30 berichten aan het bekijken - 6511 tot 6540 (van in totaal 6544)
  • Bijdrager
    KarelWillem

    Oh ja, dat werkt niet zo handig bij Ali.

     

     

    Bijdrager
    Shmoo

    Q2166

     

     

    Wat voor smeermiddel moet je hier gebruiken. Op de bus staat PTFE dat staat volgens mij voor teflon spray maar als ik bij Bol.com ga kijken tussen de fietsonderdelen > smeermiddelen dan zie ik ook WD-40 genoemd worden. Dat klinkt mij bedenker in de oren.

    Bijdrager
    KarelWillem

    Q2166

     

    WD-40 is een merknaam. Geen typenaam.

     

    https://wd40.nl/dhz-hobby/wat-is-teflon-en-ptfe/

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Shmoo

    Oké, duidelijk. Dan fiets ik even naar de HORNBACH (geen idee waarom dit bedrijf hun naam altijd in hoofdletters schrijft) voor zo’n spuitbusje.

    Bijdrager
    fred44nl

    <p class=”cite”>Shmoo op 14 februari 2020 om 12:33</p>
    geen idee waarom dit bedrijf hun naam altijd in hoofdletters schrijft

    hoofdletters betekent “Schreeuwen” en dat doen ze:)

    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>Shmoo op 14 februari 2020 om 12:10</p>
    Q2166

    Wat voor smeermiddel moet je hier gebruiken. Op de bus staat PTFE dat staat volgens mij voor teflon spray maar als ik bij Bol.com ga kijken tussen de fietsonderdelen > smeermiddelen dan zie ik ook WD-40 genoemd worden. Dat klinkt mij bedenker in de oren.

    A 2166

     

    Geen wd 40 rotzooi op je ketting smeren want dan kan je over een jaar een nieuwe monteren het is niet een smeermiddel voor een fietsketting. Spuit maar eens een beetje wd40 op een glasplaatje, je ziet je geld verdampen, goed om mee te reinigen maar smeringkwaliteit is gering

    Heeft je fiets een kettingkast? Dat maakt namelijk uit bij het kiezen van het juiste smeermiddel. Wanneer hij geen kast heeft is je ketting veel minder beschermd tegen zand en modder dan met kast. Dan wil je niet een olie op je ketting want dat trekt alleen maar zand aan en andere rotzooi aan.

     

    Ik gebruik zelf superbe black op mijn reisfiets en ik behoor tot de pioniers die dat spul gebruiken ergens in 2003 mee begonnen. Bestaat uit alcohol, grafiet, en bijenwas. Je draait je ketting langzaam rond en druppelt het erop.

    Zet de fiets in de zon, na ± 20 min. is de alcohol verdampt en hou je een ingedroogd smeermiddel om en aan je ketting over. Je kan de ketting gewoon vastpakken en je krijgt geen zwarte handen. Het trekt dus geen zand aan en dergelijke.

     

    Ondertussen zijn er spookverhalen in de wereld gekomen dat de ketting wel een nacht lang moet drogen, dat komt niet overeen met mijn praktijk ervaring. Je ketting zal ook niet sneller slijten, dat is gewoon klets. Een ketting zonder kettingkast moet je ergens tussen de 150 en de 200 km smeren, een beetje afhankelijk van het weer bij veel regen is dat iets eerder dan in een droge periode, SB doet daar niks voor onder dan bij een regulier smeermiddel.

     

    Een klein nadeel als je SB zou gaan gebruiken: op de nieuwe ketting zit al een smeermiddel/olie, die moet er eerst heel grondig vanaf. Anders gaat SB niet goed werken en hecht het niet. Dus ketting eraf en grondig wassen in wasbenzine of iets dergelijks, goed laten drogen en dan SB aanbrengen.

     

    Heb je een fiets met een gesloten kettingkast dan maakt het op wd40 na allemaal veel minder uit wat je gaat gebruiken, je eerste prioriteit is het smerend vermogen van het middel wat je gaat gebruiken.

     

    Je kan ook hier je licht eens opsteken; die man is ingenieur en een betere fietsenmaker/bouwer in Nederland is er niet.

