24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    cardwizard

Snelheidsverlies FireWire 800 HDD ipv interne HDD ? 27 inch iMac

Hoi allemaal

hoop dat iemand me wijzer kan maken

ik erger me van het begin al aan het “gepruttel” van mijn interne HDD van mijn 27 inch iMac , deze word niet vervangen onder garantie aangezien Apple het binnen de normen vind allemaal ………….. lekker dus

Het openen van mijn iMac zie ik niet zitten (diverse redenen)

Nu dacht ik dat misschien een FireWire 800 HDD een oplossing kan zijn ? Zou er veel snelheidsverlies zijn als ik OSX (en de rest natuurlijk) daar vanaf draai ? en de interne HDD dus geheel niet meer gebruik ?

Bijdrager
    borisboef

Of je het merkt: zeker.
    Of een externe schijf pruttelt: ja
    Of het normaal is dat je iMac 27″ schijf pruttelt: ja
    Zorg gewoon voor een goede backup, dat lijkt me een stuk nuttiger.

Bijdrager
    cardwizard

Dat een externe HDD geluid maakt is geen probleem deze word in een kast geplaatst

De geluidsproductie van de HDD van de iMac is zeker niet normaal , mijn eerdere iMacs waren doodstil

Het enige wat een probleem kan zijn is het snelheidsverschil , als dat echt heel groot is dan is dit ook geen oplossing

Bijdrager
    borisboef

Ja, maar jouw vorige modellen waren andere modellen. Mijn iMac 27″ pruttelt ook behoorlijk veel voor wat ik gewend ben, zo ook bij een aantal andere mensen die ik ken. Ik vermoed dus dat je je onnodig zorgen maakt. Wat zegt de SMART status?

De doorvoersnelheid van Firewire 800 is idealiter 800 MBit/s
    SATA 3.0 = 3 Gbit/s

Een goede backup verzorgen op die externe schijf, zoals altijd is aan te raden en als het echt mis gaat een nieuwe schijf plaatsen evt. in de garantie.

Bijdrager
    cardwizard

Ik maak me geen zorgen , ik stoor me hier enorm aan ! lijkt wel een oude windows 95 bak , begrijpt dat nou niemand

ik vind het schandalig dat de iMac dit doet en ik het er maar mee moet doen ! De HDD is jammer genoeg niets mis mee

Bijdrager
    deSpaanseRente

Ik zou zeggen: andere schijf erin steken, en huidige dan als externe gebruiken, maar aangezien je hem niet wil openmaken om diverse redenen waar je verder niet over wil uitweiden zijn er niet echt veel opties natuurlijk..

Ik denk iig niet dat je echt gelukkig gaat zijn met een externe schijf te gebruiken als hoofdschijf als permanente oplossing.

Bijdrager
    SunKeeper

Weet je nou ook waar je mee bezig bent?

Je wilt dus voor (als ik op de goede plaatsen heb gekeken) minstens € 110,- een externe FireWire-schijf gaan kopen, en dan ook nog geluidsdemping, dus nog meer kosten. En dan ook nog ongemakken als snelheidsverlies, onloskoppelbare schijf e.d.

Nieuwe HD kost € 55,- , en iemand die bereid is om hem professioneel voor je te installeren, zal ook niet meer dan € 50,- kosten.

En als dat je allemaal te duur is koop je toch een stel oordoppen? (sorry, maar op een stomme vraagstelling krijg je ook stomme suggesties):cry:

Bijdrager
    iep

Sommige soorten harde schijven maken nou eenmaal meer geluid dan de rest (een externe schijf heeft dat risico dus ook, een voorbeeld daarvan is mijn Iomega schijf die een lawaaiige Seagate schijf bevat). Echter alle harde schijven zullen geluid maken wanneer je ze aan het werk zit en dit is ook goed te horen. Je kunt e.e.a. wel reduceren door een wat stillere schijf te gebruiken maar het is niet volledig weg te krijgen. De reden waarom Apple niets doet is dan ook terecht: technisch mankeert er niets aan de schijf, hij maakt gewoon net even wat meer geluid dan een ander. Bij auto’s e.d. is dat niet anders.

