7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    N3RD

Sneltoets bureaublad

Enige jaren geleden de ommezwaai gemaakt naar Apple. Dit bevalt ons tot nog toe goed. M’n vrouw is er iets minder over te spreken omdat ze dagelijks nog in een Windows omgeving werkt.

Wat ik nog steeds als irritant ervaar en nog niet achter ben hoe mee om te gaan is het snel switchen naar bureaublad en het tabben tussen vensters.

Wel als de schermen helemaal vergroot zijn, zwiepen met vingers over muis. Handig!

Bijdrager
    nnsa

Ik denk dat het hier wel bij staat:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201236

Of anders de Desktop in een interaktieve hoek zetten. Of op F3 drukken of F6 of andere F-toets configureren ?

Programma’s schakelen gaat met CMD-tab

Bijdrager
    GoeieDag

Ik gebruik idd al heel lang ‘Bureaublad’ in de hoek rechtsboven. Naar believen in te stellen in Systeemvoorkeuren>Mission Control>Interactieve hoeken…

Daarmee kun je ook snel bestanden van het bureaublad in een programma droppen, bv in mail, vv. Works like a charm.

Bijdrager
    mtooster

En als je een trackpad hebt is er natuurlijk een handige beweging in te stellen. (met 4 vingers uit elkaar bewegen).
    (En ja, die beweging met 4 vingers kun je ook maken terwijl je met je duim een bestand of map aan het slepen bent. Ik hou niet zo van de ‘magical, amazing’ praat, maar Apple’s trackpads zijn dat wat mij betreft wel….)

Sowieso raad ik gebruikers altijd aan om te proberen over te gaan op het gebruik van een trackpad… ik zou ik ieder geval nooit meer terug willen naar een muis. Maar dat is voor iedereen weer anders.

Schakelen tussen verschillende programma’s:

• De programmakiezer: CMD+tab
    • ik gebruik veel vaker ‘expose’ waar alle vensters verkleind en naast elkaar worden getoond. (wederom met het trackpad een eenvoudige beweging, en anders de ‘F3’ knop op een apple toetsenbord.)
    • of gewoon klikken op het programma-icoon in het Dock

Schakelen tussen vensters van hetzelfde programma:

• met de toetscombinatie: CMD + `  (zit naast de linker shift-toets op een nederlands apple toetsenbord)
    • via ‘expose’
    • context-menu op het dock-icoon (rechts klikken met muis, of met twee vingers tikken met een trackpad)

Schakelen tussen tabbladen in een venster:

• toetscombinatie: CONTROL + tab

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>N3RD op 12 november 2018 om 21:07</p>
    Wat ik nog steeds als irritant ervaar en nog niet achter ben hoe mee om te gaan is het snel switchen naar bureaublad en het tabben tussen vensters.

Met de standaard toetsenbordinstellingen:

• ⌘F3 = bureaublad
    • F3 = alle vensters van alle programma’s
    • Ctrl+F3 = alle venster van huidig programma
    • ⌘Tab = bladeren door programma’s (of ⇧ erbij om achteruit te gaan)
    • ⌘` = bladeren door de vensters van het huidige programma (wederom ⇧ erbij om achteruit te gaan)

Als je liever de ouderwetse toetsen gebruikt, kun je in de systeemvoorkeuren → Toetsenbord de optie aanzetten om de F-toetsen als functietoetsen te gebruiken. In dat geval geldt:

• F9 = alle vensters van alle programma’s
    • F10 = alle venster van huidig programma
    • F11 = bureaublad

… maar moet je Fn erbij indrukken om bijvoorbeeld „Play/Pauze” te doen met de F8-toets of het geluidsvolume aan te passen met F11 en F12.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik doe dat ook op Hot Corners, net als @goeiedag. Ideaal. rechtsboven.

Linksonder is scherm uit / screensaver.

Linksboven alle open software

rechtsonder berichtgeving

Bijdrager
    MacMiep

@goeiedag en aartjan.nl/blog: Ik ook! Precies dezelfde hoek => Bureaublad!:-)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.