24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    inair

sneltoets of interactieve hoek voor nieuw bureaublad met 2 safarivensters

Hallo allemaal,

Ik vermoed dat het wel moet kunnen, maar ik kom er niet achter hoe. Ik werk met een MBP13″ ret late 2013 full options, nog steeds supersnel.

Wat ik zoek is een sneltoets, of veel liever nog: een interactieve hoek op mijn touchpad met als onderliggend commando:
    – ga naar bureaublad 2 (bestaat reeds met andere achtergrond)
    – open op dat bureaublad in safari 2 websites (nu.nl en buienradar.nl)
    – open op dat bureaublad een bepaalde map van Finder
    – open op dat bureaublad Calendar

Mijn idee is dat dit wellicht in automator ingesteld moet of kan worden, maar zoals gezegd: ik heb geen clou hoe ik moet beginnen, met automator kom ik er alvast niet uit in ieder geval. Wie weet een oplossing ?

Alvast enorm bedankt !

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat kan niet met een interactieve hoek, want daarmee kun je alleen de dingen die in het menu daarvoor geboden worden — en daar staat iets als „Voer een script uit…” niet tussen. Wat je wel zou kunnen doen is een AppleScript maken dat de gewenste zaken regelt en dat bijvoorbeeld in je Dock zetten zodat je het met één klik uit kunt voeren.

Maar wat ik me wel een beetje afvraag is waarom je deze vensters/programma’s op deze manier wilt openen. Mij lijkt het makkelijker om ze gewoon met de hand te openen op een bureaublad en ze daar open te laten staan. Dan kun je er eenvoudig naartoe met ⌃⇧ en het nummer van het bureaublad.

Bijdrager
    inair

Het lijkt mij handig om die losse handelingen (naar bureaublad/openen finder/openen safari/opstarten twee pagina’s) niet meer te hoeven doen en gewoon in één keer het bureaublad met bijbehorende vensters open te kunnen zetten als ik de laptop opstart. Ik werk op bureaublad 1 en wil deze standby hebben voor zijdelingse taken of als ik ff wat nieuws wil zien.

Hoe zet ik zo’n script dan in elkaar, want dat was m’n eigenlijke vraag ?

Bijdrager
    prenkema

Maak een sneltoets combi

Volgens mij bedoel je dit?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je de computer uitzet en weer aan, worden alle openstaande programma’s en vensters herstelt — behalve als je bewust die optie níét kiest in het venster dat je te zien krijgt wanneer je op -menu → Zet uit klikt. Als je dus de vensters neerzet zoals je ze wilt hebben, en dan niet dichtdoet wanneer je ermee klaar bent, zul je ze de volgende keer dat je de computer aanzet weer precies zo terug op je beeld krijgen.

Bijdrager
    inair

Hoi weer,

Bedankt voor jullie meedenken en reacties. Ik heb even gekeken naar dat applescript, maar om zelf zo’n script te schrijven is echt een league to far voor mijn gebruikersniveau helaas.

Ik begrijp het idee van de computer weer op te laten starten met de laatst geopende vensters, maar mijn voorkeur gaat er naar uit om de laptop helemaal uit te zetten en bij gebruik dus weer helemaal fris op te starten. Waarschijnlijk een overblijfsel uit mijn gelukkig gepasseerde Win-tijd:-)

Ik hoopte echt een manier te vinden om met een toetscombinatie een complete switch van werkomgeving op mijn laptop te realiseren, maar wellicht is dat niet eenvoudig te realiseren.

Mocht iemand toch weten hoe dit kan, dan hoor ik het alsnog zeer graag !

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik begrijp het idee van de computer weer op te laten starten met de laatst geopende vensters, maar mijn voorkeur gaat er naar uit om de laptop helemaal uit te zetten en bij gebruik dus weer helemaal fris op te starten.