    Bijdrager
    KarelWillem

    Haike op 15 februari 2020 om 01:54

    Shmoo op 14 februari 2020 om 12:10
    Q2166

    Wat voor smeermiddel moet je hier gebruiken. …

    A 2166

    Geen wd 40 rotzooi op je ketting smeren…

    Nee?

    https://wd40.nl/bike/

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    trabant

    2166

    Ha, een olietwist. Alsof we die op de oldtimerfora nooit gehad hebben. Tuurlijk zegt WD40 van zichzelf dat het overal wel een geschikt product heeft. En hoewel de merknaam (net zoals Luxaflex dat met jaloezieën is)  synoniem geworden is met kruipsmeer, wil dat nog niet zeggen dat het daarmee het enige of zelfs maar het beste product is. Haikes methode is beter, maar voor de meeste mensen teveel moeite. Die willen een busje kopen en meteen ermee spuiten en als beloning de kruipsmeerparfum ruiken. Instantbevrediging in plaats van lange termijnresultaat. Dat heeft WD40 wel goed begrepen.

     

    Bijdrager
    Shmoo

    Je kan ook hier je licht eens opsteken; die man is ingenieur en een betere fietsenmaker/bouwer in Nederland is er niet.

    Maar mijn licht zit geïntegreerd in mijn fiets en gaat vanzelf aan en uit. 🙂

    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>Shmoo op 15 februari 2020 om 11:54</p>

    Je kan ook hier je licht eens opsteken; die man is ingenieur en een betere fietsenmaker/bouwer in Nederland is er niet.

    Maar mijn licht zit geïntegreerd in mijn fiets en gaat vanzelf aan en uit. 🙂

    😇👍

     

    “Nou rij dan maar door, als je het licht zelf bent’ zei Ome agent tegen mij, toen ik als 18 jarige om 00.30 door het pikdonkere Vondelpark fietste. Maar wat was ik blij dat ik een bloedmooie meid achterop had zitten, anders was het waarschijnlijk anders afgelopen…

    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>KarelWillem op 15 februari 2020 om 08:29</p>

    Haike op 15 februari 2020 om 01:54

    Shmoo op 14 februari 2020 om 12:10
    Q2166

    Wat voor smeermiddel moet je hier gebruiken. …

    A 2166

    Geen wd 40 rotzooi op je ketting smeren…

    Nee?

    https://wd40.nl/bike/

    Hoe zat het ook weer….. 😕🧐 iets met slagers en het keuren van eigen vlees?? en iemand die meteen alles gelooft omdat het gedrukt staat?

     

    Welnu de uitvinder van SB was een fanatiek fietser, en had als beroep chemicus-scheikundige. Dus net als op die leuke site van jou door ervaren technische specialisten uitgevonden.

    Hij was destijds ontevreden over de verschillende smeermiddelen die er op de markt waren. Daar komt bij dat bij een fiets zonder kettingkast de olie je om de oren vliegt, zeker als die ketting bij voor en achterblad de bocht om gaat. En ja; iets gechargeerd neergezet maar het speelt wel een rol. Hetzelfde probleem heb je ook bij een motorblok van een auto en dan nog ff zoveel keer in het kwadraat erger vanwege het hoge toerental. Vandaar dat zo’n blok hermetisch is afgesloten. Dat gaat bij een fiets veel moeilijker want als je het echt helemaal dicht wil krijgen wordt het ding simpel gezegd te zwaar.

    Dus om te zorgen dat je geen olie van je fiets afrijdt is een smeermiddel op basis van was ideaal, en ook nog eens goed voor het milieu..

     

    En de top en allerbeste oplossing is een Rohloff 14 interne versnellingsnaaf aangedreven met een snaar, inplaats van een fietsketting, die hoeft helemaal geen smeermiddel meer te hebben. De naaf wordt naar 50.000 km kosteloos nagekeken want dat zit al in de aanschafprijs verwerkt. Waar je je ook ter wereld bevindt, en het ding mocht toch kapot gaan, opsturen naar Duitsland, en daarna sturen ze hem weer terug, naar waar je verblijft. 99% vervaardigd uit Europese gefabriceerde onderdelen op 1 Aziatisch ringetje na. Dus daar hebben geen kinderhandjes aan gewerkt. Plus dat ze hem eindelijk ook zijn gaan maken voor een 36 gaats velg wat standaard is. Daarvoor maakten ze hem alleen in een 32 gaats versie, dus Shmoo; ook zij hebben het Licht gezien….😊

     

    Maar ja dan moet Shmoo nog een keer langs zijn familie en zelf ff flink doorsparen, want alleen die kale naaf kost tegenwoordig iets van €1200,- en dan heb je er nog geen fiets erbij….