Als je dat geluid weg wil hebben zul je naar iets als een ssd moeten overstappen en dat is met een iMac nogal een hels karwei (de huidige harde schijf vervangen door een andere stillere harde schijf tot op zekere hoogte ook wel; iMacs zijn niet zo makkelijk te servicen). Het gebruik van dingen als oordoppen of het aanzetten van wat achtergrondmuziek kan natuurlijk ook en zijn tevens een stuk goedkoper en makkelijker. Mocht je toch voor een vervangende harde schijf gaan: Western Digital (WD) zijn vaak een goede optie (goeie prestaties en 1 van de stilste schijven). Seagate zou ik niet nemen, die hebben vaak nogal lawaaiige pruttel schijven (waar verder niks aan mankeert!).

Bijdrager
    deSpaanseRente

Naar een SSD overstappen lijkt me nu toch ook wel nogal een overkill en helemaal geen serieuze oplossing.. De topicstarter heeft nooit beweerd dat hij een volledig geluidsloze schijf wil, gewoon een schijf die niet zoveel lawaai maakt als de huidige.

Ik geloof best dat zoiets erg kan storen, ik zou me er allicht ook genoeg aan storen om er een andere / stillere schijf in te willen steken moest ik te maken hebben met een lawaaierig ding. Het zal dus allicht echt wel meer zijn dan “net even wat meer geluid dan bij een ander”..

De beste oplossing lijkt me dus gewoon om eens uit te zoeken welke schijven geen abnormaal veel geluid maken en die dan in je iMac te monteren. Welke schijf heb je er nu inzitten? Als je dat weet kan je daar mss eens over opzoeken of er andere mensen zijn die ook de ervaring hebben dat die schijf opvallend (storend) luider is dan een “normale” schijf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    cardwizard op 29 april 2011

Ik maak me geen zorgen , ik stoor me hier enorm aan ! lijkt wel een oude windows 95 bak , begrijpt dat nou niemand

ik vind het schandalig dat de iMac dit doet en ik het er maar mee moet doen ! De HDD is jammer genoeg niets mis mee
    Ik ben het volledig met je eens. En ik zal je vertellen waarom:
    Ik heb hier ook een iMac staan (27″ quad core i7 uit mid 2010) met een zo goed als onhoorbare interne schijf. Ook mijn fan’s draaien nagenoeg geruisloos, ook als ze 2500 rpm draaien om tijdens vol CPU vermogen de temperatuur rond de 70° te houden.
    Als ik dan best wel veel topics tegenkomt waarbij er sprake is van een ratelende harddisk of ander storend geluid, dan begin ik mijn wenkbrauwen te fronsen. Kleine verschillen kan je verwachten, maar als het verschil zo groot is dat het iemand op de zenuwen kan gaan werken is er naar mijn idee toch iets mis met de grenzen van het door Apple bepaalde toelaatbare.
    Apple heeft een naam op te houden m.b.t. tot de kwaliteit en ik heb zelf in ruim 30 jaar Apple computers ook nooit een probleem van betekenis gehad. Toch koos ik vorig jaar voor het eerst er voor om ook Apple Care er bij te nemen omdat ik vind dat de spreekwoordelijke betrouwbaarheid door de jaren heen steeds minder is geworden. (geel waas, flikkerende schermen, ratelende [super]drives snel kapot rakende scroll functie van de mighty mouse, om maar wat te noemen)
    OK, procentueel gezien zal het wel meevallen, maar daar heb je niets aan als het jou aankoop betreft…

Hoe dan ook: werken vanaf een externe drive is echt niet de oplossing, want externe drives zijn te onbetrouwbaar (en langzamer) voor een dergelijk gebruik.

Bijdrager
    Artell

Ik begrijp de klacht van een ratelende harddisk heel goed, was in mijn Macbook Pro voor mij de reden om een SSD te plaatsen. Dat is in een iMac (nog) niet echt een oplossing, maar er zijn wel tooltjes waarmee je de harde tik van seek bewegingen wat kunt dempen. Je schijf wordt er wel iets langzamer van omdat het positioneren van de koppen iets langer duurt maar het kan wel het geluid behoorlijk beinvloeden. Je moet dan in de firmware van de disk iets aanpassen, ik meen me te herinneren dat het om de AAS setting (iets van Acoustic … Setting), deze setting wordt bijvoorbeeld bij harddisks die worden gebruikt in harddisk recorders standaard aangezet. Zoek maar eens op acoustic management for harddisk. Er zijn diverse tooltjes voor te vinden, waarbij sommige tooltjes voor diverse merken harddisks werken, of ze het ook op een Mac doen weet ik niet, mischien moet je de drive zelfs even aan een Windows PC hangen (dan kun je hem natuurlijk ook gelijk voor een low power model vervangen die over het algemeen een stuk stiller zijn, en ook langzamer. Wel sneller dan een firewire disk overigens…)