Ik krijg hieruit het idee dat je de gewoonte hebt alle programma’s en vensters te sluiten voordat je de computer uitzet. Echter, als je de computer helemaal uitzet terwijl er nog programma’s actief zijn, zal hij de volgende keer dat je hem opstart, die allemaal ook automatisch opnieuw openen. Dit is nu juist bedoeld zodat je verder kunt werken waar je gebleven was en niet eerst weer met de hand je werk terug op beeld hoeft te krijgen.

Mocht iemand toch weten hoe dit kan, dan hoor ik het alsnog zeer graag !

Mijn idee is dat het ’t makkelijkst is om gewoon de vensters open te zetten op je tweede bureaublad en ze niet te sluiten voordat je de computer uitzet. Probeer het maar eens en kijk of dat bereikt wat je wilt bereiken:)

Bijdrager
    inair

Hai, bedankt voor je reactie joh, ik begrijp je punt en misschien is mijn denkwijze wel helemaal verkeerd bij het idee dat bij compleet ‘schoon’ herstarten het systeem gewoon weer wat frisser is. Vergelijkbaar ‘vroeger’ met windows dat dat programma’s allemaal weer wat fijner liepen als het systeem weer ge-reboot was.

Desondanks lijkt het me dus nog steeds handig als ik met één druk op een knop(combi) mijn hele werkomgeving klaar kan hebben staan, los van hoe ik die heb achtergelaten (zoals jij dus uitlegt).

Bedankt voor het meedenken !

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je dan per se dwars wilt zijn, wie ben ik dan om in de weg te staan?;)

Open de Scripteditor en plak daar het volgende in:

tell application "System Events" to key code 19 using {control down}	-- 19 is de code voor toets "2"; om een ander bureaublad te kiezen, maak je hiervan (17 + nummer van bureaublad)

tell application "Safari"
    	activate 
    	set mijnSites to {"http://www.nu.nl", "http://www.buienradar.nl"}	-- Zet hier alle sites die je wilt openen
    	repeat with site in mijnSites
    		make new document at end of documents with properties {URL:site}
    	end repeat
    end tell

tell application "Finder" to open POSIX file "/Users/inair"	-- Vervang dit door het hele pad naar de map die je wilt openen

tell application "Calendar" to activate
    Bijdrager
    inair

Wow…:-D

Misschien ben ik inderdaad dwars haha… maar maak jij mij even blij joh ! Ik heb er weinig verstand van, maar als ik het script zo lees, is dat inderdaad wat ik bedoel.

Ik ga morgen (moet zo helaas even weg) eens uitproberen hoe ik dit daadwerkelijk lopende krijg, maar te gek dat je dit script voor me in elkaar hebt willen zetten(y)

Top !

Bijdrager
    inair

Hai, ik ben met script editor bezig geweest en wat ik lees lijkt me logisch, maar ik krijg het niet eens opgeslagen (bewaren).

Wat moet ik precies wel en niet weghalen in jouw script (aan toelichting etc), want ik denk dat het ‘m daarin zit (syntaxis fout). Als ik bijv het gedeelte na {control down} weghaal, vanaf de — zeg maar, dan zegt hij iets over “verwachtte regeleinde enz. maar vond onbekend token” ??

Sorry, maar ik ben een complete noob op dit gebied.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat ik beginnen door uit te leggen dat alles na de twee minnetjes commentaar is, dat wordt door genegeerd wanneer het script uitgevoerd wordt. Dat kun je dus gewoon laten staan, het kan geen kwaad want het doet niks, behalve dan (hopelijk) verduidelijken wat het script doet — mocht je het script later aan willen passen, dan helpt het commentaar hopelijk om te begrijpen hoe het script werkt.

Wil je een ander bureaublad dan nummer 2, dan moet je op de eerste regel de 19 in

key code 19

vervangen door het nummer van het bureaublad, plus 17. Wil je dus bijvoorbeeld dat de vensters op bureaublad 4 komen, dan wordt het:

key code 21

want 17 + 4 = 21.