    Bijdrager
    KarelWillem

    Haha. Ik rij op een Edwards fiets van 149 euro.

    Die is naar schatting al dik meer dan 10 jaar oud (misschien wel 15).

     

    De ketting/naaf, of wat je allemaal kan smeren, daarvan is – eh, pin me niet vast op één of twee keer – nul (0) keer gesmeerd.

    En die fietst nog steeds zonder morren, en volledig pieploos.

    Bijdrager
    Shmoo

    Hoest eigenlijk met die plastic BagagedragerTassenHouderHaakjes -uitvinder afgelopen?

    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>KarelWillem op 15 februari 2020 om 16:29</p>
    Haha. Ik rij op een Edwards fiets van 149 euro.

    Die is naar schatting al dik meer dan 10 jaar oud (misschien wel 15).

     

    De ketting/naaf, of wat je allemaal kan smeren, daarvan is – eh, pin me niet vast op één of twee keer – nul (0) keer gesmeerd.

    En die fietst nog steeds zonder morren, en volledig pieploos.

    Zolang je stuur en je zadel maar vast zitten 😊😇 en dergelijke fietsen bestaan ook, ik rij zelf op een tweedehands Batavus door de stad, frame is niet kapot te krijgen….

    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>Shmoo op 15 februari 2020 om 16:45</p>
    Hoest eigenlijk met die plastic BagagedragerTassenHouderHaakjes -uitvinder afgelopen?

    Hij zit bijna dagelijks in onze stamkroeg en dan bekvechten we wie van ons aan het populairste tafeltje mag zitten….

    Als je je dergelijke gesprekken kan permitteren houd dat volgens mij in dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over je inkomen. Ik vermoed dat als hij zich van zijn linkerzij in bed op z’n rechterzij draait, er weer een stuk of 5 van die dingen over de toonbank zijn gegaan ergens in Nederland… 😊🙃

    Bijdrager
    Brombeer

    Die wordt dus woelend rijk.

    Bijdrager
    GoeieDag

    Haike op 15 februari 2020 om 14:54
    En de top en allerbeste oplossing is een Rohloff 14 interne versnellingsnaaf aangedreven met een snaar, inplaats van een fietsketting, die hoeft helemaal geen smeermiddel meer te hebben. De naaf wordt naar 50.000 km kosteloos nagekeken want dat zit al in de aanschafprijs verwerkt.

    Niet helemaal correct. Rohloff schrijft olie verversen voor, om de 5000 km of 1x per jaar.

    Met een Pinion is het 10.000 km/1x per jaar.

    Mooi spul allemaal, inderdaad.

    Bijdrager
    Haike

    Volgens mij helemaal correct, want ik had niet over olie verversen om de 5000 km, ik had het over na 50.000 km de naaf nakijken en eventueel reviseren.

    Je leest iets wat ik helemaal niet geschreven heb.

     

    Maar verder klopt het wel wat je schrijft; na 5000 km moet er nieuwe olie in. Maar de chef-opperhoofd in Keulen vertelde ons dat je er rustig nog een poos mee door kan rijden en dan had hij het niet over 10 km meer. Het is ook een beetje moeilijk als je ergens in het midden van India staat en je 5000 km zijn verbruikt om er dan ff maar nieuwe olie in te gooien. Dat is ook nog wel een klusje: Olie eruit, spoelmiddel erin, spoelmiddel eruit, nieuwe olie erin.

    Bijdrager
    Brombeer

    2166

    In India ga je toch niet zelf fietsen? Dan pak je een riksja.

    Bijdrager
    Haike

    In the middle of now where een riksja vinden? En er zijn genoeg gekken die dat heel leuk vinden. Frank van Rijn is heel bekend geworden van al zijn fietsverhalen die in boekvorm zijn verschenen, en zo zijn er wel meer…

    Nooit met je trabo in India geweest?

    Bijdrager
    Brombeer

    Alleen met mijn werk. Nou ja, dat was een Lonely Planetboek. Zat ik nog op de stoel waarop ik nu ook zit. Alleen woei het toen niet zo hard.