Veel succes met het stiller maken…

Bijdrager
    G-Force
    cardwizard op 29 april 2011

De geluidsproductie van de HDD van de iMac is zeker niet normaal , mijn eerdere iMacs waren doodstil

Ik snap je punt, maar dat je eerdere iMacs stil waren zegt echt niets. Mijn 27″ iMac is stil als de computer niets doet en ik hoor de harde schijf op de achtergrond als deze aan het zoeken is. Maar er zijn ook iMacs die meer lawaai maken, dat is gewoon een verschil in harde schijf batches en merken. Daarbij de nieuwere 27″ iMacs hebben high performance 7200 rpm harde schijven (waaronder de Caviar Black van WD) terwijl eerdere iMacs gewoon normale 7200 rpm schijfjes hadden. High performance schijven maken meestal meer lawaai.

Een externe schijf kan je gebruiken, het is niet gezegd dat het je probleem oplost. Want de schijven in de iMac staan er om bekend dat ze ook vervelende geluiden kunnen maken als ze helemaal niks doen. Plus je gaat veel performance inleveren. Een andere schijf (laten) inbouwen is de beste oplossing, vergeet niet als je een schijf van een ander merk plaatst de temperatuursensor kort te sluiten want anders slaat de harde schijf fan op hol.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    G-Force op 30 april 2011

Maar er zijn ook iMacs die meer lawaai maken, dat is gewoon een verschil in harde schijf batches en merken.

Ongetwijfeld.
    Maar als die verschillen zó groot kunnen zijn dat er een totaal andere gebruikerservaring ontstaat is er naar mijn idee toch iets mis met de kwaliteitscontrole van de producent. De één heeft het over een ratelende drive en vindt dat zo irritant dat er wat aan gedaan moet worden, terwijl ik b.v.b. mijn oor echt haast tegen het scherm moet houden wil ik mijn interne boven de achtergrond geluiden uit horen komen (zoals mijn 5 externe drives die eveneens redelijk stil zijn).

Bijdrager
    G-Force

Als ze elke schijf die een beetje teveel lawaai maakt niet zouden uitleveren dan zouden harde schijven onbetaalbaar zijn lijkt me (of in elk geval een stuk duurder).

Het is bij lcd schermen niet anders, fabrikanten kunnen niet elk lcd panel dat een kleine afwijking heeft afkeuren. Onderdelen voor computers worden steeds goedkoper, ergens moet ingeleverd worden.

Moderator
    unSOUND

Daar komt bij dat je een balans moet zoeken tussen geluid en snelheid. De snellere schijven zijn in de regel ook de luidere, en de stille zijn niet de allersnelste. De stilste schijf die ik tot nu toe ken is de 500 GB Caviar Green van WD. Deze zit rond de 25 dB, wat erg laag is. Zelfs de andere formaten van de Caviar Green serie zit tussen de 27 en 29 dB, en de snelle Caviars Blue en Black zitten tussen de 31 en 33 dB.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    G-Force op 30 april 2011

Als ze elke schijf die een beetje teveel lawaai maakt niet zouden uitleveren dan zouden harde schijven onbetaalbaar zijn lijkt me (of in elk geval een stuk duurder).

Het is bij lcd schermen niet anders, fabrikanten kunnen niet elk lcd panel dat een kleine afwijking heeft afkeuren. Onderdelen voor computers worden steeds goedkoper, ergens moet ingeleverd worden.
    We hebben het anders wél over de ±3 maal duurdere Mac en niet over een pc van de boer op de hoek… Is het dan te veel gevraagd een beter product te verwachten zodat je tegen je kennissen die veel goedkoper uit zijn met hun pc kan zeggen: “ratelende drive’s? Daar heb ik geen last van…”

Het is overigens zo dat het maken van onderdelen goedkoper wordt, niet wat de consument er voor moet betalen want dat daalt amper. (In ieder geval niet bij Apple)

Bijdrager
    cardwizard

Van de iMac pagina op Apple.nl :

“En de drie ventilatoren in iMac zijn zo afgesteld dat je ze bijna niet hoort. Dit alles resulteert in een computer die slechts 18 decibel produceert als hij niet wordt gebruikt. Je hoort niet eens dat hij aanstaat.”

