11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Nora Nora

Snelheid ssd MacBook Air 2014

Iemand hier al meer over gehoord?

http://www.macrumors.com/2014/05/02/2014-macbook-airs-slow-storage/

Het kan misschien beter zijn om een 2013 model te kopen dan….

Bijdrager
    Niels

Ik betwijfel het, de test zijn nu niet echt goed uitgevoerd:
    – er worden niet exact dezelfde modellen vergeleken: bij zowel de 11 als de 13 zijn de SSD groottes zijn niet met elkaar te vergelijken. En dit is nu juist belangrijk voor benchmark metingen (128 Gb zijn meestal langzamer dan 256 Gb). Daarnaast hebben ze 13 met 11 vergeleken, waar andere prestatiefactoren verschillen.
    – de meetmethodes zijn nu niet echt geschikt voor dit soort tests, daar zijn geschikte benchmarks voor, niet even een bestandje kopiëren.

Kortom, ik ben nogal skeptisch over dit ‘onderzoek’. Ik zou eerst wel eens echte benchmarks willen zien.

Bijdrager
    Nora Nora

Vandaar ook mijn vraag, ben benieuwd of anderen er al meer over hebben gehoord, of wellicht kunnen mensen met een nieuwe Air een eigen test uitvoeren.

Bijdrager
    fred44nl

they are unlikely to be noticed during day-to-day usage.

met andere woorden: in de praktijk merk je d’r niks van:)

Bijdrager
    Nora Nora

Het blijft echter wel interessant om in de gaten te houden. Apple verlaagt de prijs, maar wat wordt daarvoor ingeleverd? En welke invloed heeft dit? Ik denk persoonlijk dat het 2013 model niet onderdoet voor het 2014 model en het kan dus best zijn dat er mensen zijn die liever dan het 2013 model kopen, waar de kantjes niet vanaf zijn gelopen…..

Bijdrager
    Niels

Waar de kantjes niet vanaf zijn gelopen

Lijkt me een beetje overdreven om dit gelijk te roepen. Die 100 euro moeten inderdaad ergens op zijn bespaard, mogelijk de SSDs, maar persoonlijk denk ik dat ze de winstmarges ook hebben verlaagd. Liever een stabiliserende of zelfs stijgende verkoop tegen lagere marges, dan een dalende verkoop bij hogere marges lijkt mij zo.

Nu is het wel zo dat Apple verschillende leveranciers voor zijn SSDs gebruikt, meestal zijn dit Samsung, Toshiba en Sandisk. Over het algemeen zijn de prestaties van de Samsung SSDs beter dan van de overige merken (hoe ironisch?).

Misschien wel handig dat OMT hier wat mee doet, een poll of iets dergelijks, om te kijken of er inderdaad OMT’ers zijn met een 2014 Air met tragere SSDs.

Bijdrager
    Domtoren

Als je doorklikt naar het originele MacWorld artikel zie je dat de 2014 modellen het in de meeste andere benchmarks wél beter doen dan die uit 2013.

Moderator
    Maarten

Collega Raymon krijgt morgen als het goed is zijn 2014 MacBook Air binnen. We zullen ‘m dan gelijk even testen.:)

Bijdrager
    Hannoke

Ik denk eraan om ook maar een nieuwe macbook air 13 inch te kopen.. Vooral voor deze prijzen! Het wordt wel erg aantrekkelijk!
    Zouden ze het al in de winkel hebben liggen? of alleen nog online te bestellen?

Bijdrager
    Soulshaker
    Nora op 04 mei 2014

Het blijft echter wel interessant om in de gaten te houden. Apple verlaagt de prijs, maar wat wordt daarvoor ingeleverd? En welke invloed heeft dit? Ik denk persoonlijk dat het 2013 model niet onderdoet voor het 2014 model en het kan dus best zijn dat er mensen zijn die liever dan het 2013 model kopen, waar de kantjes niet vanaf zijn gelopen…..

Moest ik nu een Macbook air kopen , zou ik het wel weten , dan kocht ik meteen de 2013 versie , de standaard 13 inch is bij switch al te koop vanaf 949 euro. Geen slechte deal;)

http://www.switch.be/nl/product/9904/484/promoties/macbook-air-13-13-ghz-dual-core-i5-256-gb.html

@ NielsDam , De verkoop van de macbook air zat inderdaad niet goed. De prijs zat te dicht met de macbook pro retina.
    Bij de afgelopen BTW dagen merkte je meteen dat Apple nog met wat stock zat. Een palet vol met Air’s , terwijl er toen een handvol retina’s beschikbaar waren. Dat was niet zomaar…

Bijdrager
    iep

Dit is een interpretatiefout. Ze zien een snelheidsverschil bij het kopiëren van een grote 6GB file. Dat gaat om sequentiële snelheden wat de minst belangrijke is bij een ssd voor een laptop/desktop. De random read/write snelheden zijn hier veel belangrijk en daar zit nog heel erg veel winst. Momenteel is die snelheid redelijk ok maar hij is niet stabiel. De huidige generatie ssd’s richt zich al meer op deze snelheid en de stabiliteit. De generatie die hierna komt is veel meer gefocust op het geven van een consistente snelheid. Uiteindelijk resulteert dat in een veel sneller systeem dan met huidige ssd’s te bereiken is.

Overigens maakt het hier niet uit of ze met de 11″ of 13″ hebben vergeleken. Het ssd aanbod is voor beide machines exact hetzelfde. Het enige verschil tussen de 11″ en 13″ is de grootte van het scherm. Ze hebben keurig netjes 128GB met 128GB en 256GB met 256GB vergeleken. Doordat Apple batchgewijs onderdelen inkoopt bij verschillende fabrikanten is het vaak een loterij welke je krijgt. Bij de ssd’s is dat niet anders. De kleine verschillen in snelheid worden veroorzaakt doordat de ene ssd van Sandisk is, de ander van Toshiba en weer een andere van Samsung. Helaas kun je hier weinig aan doen.

Anyway, het is goed om te beseffen dat snelheid van ssd’s op diverse niveaus liggen en niet ieder niveau geschikt is voor gebruik in bijv. een laptop. Dat de snelheid op 1 niveau minder is dan voorheen betekent dus niet dat de laptop daardoor ineens langzamer is.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.