12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    aa55

Snellheid verbetering via ssd of 3 tb hdd

Ik sta op het punt om een nieuwe 27″ te kopen.

Een aantal zaken zijn al met behulp van de forumleden duidelijk gemaakt op een ding na nl de schijf configuratie.

Nu lees ik hier en daar dat die ssd schijven slijtage hebben en dat de chips ? steeds kleiner worden en daar ook een probleem zit mbt de betrouwbaarheid of werking (vergeef mij ik ben een nerd en haal zaken door elkaar).

Nu erken ik de positieve werken van fusion drive, maar mij overtuigd de levensduur niet (ssd) en de kosten die dat met zich mee gaat brengen als het fout gaat.

http://cipher.tweakblogs.net/blog/9038/ssd-betrouwbaarheid.html#watisbetrouwbaarheid

Ergens anders op het net staat dat de praktijk snelheid van een hdd schijf drastisch verhoogd wordt als je een zo groot mogelijk schijf aanbrengt (ben het linkje kwijt) in dit geval dus 3 tb.
    Verder is een hdd betrouwbaarder dan op dit moment ssd en lijkt het mij een betere besteding van m’n geld.

Sneller werkend systeem ja, maar niet voor alles.

Ik hoor graag jullie reacties.

Bijdrager
    macpro

Je moet er altijd van uit gaan dat de schijf in je Mac een keer crasht. Of dat nou gewone harde schijf is of een SSD.
    Dus moet je altijd zorgen dat je backups maakt van computer.
    En als je dat netjes doet maakt het geen biet uit of wat je kiest en of dat wel of niet betrouwbaarder is.
    Normaal gesproken merk je er weinig van. En gaat het toch in een te vroeg stadium mis met SSD, dan zet je dan alsnog een gewone schijf er in.

Bijdrager
    Buzz

aa55: Je hebt zo te horen een boel onzin en halve waarheden bij elkaar verzameld op Internet. Als je je een SSD of Fusion Drive kan veroorloven dan moet je er voor gaan. De betrouwbaarheid van je gegevensopslag garandeer je zelf door het inschakelen van Time Machine. Over de levensduur van SSDs en HDDs hoef je je geen zorgen te maken. Je kan er van uit gaan dat alles op een gegeven moment kapot gaat, maar de kans dat zowel je interne opslag als je backup kapot gaat is erg klein. Daarnaast kan ik je aanbevelen om van een Cloud opslag service, zoals Dropbox gebruik te maken. Het biedt extra betrouwbaarheid en gemak.

Bijdrager
    Nikita

In theorie gaat een HDD langer mee dan een SSD, maar in de praktijk zal je er weinig van merken. De kortste inschattingen die ik heb voorbij zien komen voor SSD’s is een jaar of 7. Als je 7 jaar met dezelfde PC doet, dan ben je een uitzondering (en over het algemeen niet iemand die zelf z’n apparaat upgrade).

Natuurlijk kan je op een SSD een stuk minder kwijt dan op zo’n 3 TB HDD, maar een SSD is wel vele malen sneller. En natuurlijk volledig stil.

Bijdrager
    computer space

Die betrouwbaarheid van SSD is vooral aan de orde bij TLC SSD’s. Dus geen 0 of 1 zoals bij SLC, of 0,0.33,0.66 of 1 zoals bij MLC, maar 0,0.14,0.28,0.43,0.57,0.72,0.86 of 1! per cel, oftewel 3 bits. Deels weer analoge techniek dus!

TLC zit in Samsung 840 en 840 EVO schijven. In de laatste weer gecombineerd met een 3-9GB cache van SLC geheugen, waarbij het SLC deel ongeveer 50x zo intensief gebruikt wordt als het TLC deel, en dus ondanks het betrouwbaardere karakter van SLC wel zeer fanatiek wordt getest!

Apple kiest nog steeds voor Samsung 830 schijven, oudere MLC SSD’s op een groter proces gebakken, en die lijken heel betrouwbaar.

Bijdrager
    aa55

Ik weet dat het niet uitzonderlijk is dat een schijf kapot gaat mn dan een ‘ouderwetse’ hdd.

Verder zoals al gesteld ben ik geen kenner en lees hier en daar wel eens wat en als ik volledig was overtuig zou ik het niet op het forum zetten, maar omdat ik dat dus niet ben gaat het op dit forum en zie de reacties en daar was ik op uit dus prima wat dat betreft.

Natuurlijk heb ik een time machine back-up en ja dropbox gebruik ik ook maar het is meer de inside van de mac waar het omgaat en dan in dit geval welk soort schijf optie ik moet kiezen.

Ik neig nog steeds voor de ‘betrouwbare’ hdd, maar ja als apple eea heeft uitgetest dan … die zijn toch ook niet achterlijk denk ik dan maar.

Verder zie ik die fusion drive toch iets als de huidige hybride auto’s een tussen oplossing zeg maar.

Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit wat te doen en dat terwijl ik toch op heel korte termijn een keuze moet gaan maken.

Bijdrager
    computer space

Wellicht de optie geen iMac;)

Bijdrager
    aa55

Nee kom op als je keuzes hebt is het normaal dat je probeert die keuze te maken die de beste is of in ieder geval het beste bij je past dat doe ik ook.

Dat ik daarbij mijn twijfels via een forum deel is geen reden om dat zo’n antwoord te geven.

Het gaat zeker lukken, maar iedere keuze heeft een consequentie en met hulp van dit forum ga ook ik een keuze maken die mij zal passen meer niet.

Bijdrager
    Buzz

Je kan het zo zien: De extra snelheid van een SSD is onmiskenbaar en kan je elke dag merken. Ik zou zelf niet meer zonder kunnen, en heb bij mijn volgende Mac zeker een paar honderd Euro extra voor een SSD over. Het verschil in snelheid tussen bijvoorbeeld een 1TB en een 3 TB HDD is niks vergeleken met het verschil tussen HDD en SSD. Van enig verschil in betrouwbaarheid tussen de verschillende opties is het maar zeer de vraag of je daar iets van gaat merken, en als dat zo is, dan waarschijnlijk pas een keer na vele jaren gebruik.

Bijdrager
    mekker

ik heb op m’n werk een imac met een ssd/fusion en heb net een nieuwe imac voor thuis gekocht met een hhd normaal.
    De imac op m’n werk is sneller voor het opstarten (wat ik eigenlijk alleen nog maar maandag ochtend doe) en openen van programma’s ( maar alles wat ik gebruik start automatisch op bij het opstarten) Op het moment dat ik aan het werk ben merk ik eigenlijk geen verschil hoewel de imac op m’n werk theoretisch sneller is.

Bijdrager
    Soulshaker

SSD’s zijn een relatief nieuwe technologie. En er zijn modelletjes met een hoge uitval.
    Waar gewone schijven een pak betrouwbaarder zijn.

Misschien is een externe ssd via thunderbolt wel iets voor je ?
    Je ondervind geen verlies op de TB connectie.

Ik heb dit zelf ook met mijn imac uit 2011 , met de standaard 500GB schijf.
    Via thunderbolt gebruik ik nu een externe ssd , met OSX en bootcamp er op.

Bijdrager
    aa55

Mekker,
    Dat had ik ook al gelezen en jouw praktijk ervaring bevestigd eea alleen maar.

Soushaker,
    Ja dat is wat ik ook heb besloten een externe ssd dat is voor mij dan het best of both worlds.

Bedankt allemaal voor jullie gewaardeerde reacties.
    De mac wordt binnenkort besteld en opgehaald.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.