8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

Snelste manier om de data van mijn TC op een externe HD te krijgen

Hallo allemaal,

Een van mijn back-up schijven is gesneuveld en nu heb ik vandaag een nieuwe schijf in gebruik genomen. Wat ik nu eigenlijk wil is de losse data die ik nu op mijn Time Capsule heb staan naar de nieuwe externe HD krijgen.

Wat is nu dan het beste?

– Draadje om mijn MBP met mijn TC verbinden en vanaf daar de data pompen naar de externe HD die via USB is aangesloten
    – De externe HD aan de TC hangen en dan via de Finder op mijn MBP (bedraad of wireless) de bestanden gewoon van de ene naar de andere slepen (of gaat ’t dan allemaal stiekem via mijn MBP).
    – Iets dat ik over ’t hoofd zie (plus graag de magische tip)

Ik heb lopen zoeken, maar ik krijg kennelijk de goede combinatie van zoekwoorden niet helemaal goed (tis al een beetje laat..). De resultaten in Google gaan allemaal over TimeMachine en externe HD’s en whatever.

Thanks.

Bijdrager
    SunKeeper

De data kiest wel de kortste weg, dus het gaat nog het snelst als je de schijf aan de Time Capsule hangt, (wel even instellen dat je erop mag/kan kijken) en dan van schijf naar schijf sleept.

Welke magische tip wil je nog? Zo simpel als hierboven is het.:wink:

Bijdrager
    borisboef

Nog sneller en beter is het om de externe disks aan je TC te hangen en via het Airport confguratieprogramma te kiezen om alle data van TC naar Backup te transporteren (enkel sneller als je inderdaad alles wil hebben)

Moderator
    Strifer

Thanks,

We gaan ‘m eraan hangen en ’t via het Airport configuratie programma proberen.

Moderator
    Strifer

Het is gelukt. Ik heb de schijf eraan gehangen en via Airport configuratieprogramma het kopiëren gestart (edit: 8 min onderweg; 10GB gedaan; nog maar 690 GB te gaan… poe he!).

Voor de goede orde: in het programma ga je voor handmatige configuratie en vervolgens kies je uit de werkbalk ‘schijven’. Daar kun je kiezen voor je Time Capsule schijf waarbij er een knop “archiveer” zichtbaar wordt. Wanneer je op deze drukt kun je de inhoud van je Time Capsule schijf kopiëren naar de aangesloten USB schijf.

Gekkigheidje dat me opviel: via het Airport configuratieprogramma geeft hij zowel voor mijn 1TB Time Capsule schijf als mijn 1TB externe harde schijf aan dat er 931,5 GB aan vrije ruimte is. Dan mis je toch zo’n 60 GB. Logisch natuurlijk, je 1TB is nooit echt helemaal 1 TB, maar de Finder geeft respectievelijk 998 GB en 999 GB aan. Beiden met de aanduiding “GB”. Toch gek.

Bijdrager
    johnkeates

1TB schijven zijn nooit 1TB schijven. Wat je op je computer ziet is KiB, MiB, GiB, TiB. Fabrikanten adverteren echter met KB, MB, GB, TB. Verschil zit hem in wat er gemeld wordt. Computers rekenen binair, daar is 1KB (dus KiB) 1024 bytes, 1MB (MiB dus) 1024KB enz. Als je dan op de 1TiB aankomt, zou je 1024GiB moeten hebben. Fabrikanten tellen echter in hun voordeel (1TB = 1000GB, 1 GB = 1000MB enz.) Dus daar zit al een probleem.

Daarna heb je nog dat een schijf geformatteerd wordt (low-level), en daarna komt er nog een partitioneringsschema overheen, daarna gaat er een bestandssysteem bij, en dan heb je weer wat GB’s verbruikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orders_of_magnitude_(data)

Bijdrager
    SunKeeper

Sinds Snow Leopard rekent Mac OS X op de nieuwe manier. Echter heeft Apple de firmware van de TC’s, AE’s en AE’s nog niet aangepast.

Bijdrager
    RuudBerg
    johnkeates op 23 september 2011

1TB schijven zijn nooit 1TB schijven. Wat je op je computer ziet is KiB, MiB, GiB, TiB. Fabrikanten adverteren echter met KB, MB, GB, TB. Verschil zit hem in wat er gemeld wordt. Computers rekenen binair, daar is 1KB (dus KiB) 1024 bytes, 1MB (MiB dus) 1024KB enz. Als je dan op de 1TiB aankomt, zou je 1024GiB moeten hebben. Fabrikanten tellen echter in hun voordeel (1TB = 1000GB, 1 GB = 1000MB enz.) Dus daar zit al een probleem.

Daarna heb je nog dat een schijf geformatteerd wordt (low-level), en daarna komt er nog een partitioneringsschema overheen, daarna gaat er een bestandssysteem bij, en dan heb je weer wat GB\’s verbruikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orders_of_magnitude_(data)

Wow dude, dat zijn nog eens antwoorden, Respect!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.