21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Nanno

Snelle beelden worden vaag in HDV

Ik heb een filmpje gemonteerd in FCP. Sommige beelden (bv van voetballende kinderen) met een hogere shutterspeed. Mooi resultaat, behalve dat als ik het project exporteer als quicktime film en de film terugkijk, de bewogen beelden wat komeetachtig zijn: alsof de mac mijn beelden niet kan bijbenen. Dat zijn ze veel minder in FCP. Lopen jullie ook wel eens hier tegen aan? Zo ja, is hier een oplossing voor? Heeft dit iets met codecs te maken?
    De film is ingeladen in de codec HDV 1080i..

Hoor graag wat jullie bevindingen zijn

Bijdrager
    kevkoptel

Open eens in quicktime

Apple + j

Ga naar video-spoor en bij beeldinstellingen: ‘Hef interlacing op’ en ‘Hoge Kwaliteit’ aanvinken.

Bijdrager
    MacBlade

Ik heb begrepen dat een probleem met 1080i HDV is dat snelle overgangen niet mooi worden weergegeven.
    Ook is het filmen zonder statief en dan met name in slechte licht omstandigheden een bron van beeld verstoringen.
    Het HDV 720 P formaat zou een beter resultaat geven maar dat had wer een ander nadeel. Ben even kwijt wat en probeer dit nog even te achterhalen
    Wellicht heeft jouw probleem hier mee te maken?

Bijdrager
    kevkoptel

Zoals ik hierboven zei moet je je beelden deinterlacen en dan is je probleem normaal verholpen.

1080p camera’s zijn nu eenmaal niet betaalbaar voor de consument…

Bijdrager
    Nanno

Dank. Het appeltje j verhaal ken ik en heb ik al uitgeprobeerd. Het is dus geen interlace probleem, eerder een codering (de manier waarop je je film wegschrijft). Ik was benieuwd of iemand daar iets van af weet. Als ik de film misschien naar een ander formaat wegschrijf (uncompressed ofzo, ik heb daar nog weinig mee gedaan).

Het probleem dat ik ondervind, gaat dus bv om iemand die ik met de camera volg, niet beeldje voor beeldje scherp is. Er blijft een soort geest achter hem. Of een soort schaduw, of het komeetverhaal waar ik het eerder over had. Je kent dat wel: slechte (of bijna alle) lcd schermen hebben dat als je naar voetbal kijkt. Mmm..hoe leg ik dit uit. Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Bijdrager
    kevkoptel

Kan je even een print screen plaatsen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is een bekend probleem van HDV. Maar, ik heb het ook gezien bij “echte” HD camera’s. Op de een of andere manier kan de camera niet goed overweg met de vele veranderingen in het beeld.

Ik heb het gehad met een opdracht die op HDV was gedraaid en naar DVD geschreven moest worden. De enige “oplossing” om het springen zoveel mogelijk te voorkomen, was eerst een Quicktime te maken in 8 Bit uncompressed.

Bijdrager
    Nanno

Thanks, dat ga ik es proberen!

Klopt het dat het dan Dv Pal wordt, ipv HDV? Of blijft het HDV?

Geblokkeerd
    Anoniem

Het wordt geen DV Pal, maar SD Pal. Is dus standard definition, zonder enige compressie. DV is namelijk ook compressie.

Bijdrager
    MacBlade

Je krijgt dan wel grote bestanden in SD.
    8 bit uncompressed is ongeveer 40 GB voor een halfuur bij 720x 576 dus je nogal wat schijfruimte nodig.

Bijdrager
    Nanno

Ik heb het geprobeerd en ben erg enthousiast: 8 bit uncompressed ziet er heel mooi uit. De schijfruimte vind ik niet zo erg. Maar wel: het beeld is van breedbeeld omgezet naar 4:3. Dus uitgerekt. Ik doe schijnbaar iets niet goed. Van HDV naar uncompressed 8 bit. Er staat geen anamorphic bij ofzo. Hoe doen jullie dat?

En wat is het verschil als ik het zelfde doe met uncompr 10 bit?

Geblokkeerd
    Anoniem

Je moet voordat je de conversie start, de beeldverhouding handmatig op 1024×576 zetten. Dan komt het er keurig uit!

Geblokkeerd
    Anoniem

Oh Ja, 10 bit is een nog hogere kwaliteit, maar aangezien je dat met HDV toch al niet haalt heeft het niet veel zin om op die norm te gaan zitten.

Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar begrijp van anderen dat een conversie in 10 bit een verdubbeling van de bestandsgrootte veroorzaakt tov 8 bit. Geen idee of dat echt zo is, maar je Quicktimes zullen nog een stuk groter worden.

Bijdrager
    MacBlade

10 bit geeft zo’n 60 GB per half uur

Bijdrager
    MacBlade

Bijdrager
    ibobi

@ Nanno:
    Hoe ziet je filmpje eruit als je ‘m als DVD op je TV vertoond? Computers (LCD) en interlaced is geen gelukkige huwelijk.

Bijdrager
    Nanno

Hoe zet ik de instelling dan handmatig op breedbeeld? Ik zie nergens die opties staan..

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je exporteert via “Quicktime conversion”, krijg je een menu waar je de settings voor video en audio kunt instellen. Daar zit ook een knop waar je de afmetingen van het filmpje kunt instellen. Kies daar de custom optie en toets 1024×576 in.

Bijdrager
    Nanno

ik kan via Quicktime conversie geen uncompr 8bit kiezen! Wat doe ik anders dan jij?

Geblokkeerd
    Anoniem

geen idee. Misschien werk je met een andere versie van FCP?

Bijdrager
    PieterK

Ik ben echt helemaal nieuw in HD, maar toen ik je vraag las schoot mij in eerste instantie iets heel anders te binnen. Kan het vage komeetspoor niet komen omdat omdat je 25f filmt ipv 50f? Of is dat onzin… ?

Maar uncompressed 8-bit met quicktime conversion lost dus een hoop op. Das mooi om te weten..

mzzls

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.