Dus het is gewoon niet goed , ik hoef hier geen moeite te doen om de iMac te horen , deze staat achter in de kamer en als ik op de bank zit en kijk tv dan hoor ik de harde schijf nog

Ik koop Apple omdat het mooi spul is , fantastisch werkt , en STIL is , als mijn eerdere Macs zo waren geweest dan was mijn eerste waarschijnlijk mijn laatste geweest.

Mensen die Apple kopen betalen er grof geld voor en mogen dan op zijn minst een “premium” product verwachten neem ik aan , helemaal als Apple ook adverteert met hoe stil die machine wel niet is , als je hun vervolgens er op attendeert dat dit niet het geval is en je iMac laat nakijken , dan ben ik hem 3 weken kwijt , er is niets aan gedaan omdat het binnen hun normen is , en moet ik onderzoekskosten betalen (in garantieperiode)

Gewoon slecht dus allemaal

Bijdrager
    SunKeeper

Als je alleen maar blijft roepen dat alles slecht is, en je wilt er niets aan veranderen, dan kunnen we hier ook geen wonderen verrichten.

Zet dan deze iMac te koop, koop een gloednieuwe die deze week waarschijnlijk gepresenteerd worden, en houd in de winkel eerst je oor ertegen, en bepaal dan of het zacht genoeg is.

Je geef geen andere keus dan deze reactie.:neutral:

Bijdrager
    cardwizard

Dat commentaar heb ik niks aan ,

1- Het is toch te gek dat ik dit zelf moet oplossen eigenlijk , en te koop zetten en een ander er mee op zadelen is DE oplossing voor jou ? nou lekker ben jij

2- In de winkel een nieuwe iMac uit testen , goed dat zal gebeuren , en je hoort het in een rumoerige omgeving toch niet

Bijdrager
    SunKeeper

Excuses, maar je zoekt het maar uit.

Op deze manier heb ik hier geen zin in, mij zie je niet meer in dit topic.:sealed:

Bijdrager
    G-Force
    hendrik op 30 april 2011

We hebben het anders wél over de ±3 maal duurdere Mac en niet over een pc van de boer op de hoek… Is het dan te veel gevraagd een beter product te verwachten zodat je tegen je kennissen die veel goedkoper uit zijn met hun pc kan zeggen: “ratelende drive\’s? Daar heb ik geen last van…”

Het is overigens zo dat het maken van onderdelen goedkoper wordt, niet wat de consument er voor moet betalen want dat daalt amper. (In ieder geval niet bij Apple)
    iMacs zijn in zekere zin wel goedkoper geworden de afgelopen jaren, tegenwoordig krijg je hardware uit een hogere klasse in een iMac dan laten we zeggen in 2006-2008. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat je nu krachtige desktopprocessors krijgt in plaatst van matige notebookprocessors. Ook heeft het high end iMac model nu echt fatsoenlijke graphics in tegenstelling tot de toen al matige Radeon X1600 in de 20″ iMac van 2006.

En sja, een iMac is duurder maar de componenten zijn gewoon hetzelfde als die van een wat betere PC, plus een harde schijf blijft mechanisch, je kunt niet eisen dat een harde schijf doodstil is want dan zijn ze gewoon niet, punt. Als je doodstil wil -> SSD.

De harde schijf in mijn iBook G4 maakt ook veel lawaai terwijl er in die tijd ook laptops te krijgen waren met stillere harde schijven. De iBook was vast wel wat duurder dan een PC laptopje dus dit is ook niet iets van de laatste tijd ofzo. Zo gaat het al sinds jaar en dag met harde schijven, de ene schijf is de ander niet. De harde schijf in mijn 17″ Core 2 Duo iMac was ook hoorbaar in een stille omgeving.

