15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    kayintveen

snelheid imac 27" i7 8gb ram en Aperture

Ik ben een aardige die-hard gebruiker van Aperture, werk er bijna dagelijks mee om wekelijks zo’n 4000 tot 8000 images mee te processen.
    Dit doe ik on-road met een Macbook Pro i5 met een SSD. Thuis heb ik een Studio Imac 27″ staan met gewone schijven en 8GB aan geheugen.

Het valt mij op dat alles wat trager en moeizamer gaat. Het gekke is dat ik bij de Macbook vaak via een Externe Firewire schijf werk, dus aan die SSD mag het niet liggen.

Wel valt mij op dat de iMac continue aan het blazen is en momenteel 71 graden is.
    Dit terwijl de CPU slechts 1.25% tot 3.50% load heeft
    System memory nog 2gb+ vrij
    Disk activity vrij minimaal (pieken van 2mb)

iemand een idee. het gaat om een nieuw geinstalleerde Lion imac met nieuwste Aperture en de rest an de software is helemaal up to date.
    Alleen Aperture en photoshop draaien.

Verder heb ik faces en automatische previews uitgeschakeld en heb ik voor de snelheid alles referenced gezet ipv managed.
    In der achtergrond draaien de volgende apps
    – Temp gauge
    – Dropbox (inactive omdat alles up to date is)
    – log me in

Ook alle bekende zaken als dashboard, voice over e.d. allemaal uitgeschakeld.

Bijdrager
    RobApple

iMac 27″: van welk jaar/welk type?

Vanaf juli 2010 kunnen de iMac’s 4 x 4 GB geheugen aan.

Als je 4 x 4 GB geheugen in je iMac installeert, zouden de problemen voorbij moeten zijn.

Geheugen wordt vaak onderschat, je kunt beter teveel hebben dan te weinig is de praktijk,
    de computer verwerkt de gegevens sneller en werkt comfortabeler (tijdwinst, geen ergernis meer
    met wachten).

24 GB = 2 x 4 GB (heb je al) + 2 x 8 GB kan ook, nog beter.

32 GB = 4 x 8 GB is ook een optie, maar wellicht overdreven.

Moderator
    unSOUND

Aperture leunt behoorlijk op de grafische kaart. Als het beide nieuwe modellen zijn met vrijwel dezelfde ATI kaart, kan het zijn dat de MacBook Pro het voordeel heeft dat hij een (veel) kleiner scherm hoeft aan te sturen, en dus meer power over houdt om berekeningen voor Aperture te doen…

Bijdrager
    kayintveen

Het gaat om de Late 2009 variant met 4x 2gb
    Met ATI Radeon HD 4850

Het valt me wel op dat direct na het opstarten de imac gelijk begint met blazen

Bijdrager
    Ir.Bob

Direct na het opstarten van de Mac, of direct na het opstarten van Aperture? En heb je toevallig FireFox in gebruik? Ik hoor de laatste tijd van veel Mac gebruikers dat FF last heeft van een geheugenlek.

Bijdrager
    kayintveen

Ja Firefox en Chrome soms ook, heeft vaak te maken met Flash… maar dat is niet de issue

Bijdrager
    Ir.Bob

Ik vraag het omdat je zegt dat je Mac direct begint met blazen. (Onduidelijk voor mij, zoals aangegeven, of je hierbij het opstarten ansich bedoelt, of het opstarten van Aperture). In de laatste versies van FireFox is een geheugenlek wat niks te maken heeft met Flash, maar gewoon met FF zelf; dus ook nog buiten het feit om dat sommige extensions een geheugenlek kennen.

Moderator
    unSOUND
    kayintveen op 21 mei 2012

Het gaat om de Late 2009 variant met 4x 2gb

Met ATI Radeon HD 4850En welke versie van de MacBook Pro ? Als je een iMac hebt met een ATI 4850, en een MacBook Pro met de ATI 6730 of 6770, vermoed ik dat dat de bepalende factor is.

Bijdrager
    ramrod

De ATI 4850 heeft een werkgeheugen van 512MB , is wat weinig voor Aperture en ook FCP X , heb zelf in mn IMac ook een zelfde videokaart zitten , mn volgende IMac zal minimaal 1024 moeten hebben , liefst meer .

Bijdrager
    kayintveen

hmm upgrade geen optie denk ik? Blazen heb ik nu onder controle, bleek nog een oude fan control tool op te staan die vol gas stond;-)

MBP heeft de Intel HD Graphics 3000 (512mb)
    Imac de ATI Radeon HD 4850 512 MB
    ontloopt elkaar niet zo veel denk ik.
    Enige wat ik me kan bedenken is een SSD voor OS en Apps.

Moderator
    unSOUND

Enige wat ik me kan bedenken is een SSD voor OS en Apps.

Het opstarten van Aperture zal sneller gaan, maar het functioneren niet. En het feit dat het ook soepel loopt vanaf de externe schijf is eigenlijk al het bewijs dat het niet aan de harde schijf ligt.

MBP heeft de Intel HD Graphics 3000 (512mb)
    Imac de ATI Radeon HD 4850 512 MB
    ontloopt elkaar niet zo veel denk ik.

Met dus het verschil dat de 4850 van de iMac steeds een beeld van 3,7 megapixel moet opbouwen ( 2560 x 1440 pixels ), en de HD3000 maar 2 megapixel op hoeft te bouwen ( 1920 x 1200 ). Dat is dus gewoon het dubbele wat je al aan grafisch geheugen kwijt bent, dan blijft er dus ook minder over voor de Apps. En als jij de 17 inch versie hebt ( als ik jouw profiel moet geloven ), heeft die MBP ook de ATI 6770 kaart aan boord met 1 GB geheugen… Dus dat wint hij hoe dan ook wel van de iMac.

Bijdrager
    AppleStef
    unSOUND op 21 mei 2012

En als jij de 17 inch versie hebt ( als ik jouw profiel moet geloven ), heeft die MBP ook de ATI 6770 kaart aan boord met 1 GB geheugen…

Dat kan niet, want die MacBook Pro die je beschijft heeft een i7 aan boord, terwijl in de openingspost staat dat de MacBook Pro een i5 heeft (of dat moest een foutje zijn geweest). Of heb ik het fout?

Moderator
    unSOUND

Of het is een 2010 model, die hadden wel een i5, daar was i7 optioneel.

Bijdrager
    kayintveen

Denk dat mn profiel verouderd is
    Ik heb een 13″ MBP meest recente versie volgens mij.
    i5.

Moderator
    unSOUND

Nog kleiner scherm dus… Dus dan heb je vergelijkbare grafische kaarten, waar de iMac echter een beeld van 3,7 megapixel moet berekenen, en de MacBook maar 0,9 megapixel… Die houdt dus veel meer grafisch geheugen over om naar Aperture te sturen…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.