Wil je meer (of minder) websites openen, dan moet je de regel

set mijnSites to {"http://www.nu.nl", "http://www.buienradar.nl”}

aanpassen zodat de URLs van die sites ook tussen de accolades komen te staan, op dezelfde manier als hierboven staat: aanhalingstekens rond de URL, en met een komma tussen de verschillende URLs. Wil je bijvoorbeeld ook http://www.onemorething.nl ook automatisch openen, dan wordt het:

set mijnSites to {"http://www.nu.nl", "http://www.buienradar.nl”, "http://www.onemorething.nl"}

En bedank dat de sites geopend zullen worden in de volgorde waarin ze in deze regel genoemd worden. Wil je dus nu.nl als laatste openen, dan moet die achteraan komen te staan.

Even een kleine wijziging: de regel

tell application "Finder" to open POSIX file "/Users/inair”

verander je liefst in

tell application "Finder" to open alias "Macintosh HD:Gebruikers:inair"

want dan hoef je geen Engelstalige namen te gebruiken voor mappen als Afbeeldingen, Documenten, enz. Hoe dan ook, zet het volledige pad naar de map die je wilt openen, in plaats van Macintosh HD:Gebruikers:inair. Dus wil je naar de map Troep uit 2015 in de map Documenten in de thuismap van gebruiker inair, dan wordt het:

tell application "Finder" to open alias "Macintosh HD:Gebruikers:inair:Documenten:Troep uit 2015"

Je kunt het script proberen door op de knop Voer uit bovenin het venster van de scripteditor te klikken. Werkt het zoals je het wilt hebben, bewaar het script dan als programma in een map van je keuze, en sleep het icoon van het script uit die map naar je Dock. Je kunt het dan uitvoeren door erop te klikken, en mocht je het later willen aanpassen, dan kun je het weer openen vanuit de Scripteditor.

Bijdrager
    inair

Bedankt voor je reactie, ik had wel begrepen dat het commentaar door de – – gescheiden werd van het script, maar dacht dat ik ze vervolgens wel moest verwijderen. Ik ga het nog een keer proberen.

Ontzettend bedankt voor je gedetailleerde hulp !

Bijdrager
    inair

Ik heb het script op jouw aanwijzingen aangepast (zie hieronder) maar als ik op ‘voer uit’ druk, krijg ik onderstaande melding met een blauw blokje op de plek waarom het waarschijnlijk gaat (tweede afbeelding). Heb jij een idee waardoor dit veroorzaakt wordt ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is gek. Als ik het script kopieer uit m’n eigen bericht hierboven, dan werkt het gewoon.

Uit de schermafbeelding lijkt het erop dat er na de accolade een teken staat; wat als je dat weghaalt? D.w.z. gewoon met de tekstcursor zo achter de accolade gaan staan en op de Delete-toets ͏⌦ drukken — eventueel tot het eerste minnetje zo na de accolade staat, dat kan geen kwaad.

Bijdrager
    inair

Probleem getackeld met jouw suggestie. Ik heb alle ‘valse’ spaties weg gehaald, ook bij de inspringingen aan de linkerzijde die zo’n syntax-fout gaven.

Vervolgens het script gedraaid en het werkt als een zonnetje !

Heel veel dank joh !(y)(y)

Bijdrager
    inair

Toch nog een nabrander:

Ik heb het script als programma in mijn dock gezet. Ik sluit alles wat ik open heb staan. Vervolgens activeer ik het script en wordt dit perfect uitgevoerd, met dien verstande dat alles op het reeds actieve bureaublad (1) wordt geopend. Als ik vervolgens met m’n 4 vingers naar links swipe op mijn touchpad, zie ik mijn ‘bureaublad 2′ met z’n eigen achtergrond staan, maar zonder geopende applicaties.

Heb ik nu iets niet juist gedaan ?

Bijdrager
    inair

Op basis van wat googlen, vroeg ik mij af of ik hier wellicht iets mee moet doen. Ik heb wat variaties geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    inair op 25 januari 2017

dat alles op het reeds actieve bureaublad (1) wordt geopend.