Maar laten we de TS weer verder helpen: de beste oplossing blijft je iMac open maken en de harde schijf (laten) vervangen door een stiller exemplaar. Maar schijnbaar wil je daar niet aan dus ik weet ook niet wat ik verder moet zeggen. Externe schijf is een optie, maar het is dus niet gezegd dat dat het probleem oplost want je blijft kans houden dat de harde schijf door blijft ratelen, ook al doet deze niks, dat is namelijk één van de kenmerken van de schijven gebruikt in de iMac. (herhaling…)

Bijdrager
    iep
    deSpaanseRente op 29 april 2011

Naar een SSD overstappen lijkt me nu toch ook wel nogal een overkill en helemaal geen serieuze oplossing.. De topicstarter heeft nooit beweerd dat hij een volledig geluidsloze schijf wil, gewoon een schijf die niet zoveel lawaai maakt als de huidige.

Het probleem met dit soort klachten is het feit dat dit zo ongelooflijk subjectief is. Wat voor de een lawaai is, is iets wat een ander weer totaal niet zal opmerken. Een andere harde schijf is dan ook een pure gok terwijl je bij een ssd heel zeker weet dat die geen herrie zal maken. Er zijn dan ook legio mensen die juist voor deze hele veilige optie gaan. Het is dus zeker geen overkill en wel degelijk een serieuze oplossing. Het is alleen een advies aan de TS die voor zichzelf maar moet bepalen of het ‘m dat allemaal waard is. Ik ga ‘m niet ergens toe dwingen.

Daarnaast heb je ook het gevaar dat als je de schijf stil maakt men zich aan andere geluiden zoals die van de fans gaat lopen irriteren (er zijn mensen die na het plaatsen van een ssd zich ineens gruwelijk gaan ergeren aan de fan(s) in hun mbp). Eigenlijk is achtergrond geluid (muziek, radio) of oordoppen de enige goede oplossing.

Het geluid probleem is niet nieuw en ook niet behouden aan alleen de iMac. Er zijn mensen die hebben geklaagd over luide schijven in hun Asus M6Ne laptop, hele luide schijven in hun Laser computer en andere merken en modellen. Men heeft dingen toegepast als schuim om de kast te isoleren, rubbers om het geluid te dempen, andere schijf, etc. met wisselende resultaten.

Het zal dus allicht echt wel meer zijn dan “net even wat meer geluid dan bij een ander”..

De ervaring leert dat je die aanname niet moet doen. Doordat het zo subjectief is valt niet vast te stellen of het echt om takke herrie gaat of juist om wat geruis (mensen kunnen enorm kieskeurig zijn als het op geluid aan komt, dat wil je niet weten :sealed:). Een geluidsopname of een geluidsmeting (met een dB meter dus) is het enige die daarover uitsluitsel kan geven.

De beste oplossing lijkt me dus gewoon om eens uit te zoeken welke schijven geen abnormaal veel geluid maken en die dan in je iMac te monteren. Welke schijf heb je er nu inzitten? Als je dat weet kan je daar mss eens over opzoeken of er andere mensen zijn die ook de ervaring hebben dat die schijf opvallend (storend) luider is dan een “normale” schijf.

Iedere harde schijf maakt lawaai omdat ze mechanisch zijn. Daar kun je dus niets aan doen en zul je in je achterhoofd moeten houden. Op zoek gaan naar ervaringen heeft niet veel zin vanwege de enorme subjectiviteit van het onderwerp. Wat je wel kunt doen is kijken naar wat men meet in dB en/of Sone. Dat is namelijk een meting met een apparaat dat geen last heeft van gehoorafwijkingen en een eigen mening waardoor het veel representatiever is.

Bijdrager
    cardwizard

Nou neem van mij aan dat dit toch wel echt erger dan “normaal” is voor een iMac

ik ken heel veel 20″ en 24″ modellen van de iMac , allemaal stil genoeg (lees: bijna onhoorbaar)
    van de 27″ modellen ken ik er een stuk of 4 die vindt ik allemaal te veel herrie maken (echt duidelijk ratelen) en die van mij vindt ik persoonlijk het ergst , ik wil best toegeven dat ik kritisch ben maar het valt iedereen op hier , het ligt gelukkig niet aan mij

Ik heb nu een externe harde schijf met FireWire 800 aan de iMac hangen , de interne harde schijf is leeg en uitgeschakeld , ik hoor nu niet eens meer dat hij aanstaat ! , zo fijn is dat

Het snelheidsverschil is door mij onmerkbaar , aangezien dit toch een machine is waar geen zware toepassingen op draaien

Bijdrager
    iep

Dan heeft de gok voor jou dus een goede uitwerking gehad. Mooi dat het opgelost is!:)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.