11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jeroen25

Snelle taken Mojave uitschakelen

Hallo

Sins enkele uren heb ik macOS Mojave, echter stoor ik me nu al aan het snelle taken venster in de finder. Hoe kan ik dit veld uitschakelen zodat die niet meer zichtbaar is in de finder?Snelle taken finder Mojave

Bijdrager
    fred44nl

bedoel je de kolom, naast in jouw afbeelding, rechts naast folders of bestanden ??

dat is er altijd geweest.

en dat kun je vlgs. mij niet uitschakelen.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja en nee. ‘Snelle taken’ is nieuw. Het ‘Voorvertoning’ veld in hetzelfde venster was er altijd al.

En dan zou ik zeggen, als je iets wilt veranderen in de weergave: ga naar Finder menu Weergave>Toon voorvertoning, Toon voorvertoningsopties en Toon weergaveopties, en speel daar eens met de instellingen (toon/verberg, wel/geen vinkje). Was dat nou zo moeilijk?

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb hier ook naar zitten kijken, maar dan in kolommen view. Best wel irritant en ik wil het proberen uit te leggen.

De rechter ‘view’ kolom is voor Apple zo belangrijk geworden in Mohave omdat er een ‘Actions’ element in verwerkt zit. Hierdoor kun je eigenlijk geen ideale afmeting voor Finder vinden.

Dit is de afmeting die ik niet gebruik en die het dichts bij het ideale formaat komt MAAR ….. nu is mijn zoekvenster weer verdwenen/verborgen en ben ik Spotlight aan het gebruiken als ik wat wil opzoeken, alleen omdat het Finder -venster kleiner is dan ik normaal (High Sierra) gewend was. Maak ik het venster groter dan wordt het icoontje van de app in dit geval MEGA GROOT.

Welk doel dient zoiets? Dit gaat ergens over, waarom moet de app icoon zo groot worden, welk doel of visie zit daar achter en waarom zit er geen max. waarde aan vast?  Ik heb Locaties (links) al verborgen omdat je anders weer met verticale scrollers zit op het eerste gedeelte en die steeds een tel zichtbaar zijn wanneer je een actie uitvoert of ergens een bestand beweegt/zoekt. Trek je het Finder venstertje langer (naar benden) dan wordt het icoontje van de app ook weer veel groter. Er is gewoon geen mogelijkheid te vinden om een fatsoenlijk formaat Finder -venster neer te zetten dat lekker ideaal werkt.

En dan heb je nog dat meest waardeloze Meer…. (actions) items rechts onder het icoontje. Dat is een fixed container en ligt dus eigenlijk bovenop belangrijke informatie over de app zelf. Het icoontje heeft nu zeg maar onzichtbare verticale scrollers.

Versienummer en dat soort dingen zijn veel belangrijker dan zo’n blanco ‘Pas aan…’ venstertje. Het Actions gedeelte doet in de Applications view helemaal NIETS want er zijn geen Actions voor Applications. Wat zou je daar überhaupt willen doen, een Action die de app start? Serieus? De drie puntjes in een bolletje staan daar gewoon in de weg en helemaal niets te doen. Haal die onzin dan gewoon weg uit deze weergave. Je moet toch wel een soort IF statement in je broncode kunnen maken dat als je GEEN snelle acties beschikbaar heb of wanneer je ze bewust deactiveert dat het venstertje dan compleet komt te vervallen en niet zichtbaar is. Zo moeilijk is dat toch niet Apple!?

De gedachte er achter is goed bedacht maar de uitvoering is gewoon waardeloos.

