16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    palermo

snelheid usb. thunderbolt lijkt hetzelfde.

Ik heb 3 externe HDD’s:

1  met usb 3.1.  1 met thunderbolt 2 en  1 met usb 2.   allen 7200 rpm en goede kabels.

Ik heb een MacBook Pro (15-inch, 2018) 2,9 GHz 6-Core Intel Core i9 32 GB 2400 MHz DDR4.

Als ik een bestand van 2,5 GB up en download naar deze schijven duurt het 15 seconden bij alle 3 deze schijven.  
    Weet iemand waarom er  geen verschil in de snelheid zit?  Usb 3.1 zou toch 10  Gbs moeten halen?

Bijdrager
    Niels

De uiteindelijke snelheid wordt bepaald door de lees en schrijfsnelheid van je schijf.

Bijdrager
    palermo

oke…   toch verbaasd het volgende me.

Neem deze schijf: SUP113191 Lacie Porsche Design 8TB Desktop Drive USB 3.1.

Die heeft een lees en schrijfsnelheid van rond de 150 MB/s. gemeten met Diskspeed test van Blackmagic.

Dat is toch veels te langzaam?   Of is dit normaal? Je verwacht bij USB 3.1 toch richting de 5Gbps.

Ik wil n.l. een nieuwe HDD kopen en ik dacht aan Thunderbolt 3 maar als ik dit zo zie heeft dat weinig zin.

Bijdrager
    feek

Die 150 lijkt me een te verwachten snelheid voor een 7200 rpm schijf. Een T5 externe SSD haalt zo’n 500 MB/s over Thunderbolt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij mij op een iMac met Thunderbolt 3 en USB 3 zijn de snelheden als volgt:

Fusion Drive: 1072 MB/s

externe HDD via USB hub: 146 MB/s

Samsung T5 via USB hub: 422 MB/s

Samsung T5 via Thunderbolt adapter: 475 MB/s

Samsung X5 via Thunderbolt: 1638 MB/s (opstart drive)

Alle snelheden zijn het gemiddelde van een sequential read en write (die laatste is beduidend trager dan de maximale verbindingssnelheden)

Bijdrager
    palermo

Dank je wel voor het doorgeven van de snelheden! Dan is het me duidelijk hoe het zit.

De externe HDD schijven hebben dus een grote beperkingen qua snelheid.

Ik wil een behuizing kopen voor 4 schijven (RAID) en daar lossen HDD schijven in doen.   Dan hoeft deze niet perse thunderbolt 3 te hebben want die snelheid bereik je nooit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>palermo op 30 mei 2020 om 15:38</p>
    Die heeft een lees en schrijfsnelheid van rond de 150 MB/s. gemeten met Diskspeed test van Blackmagic.

Dat is toch veels te langzaam?   Of is dit normaal? Je verwacht bij USB 3.1 toch richting de 5Gbps.

Die 5Gbps is de maximaal haalbare snelheid van de verbinding. (Dus gerekend van poort tot poort) Het is niet de actuele snelheid want die wordt naar beneden gehaald door bijkomende handelingen. In het geval van een HDD zijn dat voornamelijk de mechanische bewegingen van de lees/schrijf kop. Je kunt dus die 5Gbps niet 1 op 1 omrekenen naar het aantal actuele MB/s. Doe je dat wel dan krijg je iets in de orde van 640 en dat haal je nooit. (Daarom zei ik ook dat die snelheden theoretisch waren).

Ik ontdek overigens net dat mijn eerste bericht verdwenen is…?

Bijdrager
    Soulshaker

<p class=”cite”>palermo op 30 mei 2020 om 18:46</p>
    Dank je wel voor het doorgeven van de snelheden! Dan is het me duidelijk hoe het zit.

De externe HDD schijven hebben dus een grote beperkingen qua snelheid.

Ik wil een behuizing kopen voor 4 schijven (RAID) en daar lossen HDD schijven in doen.   Dan hoeft deze niet perse thunderbolt 3 te hebben want die snelheid bereik je nooit.

En dan in raid 0 zetten voor hogere snelheid? Let wel als 1 van die 4 defect gaat is al je data weg.

Dus niet echt aangeraden voor backup. Raid is eigenlijk ook geen backup , tenzij het om een kopie gaat van je data.

Bijdrager
    palermo

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 30 mei 2020 om 20:17</p>

Ik ontdek overigens net dat mijn eerste bericht verdwenen is…?

Ja mijn post was 2 x geplaatst per ongeluk. 1 is weggehaald van daar.

Bijdrager
    palermo

Alles duidelijk. Dank jullie wel!

Bijdrager
    palermo

Dan koop ik zo’n box voor de externe schijven.

ICY BOX IB-3740-C31

Moderator
    Night

je kan voor het ‘beter’ meten van de data-doorvoersnelheid van je disks beter een app gebruiken, dan een bestanmd overpompen. Want dan heb je met de nukken van twee disks te maken, ipv eentje.

Probeer deze gratis app eens:

https://apps.apple.com/nl/app/blackmagic-disk-speed-test

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens mij heeft Palermo dat al gedaan (zie reactie van 30 mei 2020 om 15:38)

En zoals ik al aangaf is mijn eerste reactie uit dit draadje verdwenen (volgens Palermo vanwege een dubbele post van dit draadje). Kan die nog terug gehaald worden? (Het was de tweede reactie in dit draadje)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Night op 31 mei 2020 om 19:37</p>
    je kan voor het ‘beter’ meten van de data-doorvoersnelheid van je disks beter een app gebruiken

Het maakt overigens ook uit welke drive je opstartdrive is. Ik kan opstarten vanaf 3 locaties waaronder dus de Fusion drive. Doe ik dat en run ik de test dan scoort de Fusion drive lager dan wanneer ik van een andere drive was opgestart en vervolgens dus de Fusion drive test. De oorzaak is logisch want je opstartdrive stopt niet met de achtergrond processen als je hem aan het testen bent dus elke keer dat zo’n proces iets met de drive doet beïnvloed dat de lopende test en dat zal bij een HDD meer te merken zijn dan bij een SSD vanwege de mechanische aspecten.

Bijdrager
    palermo

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 31 mei 2020 om 19:56</p>
    Volgens mij heeft Palermo dat al gedaan (zie reactie van 30 mei 2020 om 15:38)

En zoals ik al aangaf is mijn eerste reactie uit dit draadje verdwenen (volgens Palermo vanwege een dubbele post van dit draadje). Kan die nog terug gehaald worden? (Het was de tweede reactie in dit draadje)

nee sorry draadje is weg ;-(.
    Ik ga nu 4 RAID schijven gebruiken. Voor de snelheid neem ik denk ik RAID 0 omdat ik ergens anders nog een backup heb.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Palermo, de vraag was aan Night gericht, die kan hier als moderator beter antwoord opgeven.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.