14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    guus

snellere HD in mbp heeft dat zin?

wil deze week een nieuwe macbook pro bestellen, maar twijfel aan de harddisk.
    standaard zit een 5400 hd erin.
    wat levert het op om een snellere 7200 erin te plaatsen.
    bestemd voor fotowerk opslag, voornamelijk als tussenstation van lokatie naar macpro, geen film etc.
    laat wel 2 gig geheugen bijplaatsen.

Bijdrager
    potatox

Het levert een boost op voor je hele systeem. De harde schijf is toch wel het grootste knelpunt van bijna elk systeem. Het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm is goed te merken. Je mac en programma’s starten sneller en kopiĆ«ren etc.. gaat wat soepeler. Het verschil is niet zo groot dan van een 4200 naar 7200, maar zeker goed te merken.

Het nadeel is dat je accu wat eerder leeg is, maar dit zal een aantal minuten zijn. Ook kan het voorkomen dat de 7200 rpm harde schijf wat meer achtergrond geluid maakt.

Bijdrager
    sypie

Tenzij je geld teveel hebt:

Geheugen bijprikken en schijf vervangen kun je heel simpel zelf doen. Geheugen bijprikken, pagina 44 e.v.

Bijdrager
    potatox

Op tomshardware.com staat nog een leuke review van 7200 rpm schijven: http://www.tomshardware.com/reviews/notebook-hard-drive,2006.html

Bijdrager
    St. Mobbs

Een interne harde schijf kun je beter zelf installeren. Is niet heel erg moeilijk. Handleidingen zijn wel ergens op internet te vinden. En eventueel is dit nog wel een leuke 7200-schijf.

http://tweakers.net/pricewatch/reviews/217745/western-digital-scorpio-black-wd3200bekt.html

Bijdrager
    guus

als ik zelf ga installeren, dan heb ik a, de 5400 schijf over en b het is duurder, omdat ik de oude schijf bij aanschaf niet hoef te nemen.

doe ik meteen nog een overweging erbij:
    verschil tussen een mbp 2,53 standaard en een 2,4 ghz+2 gig+7200 hd erin kost mij 216 euro volgens 2 offertes.

zijn er nog serieuze redenen om de 2.53 te kopen en de 2,4 niet op te krikken voor die 216 euro?

Bijdrager
    Pieterr

Of neem nu de standaard harde schijf, en vervang hem later voor een SSD schijf, als je echt op zoek bent naar snelheid.
    Zie ook dit draadje: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139210

Of pak direct de SSD optie, als je niet met een schijf wilt blijven zitten.

Bijdrager
    sanius

Het schijnt zo te zijn dat het aantal GB die op de schijf staan ook bepalen wat de snelheid is van de schijf.

Als je een 120 GB 7200rpm harde schijf naast een 320 GB 5200rpm schijf zet, zal de 5200rpm schijf sneller bij de bestanden komen omdat de data compacter op de schijf staat…

Maar goed, dit even terzijde. Ik zou gewoon zelf een harde schijf inbouwen, omdat de Apple harde schijven echt veel duurder zijn dan 3rd party schijven. Western Digital, Fujitsu en Hitachi zijn goede merken dus over kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken. Daarnaast zou je de originele schijf kunnen verkopen… Of een casing halen waardoor je hem als externe harde schijf kunt gebruiken.

Maar een grotere HDD en meer RAM kun je beter niet bij Apple kopen (tenzij je een geldboom hebt, of enorme sympathie voor Apple)…

Bijdrager
    Soulshaker
    ”Pieterr”

Of neem nu de standaard harde schijf, en vervang hem later voor een SSD schijf, als je echt op zoek bent naar snelheid.
    Zie ook dit draadje: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139210

Of pak direct de SSD optie, als je niet met een schijf wilt blijven zitten.

Dan zal die idd veel sneller opstarten , kan die files veel rapper oproepen , en het is goed voor de autonomie van de batterij.
    Maar op het vlak van schrijven zijn die dingen minder goed dan een gewone klassieke schijf ,dan kan je beter wachten tot echte goede SSD schijven komenc, die ook nog betaalbaar zijn.
    Op dit moment zou je beter een 7200 rpm schijf van 320GB pakken dan een SSD van 128GB

Een WD schijf van 320GB en 5400tpm kost zo een 70 euro
    De 7200 versie met 320GB kost zo een 90 euro

Een verschil van 20 euro

Je kan ook voor 500gb gaan met 5400rpm , en die kost iets meer dan de schijf van 90 euro

Bijdrager
    Pieterr
    ”Soulshaker”

Maar op het vlak van schrijven zijn die dingen minder goed dan een gewone klassieke schijf ,dan kan je beter wachten tot echte goede SSD schijven komenc, die ook nog betaalbaar zijn.

