20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Snikhete achterkant MacBook Pro

Hallo forumleden! Sinds kort speel ik (via BootCamp en Windows) een game op mijn MacBook Pro, Modern Warfare 3 om precies te zijn. Nu wordt de Mac echt superheet aan de achterkant, ik kan er binnen een minuut een eitje op bakken als ik zou willen. Dat komt volgens mij door de fans op de grafische kaart die erin zit (weet ik niet zeker hoor, kan ook allergie voor Windows zijn:sarcastic:), maar mijn vragen zijn
    – is dit schadelijk (op termijn) voor het apparaat of zit er een soort zelfbeveiliging op de MacBook Pro tegen oververhitting
    – is er iets aan te doen (apparaat op iets hogers laten steunen teneinde wat meer frisse lucht te geven doe ik al, ik bedoel meer qua instellingen of softwarematig)

Dank voor de reacties!

Bijdrager
    AppleStef

– Nee, dat is niet schadelijk, een computer dient gebruikt te worden. Hoe warmer je Mac wordt hoe harder de fans gaan blazen, en als hij echt véél te warm wordt schakelt hij zichzelf uit (maar gebeurt bijna nooit).

– Je laat je Mac dat best zelf regelen.

Conclusie: Game maar lekker met plezier verder en maak je geen zorgen, je Mac regelt die dingen prima.

Bijdrager
    Rickje

– Nee.
    – Ja, maar beter ga je niet met je systeem/hardware klooien en laat je het zelf alles regelen. (moet je overigens zelf weten ;p)

En systeem beschermt zichzelf, schakelt uit en verminderd bepaalde functies van je systeem waardoor die minder warm kan worden. Als echt noodmiddel (TE heet) schakelt hij zichzelf uiteindelijk uit.

Oja, sorry, ik praat graag mensen na.:razz:

Bijdrager
    Stirf

Wordt het uitzetten door OS X geregeld of door EFI? Ik weet dat namelijk niet zeker.
    Als het door OS X geregeld wordt, dan kan TS een probleem gaan krijgen. Misschien dat iemand dat hier weet?

Bijdrager
    diedbaas

Ik heb met mijn macbook hetzelfde, alleen staat deze op de Raindesing mStand naast mn cinema display en wordt daardoor ‘passief gekoeld’, ik merk dat dat nog weleens kan schelen!
    Raindesing mStand

Bijdrager
    Rickje

Of gewoon plastic zakje met water/ijs vullen en deze op je macbook leggen. Zolang het niet lekt lijkt het me prima voor de koeling!:cool:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Stirf op 24 mei 2012

Wordt het uitzetten door OS X geregeld of door EFI? Ik weet dat namelijk niet zeker.

Als het door OS X geregeld wordt, dan kan TS een probleem gaan krijgen. Misschien dat iemand dat hier weet?
    Het OS regelt de snelheid van een fan aan de hand van de warmte sensors, dus lijkt het aannemelijk dat het uitzetten er ook door geregeld wordt. Maar waarom zou dat een probleem zijn? Er is altijd een CPU thread (de kernel_task o.a.) die loopt naast die van de game dus stoppen is stoppen.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat hier “uitzetten” wordt genoemd, is simpelweg de sluimerstand.

Dat werkt zowel vanuit de hardware als vanuit het OS.
    Wanneer je namelijk de sluimerstand inschakelt met de sneltoets op het toetsenbord, geeft het OS opdracht aan de hardware. Wanneer je het scherm dichtdoet, de batterij is bijna leeg, of de temperaturen lopen te hoog op, kan de hardware zelf beslissen en dwingen dat Mac OS X ook in sluimerstand gaat.

Bijdrager
    Renzsz

Maar het gaat hier om een game die gespeeld wordt via Bootcamp (Windows). Regelt Windows ook bij oververhitting dat de computer automatisch in sluimerstand gaat?