    Bijdrager
    GoeieDag

    Haike, wat ben jij toch een lastig ventje, af en toe. Jij deed voorkomen alsof je met een Rohloff helemaal geen onderhoud had, tot de 50k km.

    Je kunt idd het ding ook volledig ‘droog’ rijden, hij blijft het gewoon doen. Alleen met een beetje kraak & piep.

     

    PS: cafe Bern doet ook in entrecotes met kruidenboter (jus). Staan ze ook om bekend.

     

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door GoeieDag.
    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>GoeieDag op 16 februari 2020 om 11:36</p>
    Haike, wat ben jij toch een lastig ventje, af en toe. Jij deed voorkomen alsof je met een Rohloff helemaal geen onderhoud had, tot de 50k km.

    Je kunt idd het ding ook volledig ‘droog’ rijden, hij blijft het gewoon doen. Alleen met een beetje kraak & piep.

     

    PS: cafe Bern doet ook in entrecotes met kruidenboter (jus). Staan ze ook om bekend.

     

    Als je denkt dat je vooronderstelling de juiste is zonder dat je de moeite neemt die te checken door mij een vraag te stellen, dan heb je helemaal gelijk. Maar ik doe niks voorkomen, ik heb namelijk menig Rohloff naaf van nieuwe olie voorzien. Ik heb het er gewoon niet over gehad, thats it. Dat jij daar jouw vrije interpretatie op loslaat dat moet jij weten, maar die ligt ver bezijden de werkelijkheid.

     

    En ja Bern is ook goed met entrecote, zal ik niet ontkennen, maar ook daarvoor geldt: Ik heb het er gewoon ff niet over gehad. Kan niet alles tegelijk. Volgens mij wordt het ook makkelijker als je dingen ff weg laat, inplaats van lastiger. En alles went, behalve een …..

    Bijdrager
    Ome Kor

    Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een Rohloff naaf na 50.000 km kosteloos wordt nagekeken, dan moet ik nog ruim 5000 km fietsen om dat te halen. Ik moet inderdaad nog de olie verversen voor het nieuwe seizoen.

    Bijdrager
    Brombeer

    We hebben hier vandaag bijna de 17ºC aangetikt. Het is voor mijn gevoel in februari nog nooit zo warm geweest. Of stal jij je fiets in een koelcel?

    Bijdrager
    Ome Kor

    😀 Ik had het al aangepast….

    Laten we het er maar op houden nog geen fietskriebels, dus ik stel het onderhoud nog even uit.

    Bijdrager
    KarelWillem

    A2161

     

    Wait what?? Onderstaand de Google Home van mijn zoon.

    Inclusief auto-lock en -unlock dus. Na zijn vakantie even vragen wat hij daarvoor heeft ingebouwd. .;)

     

    Bijdrager
    Shmoo

    Vind je die switches er nou duidelijk uitzien, vooral om te bepalen of iets nu AAN of UIT geschakeld is lijkt me dit niet erg duidelijk.

    Ik heb prefereer toch meer dit soort icoontjes.

    Moderator
    Night

    KarelWillem op 17 februari 2020 om 14:29

    A2161

     

    Wait what?? Onderstaand de Google Home van mijn zoon.

    Inclusief auto-lock en -unlock dus. Na zijn vakantie even vragen wat hij daarvoor heeft ingebouwd. .;)

    Grow lights? Heeft-ie ook een wiet-plantage? 😛

    Bijdrager
    KarelWillem

    Ssstttt…. (In Soest kan alles hè!). .;)

    Shmoo op 17 februari 2020 om 15:11
    Vind je die switches er nou duidelijk uitzien, vooral om te bepalen of iets nu AAN of UIT geschakeld is lijkt me dit niet erg duidelijk.

    Veel wordt automatisch geschakeld, die hoef je niet persé te zien.
    Als je niet op locatie bent, is de master-switch (alles aan of uit) alles wat je nodig hebt.
    En of het licht in je kamer brandt als je in je kamer bent, is vrij duidelijk over het algemeen.

     

    Maar een streepje of kleurtje bij aan/uit zou niet zo’n gek idee zijn.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door KarelWillem.
30 berichten aan het bekijken - 6511 tot 6540 (van in totaal 6544)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.