16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    12thMac

Snelste RAM voor Macbook Pro 2011 16gb

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bijdrager
    12thMac

In MacTracker komt dit te staan.
    Misschien helpt dit qua advies

MEMORY

Built-in Memory None
    Maximum Memory 16 GB (Actual) 8 GB (Apple)
    Memory Slots 2 – 204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM
    Minimum Speed —
    Interleaving Support Yes

Bijdrager
    CedricH

Wel dat wat er na memory slots 2 staat zal het snelste ram zijn wat in je MacBook Pro kan stoppen.

Bijdrager
    Лукас

Hi,

Omdat ik zelf ook wel wil upgraden naar 16GB heb ik even research gedaan. Other World Computing heeft een kit van 16GB gemaakt die zeker weten compatible is met de MacBook Pro, zie hier.

Ik heb de precieze specs van dat RAM naast Tweakers Pricewatch gelegd en deze 2 plankjes zouden moeten werken. 125 euro voor 16 GB RAM is niet slecht.

Ook al zullen er waarschijnlijk geen merkbare storingen optreden, het blijft natuurlijk ‘unsupported’ door Apple.

Succes!
    Lucas

Bijdrager
    SunKeeper

Wat betreft de grootte: het wordt door het moederbord ondersteund, en die is dus gemaakt om 16GB aan te sturen.

Apple bouwt er een computer mee, en zegt 8GB. Waarschijnlijk om markttechnische redenen: \”Als je meer dan 8GB denkt nodig te hebben koop je maar een duurdere Mac.\”

Bijdrager
    12thMac

Ben even naar en Apple reseller geweest. Wat een afzetters!
    140,– voor 8gb(2x4gb) Crosair en 199,– voor 16gb(2x8gb) kingston en dit ZONDER INBOUW!
    Bij MyCom is 8gb 40,– Crosair. Wat een verschil!!

Ff online kijken nu.
    Weet dus dat ik tot 16gb kan gaan. En dat het formaat SO-DIMM is max 1333mhz

Bijdrager
    SunKeeper

Eerder minimaal 1333 MHz. Soms werkt sneller geheugen ook.

Je moet het een beetje vergelijken met de snelweg: (computer) daar moet je wel een auto (RAM) hebben die de die minimale snelheid kan halen. Een langzamere auto mag er niet rijden.

En Apple maakt graag winst op producten.:grin: nog niet eerder meegemaakt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het ‘snelste’ RAM is het RAM dat er standaard in zit. Daar moet je van uit gaan. Sneller geheugen er in zetten kan technisch misschien maar heeft weinig nut. Je Mac wordt er echt niet sneller door. De verbinding tussen de CPU (de databus) en andere componenten zoals RAM en de hd bepalen de snelheid in grote mate. De frequentie van die databus t.o.v. het RAM heeft een optimale verhouding om ‘latency’ te minimaliseren. Zou je er dus sneller RAM in zetten dan heb je kans dat andere componenten een ‘flessenhals’ gedrag gaan vertonen.
    Om de snelweg weer als analoog te gebruiken:
    Als je auto niet harder dan 150 kan, zal die Ferrari gebruiker die achter je zit weinig aan zijn bolide hebben op dat moment.

Bijdrager
    Ree

Ik heb deze gekocht; http://www.alternate.nl/html/product/Geheugen_SO-DIMM_DDR3/Corsair/16_GB_DDR3-1333_Kit/624972/? voor mijn soon-to-be-delivered Macbook Pro 17″.

Waar je op moet letten (qua snelheid) is dat je nieuwe modules minstens net zo snel zijn als de oorspronkelijke. Sneller is nooit erg, langzamer wel. En gebruik altijd een matched-pair voor optimale performance of twee modules met identieke specs, nooit twee verschillende snelheden door elkaar. Twee verschillende afmetingen is ook niet aan te raden omdat je dan je dual-channel functionaliteit kwijt raakt.

Bijdrager
    Soulshaker

16GB zou ik je niet aanraden , 8GB is meer dan genoeg
    Pak kingston KTA geheugen , werkt zeer goed en heeft levenslange garantie (KTA-MB1333K2/8G)

De prijzen kan je hier vinden

http://tweakers.net/pricewatch/unsorted/730114/kingston-geheugen-8-gb-2-x-4-gb-so-dimm-204-pin-ddr3-1333.html

Bijdrager
    Ree

SoulShaker, waarom zou je 16 GB niet aanraden? Als het zou kunnen zou ik er 32 GB in proppen.

Kun je wat redenen aangeven waarom ik zou moeten limiteren op 8 GB?

Bijdrager
    Soulshaker

De reactie is naar de TS gericht , niet naar jou

Heel simpel , de kostprijs weegt niet op tegen de performance die je ervoor bijkrijgt
    Bijna alle gebruikers hebben voorlopig gewoon genoeg met 4GB of 8GB ram

Erboven is gewoon overkill , je kan het geld dan beter in iets anders investeren

Alleen als je professioneel bezig bent met zware grafische bewerkingen , of videobewerking is deze kostprijs nog te verantwoorden

Dat doet de TS dus niet (volgens profiel)

En als jij het ook niet doet , raad ik het je ook niet aan

Edit : Ok , je bent Senior WebDeveloper , misschien dat je 16GB nodig hebt , dat kan je dan nog verantwoorden .
    ik zit op 8GB en werk vaak met virtuele machines, RAM intensief dus , en zelfs dan zit ik nog ruim met het RAM , het werkt zeer vlot

Bijdrager
    Ree

@soulshaker

Ah, dat verklaart je opmerking enigszins:) Overigens, die 16 GB kostte krap 150 euro en de upgrade van 4 naar 8 bij Apple zelf 200. Erg groot verschil.

Ik ben het met je eens dat een gemiddelde gebruiker dat niet echt nodig heeft, maar de TS vroeg ernaar:)

8 GB bij Apple voor 200 zou ik dan ook niet doen; voor 50 euro heb je dat bij alternatieve toko’s. Hou je 150 euro over voor andere leuke dingen.

Bijdrager
    SunKeeper
    Ree op 29 januari 2012

Ik ben het met je eens dat een gemiddelde gebruiker dat niet echt nodig heeft, maar de TS vroeg ernaar

Als je met die opzet een bedrijf gaat starten wat op bestelling computers bouwt en levert, kun je de ‘toko’ al dichtgooien voordat je hem überhaupt geopend hebt.

Maar dat even als tip terzijde.:wink:

Bijdrager
    joost1991

Hallo!

Fijn dat ik dit gesprek heb kunnen vinden zit namelijk met zelfde probleem!

Ik heb net een mac mini gekocht, met een intel i5 2.3, ik zit te denken om 16 gb ram aan te schaffen.

Maar wat is wijsheid? Ik heb er nu 2 gb in en heb met mijn vorige computer altijd 8 gebruikt. Waar ik soms wel aan zat.

Ben vooral bezig met hosten, en video bewerking. En af en toe een spelletje?

Iemand suggesties?

Bijdrager
    Лукас

Gelukkig zijn de nieuwe Mac Mini’s wél makkelijk open te breken om RAM bij te plaatsen. 2GB RAM is behoorlijk minimaal voor videobewerken, maar de traagheid met videobewerken komt ook door de grafische kaart die niet bepaald royaal is.

Ook in de Mac Mini kan maximaal 16GB RAM, en ook dezelfde plankjes als in de MacBook Pro. Bovenstaande suggesties zullen dus ook werken in de Mac Mini.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.