Dit venstertje lijkt er al meer op. Ik heb nu eindelijk echt een Action ‘markeer’ beschikbaar. Niet dat ik persoonlijk deze ooit zal gebruiken natuurlijk maar het gaat om het idee. Stel er zouden apps bestaan die echt Finder actions serieus gaan nemen en toevoegen in hun updates dan kan ik mij voorstellen dat, wat ik bovenaan nu bovenaan op de Finder balk doe met die app icoontjes, dat deze acties in dit lijstje komen te staan. Voorbeeld: Als ik nu een foto wil comprimeren/optimaliseren dan sleep ik deze gewoon op het compres icoontje op de Finder balk want dan opent deze app meteen met het bestand. Ideaal en snel. Dat zou heel goed kunnen met een Finder action en dan komt dit icoontje te vervallen + de sleepbeweging, prima maar dan moeten developers het eerst wel serieus nemen en weten dat deze integraties bestaan. Vergeet niet dat deze integraties al veel langer bestaan in macOS en tot op heden zijn er maar extreem weinig developers die er gebruik van maken. (Systeemvoorkeuren > Extensies)

Ik heb als voorbeeld even mijn Finder venster wat langer (enkel omlaag) getrokken om je te laten zien hoe groot het venster eigenlijk moet zijn wil ik mijn informatie standaard kunnen zien.

Het rode kadertje is op de titel + extensie van het bestand na, toch de meest belangrijke meta-informatie die je direct wil zien. Waarom kiest Apple er dan voor dat Actions belangrijker is en plaats het BOVENOP mijn belangrijke meta data. En kijk eens hoe groot mijn preview/icoontje is. Als ik een leesbare preview wil dan druk ik wel op de spatiebalk.  Dit is echt slecht. De actie Markeren kan toch never en nooit belangrijker zijn dan zien wanneer je bestand is aangemaakt, geopend en bewerkt. Of de tags die je er aan toevoegt. Kom nou toch Apple. ☹️

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo, wat ik boven jouw reactie schreef, geldt ook, op z’n minst gedeeltelijk, voor jou.

PS: het heet ‘Mojave’ en niet ‘Mohave. Da’s -een beetje- de fonetische versie (mo-ha-vi).

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 1 uur geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Jeroen25

<p class=”cite”>fred44nl op 13 oktober 2018 om 12:23</p>
    bedoel je de kolom, naast in jouw afbeelding, rechts naast folders of bestanden ??

dat is er altijd geweest.

en dat kun je vlgs. mij niet uitschakelen.

Ik bedoel het witte vlak waar de pijl naar wijst. Dit vlag heb ik voorheen nooit gehad. Dit was gewoon extra ruimte voor mijn documenten.

Bijdrager
    Jeroen25

<p class=”cite”>GoeieDag op 13 oktober 2018 om 13:45</p>
    Ja en nee. ‘Snelle taken’ is nieuw. Het ‘Voorvertoning’ veld in hetzelfde venster was er altijd al.

En dan zou ik zeggen, als je iets wilt veranderen in de weergave: ga naar Finder menu Weergave>Toon voorvertoning, Toon voorvertoningsopties en Toon weergaveopties, en speel daar eens met de instellingen (toon/verberg, wel/geen vinkje). Was dat nou zo moeilijk?

Daar heb ik al gekeken. Helaas zit er geen optie bij voor het uitschakelen van het snelle taken scherm. Toch bedankt voor jou reactie:)

Bijdrager
    peterdh

shift command P (toon/verberg voorvertoning)
    (in deze lijstweergave)

Bijdrager
    Jeroen25

<p class=”cite”>peterdh op 13 oktober 2018 om 16:17</p>
    (in deze lijstweergave)

Top dat is de oplossing voor het probleem. Bedankt

Bijdrager
    GoeieDag

Jeroen25 op 13 oktober 2018 om 16:24

peterdh op 13 oktober 2018 om 16:17
    (in deze lijstweergave)

Top dat is de oplossing voor het probleem. Bedankt

Pfff, dat precies wat ik eerder had gegeven in mijn antwoord: kijk eens in menu Weergave bij Toon/Verberg voorvertoning . Maar ja, als je ’t niet letterlijk uitspelt….

Bijdrager
    MacRory

Finder, Lijst weergave, Menu Weergave, Toon voorvertoningopties, Vinkje weghalen bij Toon snelle taken. Dan doen we weer gewoon.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.