van de DVD op te starten, als je gewoon wilt updaten. Wil je een schone installatie, kijk dan hieronder.

[*:7ad029daa7]Oké, maar ik wil een compleet verse install (Erase & Install) doen. Hoe?
      Dit doe je door middel van de DVD op te starten. Sluit je Mac af. Start je Mac vervolgens op met Option/Alt ingedrukt. Kies de Snow Leopard DVD en kies je taal. Vervolgens start je het Schijfhulpprogramma op, wis je de partitie, sluit je het Schijfhulpprogramma en ga je door met de installatie.

[*:7ad029daa7]Worden al mijn apps behouden?
      Ja, alle apps en instellingen worden overgezet zolang je de normale installatie doet (dus geen Erase & Install). Apps die (nog) niet compatible zijn met Snow Leopard worden in een mapje gezet genaamd “Incompatible Software” die je in de root van je hard drive kunt vinden. Het is dus een goed idee om voor de installatie alle apps up-to-date te hebben. AppFresh is daar een handige app voor.

[*:7ad029daa7]Welke apps zijn compatible met Snow Leopard?
      Het grootste deel is compatible, maar voor een complete lijst kijk je op de Wikidot pagina hierover. Incompatible apps worden door de installer in een map genaamd “Incompatible Software” geplaatst die je in de root van je hard drive kunt vinden.

[*:7ad029daa7]Ik ga een Erase & Install doen maar wil niet al mijn programma’s opnieuw installeren. Wat doe ik?
      Je kunt de Migratie-assistent gebruiken om je apps uit een Time Machine backup van Leopard terug te zetten.

[*:7ad029daa7]Kan ik met één DVDtje meerdere Macs updaten?
      Ja, dat kan, maar eigenlijk mag het niet. Je kan beter voor 20 euro meer een Family Pack met 5 licenties aanschaffen.

[*:7ad029daa7]Waarom start Snow Leopard niet standaard op met de 64-bit kernel (op de Xserves na)?
      Dit heeft Apple bewust gedaan. Je hebt pas profijt van de 64-bit kernel als je 32 GB RAM geheugen of meer in je Mac hebt zitten. Waarschijnlijk heb jij dus minder dan 32 GB RAM, waardoor het opstarten met 64-bit kernel geen snelheidswinst oplevert, of je Mac juist slomer wordt. Ook zijn er bepaalde drivers nog niet 64-bit compatible.
      [/list:u:7ad029daa7]

Dit lijstje zal ik zo nu en dan aanvullen;)
      Dus stel hier je vragen betreffende de installatie van Mac OS X 10.6!

Bijdrager
      macboy

Klaar voor de toekomst

De 64-bits-ondersteuning in Snow Leopard zorgt ervoor dat Mac OS X helemaal klaar is voor alle mogelijke toekomstige vernieuwingen. Zo kan Snow Leopard ondersteuning bieden voor maximaal 16 terabyte aan RAM. Dit is ongeveer 500 keer zoveel als de huidige Macs aan kunnen. Misschien denk je nu dat je nooit zoveel RAM nodig zult hebben, maar het is niet te voorspellen wat de systeemvereisten in de toekomst zullen zijn. Mac OS X Snow Leopard is er in ieder geval helemaal klaar voor.

Let erbij even op dat sommige programma’s nog niet op Snow Leopard kunnen draaien, of er kunnen diversen kleine problemen ontstaan met 32 bits software.

Ik wil niet Snow Leopard afkraken, of iemand zijn gedachten om niet te kopen brengen.

Bijdrager
      Betinker

Waar staat het mapje ‘Incompatible Apps’?

Bijdrager
      applejeroen

Ik heb twee vragen over Snow leopard.
      de eerste vraag is is iLife ’08 compatibel met SL.
      tweede vraag is is LooksBuilder compatibel met SL.
      Bijde staan niet in de WIKI.

Bijdrager
      Doney

@macboy:
      Denk dat die post van jou niet echt bijdraagt aan dit topic?

@Betinker
      :

During installation, Snow Leopard moves known-incompatible software to a folder named Incompatible Software at the root level of the hard drive.

Bijdrager
      Guidoooh
      ”applejeroen”

iLife’08 is compatibel met SL, van LooksBuilder weet ik het niet.

Bijdrager
      dirkbouwman
      ”applejeroen”

Hier lijkt iLife ’06 het goed te doen. Ik ga ervan uit dat iLife ’08 het ook goed gaat doen. Ik ben zelf probleemloos voor 29 euro van Tiger naar Snow Leopard gegaan.

Bijdrager
      Doney

Kan hier a.u.b. een sticky van worden gemaakt? I.v.m. veel terugkomende topics met dezelfde vragen?