Wat bedoel je precies met “minder goed” op het vlak van schrijven? Als je doelt op de write endurance moet je dit artikel maar eens lezen.

Bijdrager
    bartje

Ow misschien nog een USB2/FireWire HD-case erbij kopen. Zo heb je nog wat aan je oude schijf.

Moderator
    unSOUND

Hogere toeren betekend tegenwoordig niet perse ook hogere snelheid. Vroeger was het aantal toeren van een schijf bepalend voor de resultaten. Maar sinds die tijd is er veel veranderd. We hebben snellere leeskoppen, meer cache, en OS X die de bestanden sowieso al beter verdeelt over de schijf, waardoor alles al optimaal loopt.

Ikzelf heb al meerdere keren schijven in laptops en mini’s geplaatst, en de verschillen zijn echt niet om van in de lucht te springen. Als je bedenkt dat een 5400 schijf vaak voor hetzelfde geld 50% meer schijfruimte heeft, dan is het helemaal geen vergelijk meer, want als het om snelheid gaat hebben grotere schijven nog eens voordeel over snellere maar kleinere schijven.

Een quote van mij uit een eerder topic:

200 MB vanaf de G5 naar de MacBook via Ethernet
    standaard: 5 sec.
    7200 rpm: 4 sec.

200 MB dupliceren
    standaard: 12 sec.
    7200 rpm: 10 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) importeren vanaf een andere HD
    standaard: 101 sec.
    7200 rpm: 97 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) exporteren naar dezelfde HD
    standaard: 19 sec.
    7200 rpm: 16 sec.

Opstarttijd vanaf indrukken powerknop tot een compleet bureaublad
    standaard: 27 sec.
    7200 rpm: 24 sec.

En een link naar BareFeats waar grotendeels hetzelfde staat,
    maar met wat meer onderbouwing:

http://www.barefeats.com/mbcd7.html

Bijdrager
    Soulshaker

@Pieterr

Ja er zijn er die rapper zijn dan klassieke schijven , maar die inhaalbeweging is vrij recent

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/storage/2785391/1277017/intel-maakt-snelste-ssd.html

En dan nog te zwijgen van de kostprijs van die dingen , en dat is voor mij reden genoeg om daar nog een paar jaar op te wachten.
    Ook de grote zit wat tegen, 256GB , of zitten ze al aan 512GB ? Nog een reden om te wachten.

Degene waar ik het over had zijn de meer betaalbare SSD schijven , en die zijn nog altijd trager.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”unSOUND”

Hogere toeren betekend tegenwoordig niet perse ook hogere snelheid. Vroeger was het aantal toeren van een schijf bepalend voor de resultaten. Maar sinds die tijd is er veel veranderd. We hebben snellere leeskoppen, meer cache, en OS X die de bestanden sowieso al beter verdeelt over de schijf, waardoor alles al optimaal loopt.

Ikzelf heb al meerdere keren schijven in laptops en mini’s geplaatst, en de verschillen zijn echt niet om van in de lucht te springen. Als je bedenkt dat een 5400 schijf vaak voor hetzelfde geld 50% meer schijfruimte heeft, dan is het helemaal geen vergelijk meer, want als het om snelheid gaat hebben grotere schijven nog eens voordeel over snellere maar kleinere schijven.

Een quote van mij uit een eerder topic:

200 MB vanaf de G5 naar de MacBook via Ethernet
    standaard: 5 sec.
    7200 rpm: 4 sec.

200 MB dupliceren
    standaard: 12 sec.
    7200 rpm: 10 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) importeren vanaf een andere HD
    standaard: 101 sec.
    7200 rpm: 97 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) exporteren naar dezelfde HD
    standaard: 19 sec.
    7200 rpm: 16 sec.

Opstarttijd vanaf indrukken powerknop tot een compleet bureaublad
    standaard: 27 sec.
    7200 rpm: 24 sec.

En een link naar BareFeats waar grotendeels hetzelfde staat,
    maar met wat meer onderbouwing:

http://www.barefeats.com/mbcd7.html

Maar goed dat ik toen de blue versie gekocht heb:D , de verschillen zijn echt klein

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.