One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » Snelheid van Git clients?

Snelheid van Git clients?

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 06 december 2017 #

Een aantal maanden geleden ben ik opnieuw begonnen met Version Control via Git aan te leren en gebruiken.

Ik maak gebruik van BitBucket als online repo om updates naar toe te pushen en deed dit met de client Sourcetree, beide van Atlassian zelf. Alles gratis, dus ideaal om mee te beginnen en je eerste stapjes te zetten.

Na een aantal eenvoudige commits en pushes naar de server ben ik tijdens de dwaze Black Friday dagen overgestapt op de betaalde Git client Tower. Eindelijk dan toch deze app gekocht met dat geweldige icoontje en waar iedereen zo lovend over is. Echter, als ik nu 2 of 3 commits maak en die wil pushen naar de server dan duurt dit echt wel veel langer dan voorheen met de Sourcetree app. Je praat dan over 10 of 12 tekstbestandjes die geupload en overgeschreven moeten worden. Dat uploaden zou normaal toch nergens over moeten gaan. Met Sourcetree floepte dat ook zo omhoog richting de repo. Met Tower is dat niet. Het lijkt net alsof de app bij elke push opnieuw moet verifiëren, bestanden controleren, pushen, schoonmaken, de afwas doen en de hond uitlaten voordat alles gedaan is wat er gedaan moet worden.

Kortom, is push snelheid een dingetje bij dit soort apps of is dat niet een feature waar veel verschil in kan zitten?

Mijn verbinding met de Bitbucket repo verloopt ook via een x-token-auth@ url en volgens mij was dat bij Sourcetree niet het geval.

Profielfoto van EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 06 december 2017 #

Hier ook sourcetree en bitbucket.
Allebei gratis, wat in mijn optiek een winnende combinatie is.

Kan alleen sinds enige tijd (update naar Sierra denk ik) niet meer pushen :

Permission denied (publickey).
fatal: Could not read from remote repository.
Please make sure you have the correct access rights
and the repository exists.

Ben tot nu toe te lui geweest om het te fixen.
Maar heb nooit klachten over de snelheid gehad.

Dat uploaden zou normaal toch nergens over moeten gaan

Nee, dat is het mooie van Git. Supersnel. Als je wilt weten of het aan je app ligt kan je pushen met de Terminal, dan zien je of er verschil is.
Op zich hoef je natuurlijk niet continu te pushen, zodra je een commit doet is dat klaar.
Pushen is alleen een dingetje als je met meerdere mensen aan een project werkt, en als je de extra zekerheid wilt van een remote repo.

Profielfoto van feek

feek op 06 december 2017 #

mmm vervelend @shmoo, maar die ervaring deel ik niet.

Ik gebruik zowel GitHub, BitBucket en GitLab met Tower. Commits gaan niet langzamer dan via terminal (doe ik ook nog) of met SourceTree.

Tov van SourceTree ben ik echt wel blij dat ik Tower ben gaan gebruiken! Zo veel stabieler en overzichtelijker.

Wel gebruik ik een ssh verbinding. Dus niet zoals jij een x-token. Dat zou wel eens de vertraging kunnen zijn.

Profielfoto van feek

[offtopic]
@eagerb0bnerd

sinds High Sierra moet je specifiek je ssh-key laden in je terminal-shell (plaats volgende code in in je .bashcr of .bash_profile):

# Load ssh-key (needed since macOS High Sierra)
ssh-add -K ~/.ssh/id_rsa

In Tower moet je ook per dienst de ssh-key laden om te zorgen dat je kunt pushen.

[/offtopic]

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 06 december 2017 #

Permission denied (publickey).
fatal: Could not read from remote repository.
Please make sure you have the correct access rights
and the repository exists.

Zoiets had ik dus ook nadat Tower geinstalleerd had (gewone macOS Sierra hier). Ik kon wel inloggen op de server en zag ook gewoon alle repo’s + commits history maar ik kon alleen niets pushen naar de server dan kreeg ik ook een foutmelding qua failed verbinding error. Of zoiets.

Ik heb toen de verbinding verwijderd en een nieuwe tot stand gebracht. Sindsdien heb ik die x-token-auth verbinding. Wat ik al raar vond want ik kan mij herinneren dat ik eerst iets met ssh had in Sourcetree.

Een kijken of ik op een andere manier kan verbindingen met mijn server.

Profielfoto van feek

In mijn berichtje staat “High Sierra”, maar zou ook zomaar eens ook voor Sierra kunnen betekenen (die heb ik overgeslagen).

Onder accounts kun je de ssh-key toevoegen.

EagerB0bNerd op 06 december 2017 #

ssh-add -K ~/.ssh/id_rsa

Heb geen High Sierra maar gewoon Sierra maar dit werkt wel.

bedankt!

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 07 december 2017 #

Wat een gedoe zeg..

We beginnen maar eens opnieuw want in Sleutelhangertoegang stond zoveel gepleurd dat je niet eens duidelijk was wat wat was. Alles weggegooid dat te maken had met BitBucket, Sourcetree of Tower.

Nogmaals proberen te installeren.

Profielfoto van Shmoo

WELK wachtwoord wordt hier gevraagd. Ik kan daar invullen wat ik wil maar niets werkt. Dit venstertje blijft gewoon terugkomen.

😡

Profielfoto van feek

feek op 07 december 2017 #

Het wachtwoord dat je hebt gebruikt bij het aanmaken van de SSH-key. Deze is bijvoorkeur natuurlijk anders dan je Mac ww

Profielfoto van Shmoo

Okay, ik heb nu twee nieuwe keys aangemaakt, een public en een private met wachtwoord en al via deze handleiding.

https://confluence.atlassian.com/bitbucket/set-up-an-ssh-key-728138079.html#SetupanSSHkey-ssh2

Prima, netjes ingevuld en gekoppeld aan Tower.
Nu heb ik ook op de website van Bitbucket mijn SSH Key toegevoegd. Dezelfde als in Tower.

Maar…

Er blijft één dingetje wat nog steeds niets begrijp. Waarom blijft deze Public Keys tab bij mij in Tower niet beschikbaar. Ik zie overal dan mensen dit kunnen activeren maar bij mij is dat nog nooit geactiveerd geweest. Heb ik dit nodig of is het nu klaar??!!

EagerB0bNerd op 07 december 2017 #

Dit  zeggen ze bij Tower:

Manually Registering SSH Keys in the Keychain
MacOS Sierra stopped registering SSH keys automatically. You can do this manually by executing ssh-add -K /path/to/key in Terminal.
To autoload your keys you need to add this command to your bash profile.

Zelfde probleem wat ik had dus met BitBucket en de oplossing van feek:

ssh-add -K ~/.ssh/id_rsa

Profielfoto van feek

feek op 07 december 2017 #

Bij mij is bij BitBucket die tab ook grijs:

Heb je de juiste key toegevoegd in Tower? Nu staat er de id_rsa (standaard) en mogelijk niet de de Mac Mini key die ik bij BitBucket zie staan?

Over dit topic

Gestart op 06 december 2017 door Shmoo

Laatste reactie door feek

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?