6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    jaapgunnink

Sneller monteren

Hallo,
    Mijn Imac uit 2010 werkt nog prima alleen hij is wel met de tijd erg traag geworden, met name constant schrijven.
    Ik doe veel met video-editting en heb nog wat grote projecten af te ronden dus een nieuwe Imac kopen is geen optie.

Wat kan ik het beste doen? Processor updaten? Ramgeheugen? Schrijfsnelheid?

En 1 van deze 3 opties of alle 3 omdat ze eventueel van elkaar afhankelijk zijn?

What to do?

Bijdrager
    TheBigZ

De processor upgraden kan in principe. Je hebt nu een dualcore maw er is misschien winst te behalen als je een quadcore met de goede socket kunt vinden.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i3-3.06-21-inch-aluminum-mid-2010-specs.html

Officially, Apple provides no information about whether or not the processor in this model can be upgraded and the company does not intend for one to upgrade the processor either. However, this processor supports an FCLGA 1156 socket and it is possible to upgrade the processor to some extent.

RAM uitbreiden is het makkelijkst. 8GB bijsteken kost je slechts 65 euro.
    http://tweakers.net/pricewatch/291227/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m2a1333c9.html

Een SSD plaatsen gaat ook zeker helpen maar dan moet je je iMac wel openmaken.
    http://tweakers.net/product/418573/crucial-bx100/

Bijdrager
    Shmoo

Sowieso je RAM naar het maximale ( 16GB ) duwen dat is nooit een slechte zaak. Of het rendabel is om er ook nog een SSD in te leggen ik betwijfel het gezien je werkzaamheden en de rest van de specs in die computer.

Video’s monteren is geen klusje dat je even op elk type computertje doet omdat hij toevallig een SSD en daardoor wat snelheid heeft er is meer hardware dat wel zo nu en dan een upgrade kan gebruiken. 4 a 5 jaar met zo’n machine doen is wel het maximum in die sector, tenzij je natuurlijk een top machine hebt gekocht maar dat heb jij niet met deze iMac. Natuurlijk kun je deze machine nog altijd gebruiken voor andere doeleinden en mensen op Marktplaats nemen hem vast graag van je over voor een mooie prijs om er vervolgens een SSD in te leggen en wat niet maar ergens zal je toch moeten gaan upgraden.

Bijdrager
    stel maar

Deze iMac heeft 4 ram geheugen sloten waarvan er 2 leeg zijn, die kan je sowieso vullen, Op marktplaats wordt je doodgegooid met 2x 2GB ram modules vanuit MacBook’s dus voor 10 euro moet je je geheugen wel kunnen verdubbelen, is de moeite al zeker waard. Maar als je het dan echt goed wilt doen zet er dan meteen 12GB (2x 4GB erbij) of 16GB (4x4GB) erin.

Andere upgrades zou ik niet snel doen. Een optie is om het eindproduct van je projecten naar een externe schijf te exporteren. Waardoor je bronbestanden van de interne HDD gelezen worden en de uiteindelijke video op de externe HDD geschreven wordt. Dan wordt niet dezelfde schijf gebruikt voor lezen én schrijven. Maar of je met een standaard USB2.0-schijf daar ook echt snelheid winst mee behaald is maar de vraag.

Bijdrager
    telskie12

Geheugen moet je zeker doen maar een SSD is ook aan te raden, in jou model kun je die op de plaats van de DVD Drive installeren. Je behoudt zo de opslagcapaciteit van je huidige HD en de snelheid van een SSD, met een relatief kleine SSD (denk aan 120GB) zou je al voldoende moeten hebben. De kosten zijn het dan niet, enige nadeel is dat je wel even met een schroevendraaier aan de slag moet.

Bijdrager
    Jeddes

Je zal zelf idd effe moeten schroeven, maar dat is zeker te doen, zijn meer dan genoeg tutorials op bv YouTube om het goed te kunnen doen. Maar ik zou het aanraden om zelf te doen, je leert er veel van, en met het inbouwen van een SSD kan niet veel mis gaan, zelfde geld voor RAM.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.