Kijk eens in de Systeemvoorkeuren → Toetsenbord → Toetscombinaties → Mission Control (in de linkerkolom). In de rechterkolom staat er dan ook Mission Control tussen, met daaronder (je moet het misschien openklappen) „Ga naar bureaublad 2” en een toetscombinatie daarachter. Als er daar meer, of iets anders, staat dan alleen ⌃2, dan moet het stukje

using {control down}

op de eerste regel van het script aangepast worden.

Maar misschien dat het er ook aan ligt dat je in de voorkeuren van Mission Control het bovenste vakje („Orden spaces automatisch op basis van meest recent gebruik”) aangekruist hebt. Ik heb het niet uitgetest, maar ik kan me inbeelden dat dat ervoor zorgt dat een bureaublad met vensters eerder komt te staan dan eentje zonder.

Bijdrager
    inair

Hai,

De sneltoets combinatie was correct, maar niet aangevinkt, dus niet actief. Daar zat het probleem in, want nu draait het script precies zoals bedoelt is, hartstikke mooi dus.

Als ik nou (voortschrijdend inzicht) wil dat bepaalde apps wèl geopend worden op mijn bureaublad 1, kan ik dan de basis-opdrachten uit jouw script gebruiken, maar dan met dit erboven ?

tell application "System Events" to key code 18 using {control down}

Dus 18 (17+1) voor bureaublad 1 en dan bijv:

tell application "Mail" to activate

tell application "Calendar" to activate[/i]

Moet ik de “opdrachten ten aanzien van blad 1 of 2” eerst afsluiten met een bepaald commando voordat ik opstart-opdrachten voor een ander bureaublad kan geven ?

Ik ga het sowieso ook zelf even uitproberen hoor, maar goede kans dat e.e.a. natuurlijk eerst niet loopt haha…

Thanks a lot !

Bijdrager
    inair

Dit is mijn aangepaste ‘script’ dan geworden, in de editor deed hij het wel goed, maar opgeslagen als programma helaas niet, kennelijk heb ik dus toch iets onjuist gedaan

tell application “System Events” to key code 18 using {control down}

tell application “Finder” to open alias “Macintosh HD:Gebruikers:inair:Documenten” — Vervang dit door het hele pad naar de map die je wilt openen

tell application “Mail” to activate

tell application “Calendar” to activate

tell application “System Events” to key code 19 using {control down} — 19 is de code voor toets “2”; om een ander bureaublad te kiezen, maak je hiervan (17 + nummer van bureaublad)

tell application “Safari”
    activate
    set mijnSites to {“http://www.buirenradar.nl”, “http://www.nu.nl”} — Zet hier alle sites die je wilt openen
    repeat with site in mijnSites
    make new document at end of documents with properties {URL:site}
    end repeat
    end tell

Bijdrager
    inair

Opgelost: ik heb een delay van 1 seconde toegevoegd tussen activeren van de calendar app en de opdracht om naar bureaublad 2 te gaan, nu staat m’n calendar wel op blad 1(y)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    inair op 26 januari 2017

De sneltoets combinatie was correct, maar niet aangevinkt, dus niet actief. Daar zat het probleem in

Ja, dan werkt het niet:)

inair op 26 januari 2017

Als ik nou (voortschrijdend inzicht) wil dat bepaalde apps wèl geopend worden op mijn bureaublad 1, kan ik dan de basis-opdrachten uit jouw script gebruiken, maar dan met dit erboven ?

tell application “System Events” to key code 18 using {control down}

Inderdaad. Daarmee geef je de toetsaanslag die je naar bureaublad 1 brengt, en de programma’s die je erna start, worden op dat bureaublad geopend (op voorwaarde dat ze al niet op een ander bureaublad openstaan, denk ik).

Nog even snel een forumtip: als je code-tags gebruikt rondom een script, wordt dat weergegeven zoals in m’n berichten hierboven, en is veel duidelijker dat het om programmacode gaat:)

Bijdrager
    inair

Code tags 

Aha… daar is het dus voor, helder (y)

Helemaal blij zo, dank voor de energie die je erin hebt willen steken, top joh !:-D

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.