8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Djmichel

Snelheid USB2 klopt dit? [opgelost]

Er zijn al een hoop topics over dit gebeuren maar elke keer was het niet het antwoord op mijn vraag…

Ik heb twee 1TB USB2 schijf van Iomega die ik enkel ga gebruiken als Storage omdat er in de mac zelf ook 2,7 TB zit.

Nou is die schijf Hi-speed USB2, dat zou dan 480 mbits per s zijn, dus ongeveer 60 MB per seconden.

Nou heb ik de schijf geformateerd in Hsf+ en 1 journaled (om te testen) en allebei in een usb2 poort gedaan.

Maar die 60 MB/s haalt hij niet echt. Over 932,9 MB doet hij precies 55 seconden. Dus omgerekend ongeveer 17 MB per seconden.

Als het 60MB per seconden was zou hij het tussen de 16 en de 20 seconden wel gekopieerd moeten hebben.

Dus concreet: Heb ik iets verkeerd geformateerd? Klopt de snelheid die ik krijg? Of zit ik er gewoon naast en hoort het zo…

Ik hoop dat jullie me misschien een inzicht kunnen geven.

Groet,
    Michel

Bijdrager
    Waba

USB2 heeft een theoretische snelheid van 480 mbits, in de praktijk word dit vrijwel nooit gehaald.
    Dit komt o.a. omdat USB door de processor van de computer word afgehandeld, Firewire bijvoorbeeld heeft hier voor aparte chips en haalt dus ook hogere door voer snelheden.

Bijdrager
    Ian83

Je hebt niets verkeerd gedaan zover ik kan zien. USB wordt bestuurd door de processor van je systeem, wat de de snelheid enorm omlaag haalt (vooral een aanzienlijke aanloop tijd waarin het nog de snelheid moet halen die het in werkelijkheid haalt). Dus ondanks dat de theoretische snelheid van USB 2 zelfs boven die van Firewire 400 ligt, ligt deze in de praktijk aanzienlijk lager, ikzelf haal meestal ook rond de 15 Mb/sec. Het ‘hoort’ helaas zo.

Bijdrager
    Djmichel

Thnxs iedereen,

Het is me nu wel duidelijk;)

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen journaled en HFS+?

Welke moet ik kiezen?

Bijdrager
    Ian83

HFS+ en journaled zijn twee verschillende dingen: Je kunt een schijf in HFS+ (journaled) formatteren. Het formaat is dan hetzelfde, maar met journaled worden alle schrijf en lees processen gelogd en mocht er tijdens bijv. het kopiëren van een bestand op een journaled schijf iets misgaan (bijv. stroomuitval) dan wordt nadat het probleem opgelost is het proces afgemaakt. Journaled verkleind dus het risico op dataverlies.

Bijdrager
    Djmichel

Bedankt voor deze ophelderingen!

Het is me nu allemaal een stuk duidelijker geworden.

Thxs!!

Groet,
    Michel

Bijdrager
    Ian83

No worries!;)

Bijdrager
    Xserve

Je kan journaling trouwens altijd nog aan en uitzetten, maar ik zie geen reden om het af te laten staan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.