Bijdrager
    CedricH

Volgens mij zal Apple er ook wel voor gezorgd hebben dat dit ook gebeurt met de Bootcamp drivers. Kan me niet voorstellen dat ze rechtszaken willen riskeren door Macs te laten oververhitten als er Windows op draait…

Bijdrager
    Moriarty

Fanspeeds worden geregeld vanuit de EFI Firmware, en deze zit ook voor Windows aan:)

Geen zorgen maken dus!

Bijdrager
    Stirf

Ok, nog niet helemaal duidelijk.
    Hendrik meldt dat de functionaliteit in het OS zit, echter de TS heeft op dat moment Windows actief. Zit het uitzetten ook in Windows?
    Moriarty meldt dat de fanspeeds geregeld wordt vanuit EFI. Dus ook het uitzetten?

Het kan natuurlijk zo zijn dat als Bootcamp actief er een gedeelte van OS X nog actief is en dat het dan geregeld is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het allemaal vanuit EFI wordt geregeld en dan is er helemaal geen probleem.

Bijdrager
    Moriarty

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het allemaal vanuit EFI wordt geregeld en dan is er helemaal geen probleem.

Dat dus…

Bijdrager
    Stirf

Thnx :thumbsup:

Bijdrager
    TinMachine

Super bedankt voor de reacties en interessante thread, ik speel vooralsnog nog vrolijk door (maar niet als buiten t zonnetje schijnt, dan drink ik lekker een pilske op een terrasje:yum: en denk ik er niet aan om ze allemaal dood te schieten!)

Bijdrager
    Bruce27

Ik heb het met mijn mbo ook als ik met video werk. de boel wordt 75-80 graden! Niet te geloven dat het nog werkt en niet gaat stinken.. Mijn benen houden het overigens niet uit..
    Ik heb daarom wel eens handdoek nat gemaakt met goed koud water, plastic zak erover en daar de mbo opgezet. (zodat onderkant vlak erop rust maar wel de ventilatie vrij huoden!)
    Dat helpt snel maar je moet het te vaak doen. Dus ik vetrouw er maar op en tot nu toen is het goed gegaan.

Bijdrager
    SunKeeper

Een notebook (dus geen laptop) is niet bedoeld om op je schoot te zetten, zeker niet als je zware apps als games/videobewerking gaat draaien. Zoek gewoon een tafel en een stoel op, die ergonomisch ook nog eens veel beter voor je zijn.
    Zo is het bedoeld, dus niet zeuren over verbrande benen. Je gebruikt je kookplaat/gasfornuis toch ook niet als zitplaats, om vervolgens te klagen wat het zo warm aanvoelt?:slant:

Stirf op 25 mei 2012

Ok, nog niet helemaal duidelijk.
    Hendrik meldt dat de functionaliteit in het OS zit, echter de TS heeft op dat moment Windows actief. Zit het uitzetten ook in Windows?

OS = Operating System = besturingssysteem. Dat begrip geldt dus voor zowel Windows als
    Mac OS X.
    Wanneer je een specifiek besturingssysteem bedoeld, moet je dat (eigenlijk) bij zijn eigen naam noemen als we alles helemaal duidelijk willen houden.

Bijdrager
    Stirf

Ja en wat probeer je nu ons duidelijk te maken?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het maakt niet uit welk OS het is. De beveiliging tegen oververhitting is een eigenschap van de hardware en zowel OS-X als Windows ondersteunen dat.

Bijdrager
    maclover111

De fan speed (ventilator snelheid) wordt geregeld door de System Management Controller (SMC) die in gebouwd zit in de Mac.

Deze controller regelt diverse hardware en software zaken op de Apple computer, zoals:
    – De ventilator snelheid.
    – Het power management (aan / uit zetten, slaapstand e.d.)
    – Systeem prestaties
    – Op Notebooks de keyboard verlichting.
    – De backlight van het scherm.

en nog veel meer.

Tijdens de installatie van bootcamp worden er drivers mee geïnstalleerd die er voor zorgen dat het andere systeem. In dit geval Windows met de hardware overweg kan.

Ik zou me zoals hier boven al diverse keren is verteld geen zorgen maken. En gewoon lekker gamen!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.