6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    MikeM

Snelheidsverschil MBP Retina 13" en 15"

Hoi allen,

Ik heb een vraag over iets wat zowel hier als bij OSX hoort, maar hoop dat het hier goed is.

Mijn moeder en ik hebben begin februari een MacBook Retina gekocht. Ik de 15″, en mijn moeder de 13″ (allebei het standaardmodel binnen hun categorie).
    Nu zijn we beide natuurlijk erg tevreden van het product, maar het is me opgevallen dat mijn MacBook veel trager afsluit dan die van mijn moeder. Op zich geen ramp, maar het is wel iets wat je niet verwacht als je een laptop hebt die over de hele lijn ‘beter’ zou moeten presteren dan het kleinere broertje. Daarom dit topic omdat ik het wel jammer vind.
    Om in visualiseerbare termen te spreken, mijn moeder haar laptop sluit af op minder dan 10 sec., de mijne heeft dan bijna een halve minuut nodig.

Het enige echte verschil is eigenlijk de hardware, en verder heb ik dit enkele keren getest wanneer enkel nog Finder werkt, en dus alle programma’s echt afgesloten zijn, we draaien ook up to date software en het enige verschil is dat er bij mij enkele programma’s meer op staan (zoals office), en nog een paar kleintjes (ong. 30 GB in gebruik van het totaal).

Kan iemand zeggen of dit een abnormaliteit is en ik eventueel wat tests kan doen, of hoef ik me geen zorgen te maken? Of tips?
    Alvast erg bedankt!

Bijdrager
    mdmable

Een mac zet je toch nooit ‘uit’?

Een van de vele redenen waarvoor ik een mac heb gekocht, stabiel blijven zonder dat je je systeem ooit hoeft af te sluiten.

Gewoon dicht klappen, klaar.
    Zou me er niet druk om maken.

Bijdrager
    Ravenshield

de mijne (15″, 2.3 gHz, 16gb RAM, gt750,…) doet er ook wel een tijdje over om af te sluiten, meer dan dubbel zo lang dan de tijd die hij nodig heeft om op te starten. De reden erachter weet ik niet, maar het kan zeker geen kwaad. Gewoon afsluiten en verder niet meer naar om kijken.

Een mac zet je toch nooit ‘uit’?

Ik zet mijn mac ook altijd uit, zelfs al ga ik hem maar een uurtje niet gebruiken. Ik voel me er gewoon beter bij, ook al maakt het qua verslijten van de mac niet echt een verschil -enkel de ram wordt nog gevoed tijdens het sluimeren/slapen. En het is o zo zalig om dat beestje te zien booten in amper 9 seconden ^^

Bijdrager
    BoniMacX

aan mdmable: ik zet een mac laptop wel uit. Bureaumodellen niet.

aan de TS: ik zou in jouw situatie OSX is op een extern medium (usb stick bv.) installeren en beide Mac’s daar is van op starten en afsluiten. Ben benieuwd of er dan nog 20 seconden verschil op zit. Doe ook is een NVRAM en PRAM reset op jouw 15″. http://support.apple.com/kb/ht1379?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    TKroon

@ravenshield

En het is o zo zalig om dat beestje te zien booten in amper 9 seconden ^^

Ik vind het nog veel zaliger om binnen een fractie van een seconde aan het werk te kunnen;)

Bijdrager
    Niels

Op papier is de 15′ sneller, aangezien de SSD sneller en de CPU sneller zijn dan bij de 13′.

Heb je toevallig een Time Machine backup ingesteld op jouw Mac en niet op die van je moeder. Of bepaalde software die bijvoorbeeld synchroniseert via iCloud. Mijn ervaring is dat Time Machine en o.a. Pages het afsluiten soms kunnen vertragen omdat er dan bepaalde wijzigingen nog moeten worden gesynchroniseerd.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.