5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Barabas2005

Snelheids verschil Internet iMac en MacBook

Goedemorgen allemaal,

Er is iets vreemds aan de hand op mijn MacBook Pro: browsen gaat een stuk langzamer dan op mijn iMac. Het maakt niet uit welke browser ik gebruik, op de MacBook Pro duurt het altijd een seconde of 5 voor ik een gekozen page op mijn scherm krijg. Op de iMac krijg ik die page vrijwel direct te zien.

Ik heb op de MacBook Pro niks anders ingesteld op het moment. Ik heb er voorheen wel andere netwerk instellingen op moeten zetten om de notebook op mijn werk te kunnen gebruiken in hun netwerk. Ik moest daarvoor een proxy instellen. Deze instellingen heb ik echter geheel verwijderd en alles staat nu weer normaal (DHCP via built-in network, zonder proxies … net zoals op mijn iMac).

Wat kan die rare vertraging nou veroorzaken op mijn MacBook?

Inactief
    Anoniem

Misschien dat het kan helpen door je geschiedenis, cookies en cashe te verwijderen.

Het is verder niet zo de iMac via kabel gaat en je Macbook Pro via WiFi?
    Daar kan vaak ook nog een verschil tussen zitten.

Daarnaast zou ik het eens testen vanuit een ideale situatie dat er geen andere activiteiten/processen
    lopen die ook gebruik maken van internet.

Kijken en vergelijken bij welke website’s deze langzamer is.

http://www.speedtest.nl/
    Kun je ook nog een snelheidstest doen voor een indicatie.

Controleer nogmaals voor de zekerheid of je ook werkelijk de proxy instellingen uit heb staan.

Voor de rest wat je kan proberen is (mits je er gebruik van maakt).
    – Router(s) / Airports / Hubs resetten;
    – Modem resetten;

Bijdrager
    T_E_O

Probeer op beide systemen eens “dig nu.nl” in de terminal. Of als “dig” misschien niet standaard is kan je “nslookup nu.nl” proberen.

Zijn er verschillen te zien tussen de resultaten op beide systemen ? Het klinkt namelijk alsof je MBP een DNS-server probeert te bereiken die niet reageert en pas daarna de juiste DNS-server raadpleegt.

Bijdrager
    Barabas2005

Aha T_E_O, je hebt gelijk: ik keek inderdaad net alle netwerk instellingen even na van beide computers, en op de MacBook Pro had ik de DNS server van mijn werk nog staan.

Deze heb ik nu verwijderd en alles loopt weer als een trein. Bedankt voor de snelle reacties.

Bijdrager
    Oppie

En als je nou slim bent voor volgende keer:
    maak nieuwe netwerkinstellingen, voor bv je werk, aan dmv een andere netwerklocatie. Hoef je alleen tussen locaties te schakelen en daarmee voorkom je dat je de netwerkinstellingen gaat ‘mixen’, zoals nu gebeurde.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.