Moderator
      unSOUND

Stickies maken doen we niet meer. Topics die “hot” zijn blijven vanzelf bovenaan staan, en we hebben altijd de zoekfunctie nog. Overigens had je dit overzicht beter in het reeds bestaande topic kunnen plaatsen. Je zegt zelf dat er te veel verschillende topics zijn, en nu creeer je NOG een topic, wat binnen no-time net zo vol staat als de reeds bestaande die met hetzelfde goede idee begonnen zijn…

Bijdrager
      Doney

Ja, en als ik met dit overzicht kom aankakken in een of ander ander topic, is het nooit meer terug te vinden..
      Je kan beter 10 kleine topics hebben dan 1 mega topic;)

Moderator
      unSOUND

Sorry, maar dat is echt onzin. Juist op een forum waar we het gebruik van de zoekfunctie promoten, werkt jouw denkwijze averechts… Eén groot topic is dan veel makkelijker. En ook afzonderlijke posts zijn prima te vinden, en is prima naar te linken.

Bijdrager
      Doney

Als ik iets met de zoekfunctie probeer te vinden, krijg ik 9 van de 10 keer niet het topic wat ik wil hebben.
      Ik probeer gewoon mijn hulp aan te bieden, jammer als dat niet in een apart topic kan.
      Weer wat geleerd voor als ik hier iemand wil helpen. :roll:

Moderator
      unSOUND

Als je niks kan vinden met de zoekfunctie is de handleiding wellicht een idee:
      http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=45562

En helpen mag altijd, maar ga het dan niet met jouw eigen werwijze doen, maar met de werkwijze die hier door het hele forum gehanteerd wordt…

Bijdrager
      MouseMighty
      ”Doney”

Omdat er zoveel verschillende topics worden gemaakt over de installatie van Snow Leopard, heb ik besloten een algemeen topic te maken waar je vragen kunt stellen voor de installatie of over de installatie zelf *knip* heel verhaal *knip*

“..heb ik besloten..” Nee dan is dat in ieder geval duidelijk.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=79272 (niet gezien/gevonden?)

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=153511&start=0 (ook niet gezien/gevonden?)

Kortom, het idee is aardig, je hulpvaardigheid bewonderenswaardig maar hier op het forum een beetje dubbelop en overbodig.

Bijdrager
      Doney
      ”MouseMighty”
      ”Doney”

Omdat er zoveel verschillende topics worden gemaakt over de installatie van Snow Leopard, heb ik besloten een algemeen topic te maken waar je vragen kunt stellen voor de installatie of over de installatie zelf *knip* heel verhaal *knip*

“..heb ik besloten..” Nee dan is dat in ieder geval duidelijk.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=79272 (niet gezien/gevonden?)

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=153511&start=0 (ook niet gezien/gevonden?)

Kortom, het idee is aardig, je hulpvaardigheid bewonderenswaardig maar hier op het forum een beetje dubbelop en overbodig.

Dat “heb ik” besloten was niet zo bedoeld zoals jij het uitbeeld ofzo, alsof ik de enige was met dit idee.

1e topic: Zou kunnen ja, maargoed, dat topic gaat over Tiger en de hele installatie van Snow Leopard is anders dan die van Tiger;)

2e topic: Aan de eerste reacties te zien in dat topic zijn er meerdere mensen van mening dat hier veel te snel topics gesloten worden en vervolgens worden doorverwezen naar een ander topic met 50 pagina’s..

Maargoed, laten we maar ophouden met deze discussie, daar wordt het topic niet beter van.;)

Bijdrager
      Mac-Eddy

Ik heb “Snow Leopard” al een tijdje draaien., maar ben niet tevreden over de snelheid en hickups tijdens het gebruik.
      Ik overweeg nu toch een clean install.
      Mijn iMac 3,06Ghz kwam met “Leopard” destijds (2 install discs).
      De nieuwe “Snow Leopard ” bevat natuurlijk geen iLife.
      Mijn vraag: Moet ik nu bij clean install eerst “Leopard” opnieuw installeren om iLife te bemachtigen?
      Of kan ik een clean install met “Snow Leopard” doen en dan met de “Leopard” install discs, iLife installeren?
      Als ik in de install disc van “Leopard” bij de optionele installeer bestanden kijk, zie ik niet waar iLife apart te vinden is.
      Wie kan mij duidelijkheid geven? ( Ik kom in het woud van topics niet direct verder.)
      Iemand?

Bijdrager
      Obi

Ik heb SL op een externe hardeschijf geïnstalleerd, waarbij ik de user gegevens van m’n ‘primaire’ systeem (ingebouwde HD op intel 24″ imac, nu op 10.5.8.). SL is nu op 10.6.1 geupdate, echter:
      Internet sharing vanaf de vaste verbinding via airport is niet werkend, icoontje geeft aan dat het werkt maar het ip adres dat geshared wordt zit in de 169.xx range ipv de 10.0.2.5 range. Iphone krijgt dus geen internet via airport. Verder is de interne DVD drive niet werkend meer en een externe DVD drive wordt ook niet meer herkend.
      Het vervelende is, is dat de niet werkende airport en DVD drive zich ook nu op 10.5.8 manifesteert als dat systeem geboot is…

Mogelijk dat een PRAM reset dit kan fixen, maar ik krijg de imac niet zo gek om de PRAM te resetten/ te accepteren..ra ra politiepet…Is er misschien een programma’tje waarmee ik de PRAM kan resetten?
      Ik kan me uit de OS 9 tijd een programma herinneren dat apart het PRAM kon zappen.

PRAM reset is m’n laatste hoop, SL heeft m’n systeem flink verziekt..dank je Apple..

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.