18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Maverick9898

Sneltoets voor uitzetten scherm MacBook Air?

Beste mensen,

ik zit met een kleine frustratie na net een nieuwe MacBook Air te hebben ontvangen. Erg blij mee, maar in tegenstelling tot mijn oudere generatie MacBook Air beschikt hij niet over de Eject knop. Nu gebruikte ik die nooit voor DVD’s maar wel voor het uitzetten van het scherm (control+shift+eject) tijdens colleges. Mijn vraag is nu hoe ik het wel gewoon uit kan zetten, zonder de Eject knop. Ik heb al zitten kijken in de shortkeys van OSX, maar ik kan ‘m daar niet terugvinden. Ook het internet biedt geen soelaas.
    Het zal vast makkelijk zijn, maar ik vind het niet :(.

Dank!

Maverick9898

Bijdrager
    Superflu

Je kan makkelijk een actieve hoek instellen die dat doet, onder Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    SunKeeper

En er is toevallig vandaag net een artikeltje over verschenen:

Gebruikmaken van Interactieve hoeken op een Mac

Bijdrager
    Maverick9898

Die wist ik al, maar die gebruik ik liever niet. Zo’n hoek ga ik veel makkelijk in. Klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb liever een sneltoets, als dat kan:).

Bijdrager
    baziel

Probeer toch maar eens. Als je per ongeluk in de hoek zit, duurt het nog een fractie van een seconde vooraleer het scherm effectief wordt uitgezet.

Bijdrager
    Maverick9898

Maar het kan dus niet:P? Ik snap dat dat nu een alternatief is en dank daarvoor. Maar als er een manier is om een sneltoets te gebruiken…..

Bijdrager
    PowerMacje

Je kunt ook de helderheid op de laagste stand zetten, dan gaat het scherm ook uit, althans bij mijn MacBook Pro.

Bijdrager
    SunKeeper

Dan gaat het scherm niet uit, maar alleen de achtergrondverlichting.
    Werkt wel, maar het kan beter.:lol:

Ik gebruik die interactieve hoeken nu al bijna 3 jaar, en ik heb nog bijna nooit gehad dat er een hoek onnodig geactiveerd werd. Al gebruik ik de linkerbovenhoek niet, omdat ik dan ruzie met het ?-menu in die hoek krijg. Spotlight gebruik ik met de sneltoetsen.

En als je dat toch steeds hebt, staat simpelweg je aanwijzersnelheid veel te hoog, want dat zou betekenen dat je nu ook constant in die hoeken zit met je muisaanwijzer. Of je hebt last van ernstige spastische stuiptrekkingen.:crazy:

Enfin, ik hoop dat ik niemand beledig, (is niet de bedoeling i.i.g.) maar probeer het toch eens uit die hoeken, en doe wat rustiger met je muispijl.:smile:

Bijdrager
    Maverick9898

Hehe, je beledigt me niet SunKeeper;). Maar ik had gewoon gehoopt dat ik het met de toetsencombi kon blijven doen. Je bent het ook gewend en ik doe het vrij vaak.
    Als het niet anders kan moet ik het daarmee doen:).

Bijdrager
    Sascha

Dat is inderdaad kak. Ik gebruik die toetsencombinatie ook altijd op mijn iMac en MacBook Pro. Maar de Air heeft inderdaad gaan eject-knop. Knap lastig is dat…

Bijdrager
    Dbakker

Wanneer er geen sneltoetsen zijn.
    Dan over een andere boeg.
    Wat gebeurt er met het beeld van je beamer wanneer je het klepje van je Air sluit?

Douwe-Jan

Bijdrager
    Dargakis

je kan een extern toetsenbord gebruiken

Bijdrager
    Joachim_D

De sneltoets om het beeldscherm uit te schakelen is:

<br />
    shift + ctrl + eject<br />

Edit: excuses, direct gereageerd zonder je bericht gelezen te hebben.. Ik ga maar eens slapen denk ik! :slant:

Bijdrager
    formulefan

Volgens mij is het standaard niet mogelijk, maar als je het met een functietoets wilt blijven doen zul je eerst de functie die deze toets heeft uit moeten zetten.
    Dit kan met Funtionflip.
    Vervolgens kun je met het gratis programma Sleepdisplay je mac in slaap brengen. dit zou je dan via de systeemvoorkeuren in kunnen stellen op de functietoets die nu beschikbaar is geworden. Ik krijg dit zelf nog niet zo snel werkend, maar ik kijk nog ff verder naar een oplossing.

edit -> Aha. Gevonden. Met quicksilver kun je via key triggers een applicatie laten starten met behulp van een toestencombinatie. stel dat je met functionflip je f12 hebt uitgezet kun je die nu in quicksilver toewijzen om de applicatie sleepdisplay te starten. Natuurlijk kun je ook iedere andere gewenste toestencombi gebruiken.
    Ik weet dat dit niet een standaard oplossing is, maar helpt het je en is het duidelijk zo?

Bijdrager
    Lauwrence

Ik gebruik op mn iMac een trackpad + BetterTouchTool en een custom gesture (4 finger tap) om het display uit te zetten.

Bijdrager
    pim939

Je kunt toch interactieve hoeken gebruiken in kombinatie met sneltoetsen?

Bijdrager
    SunKeeper

:grin:

Waaruit dus maar weer eens blijkt dat zowel ik, alsook de TS, het artikel van AppleTips niet (goed) hebben doorgelezen.

Gelukkig zijn er nog mensen zoals pim939 die wel opletten.:thumbsup: Problem solved lijkt me.

Bijdrager
    Maverick9898

Dank allen! Ik ga de Hot Corners gebruiken :).
    Ik installeer liever geen third party software hiervoor en dit gaat zo wel lukken denk ik. Ik kwam er namelijk achter dat ik al een hot corner had ingesteld maar nog nooit heb gemerkt. Zo vaak vlieg ik dus niet buiten de lijnen;).
    Nogmaals dank!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.