11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    SMac

Snelheid externe SSD voor iPhoto bibliotheek

Hallo,

Ik wil omwille van ruimte op de Mac de iPhoto bibliotheek verplaatsen naar een externe SSD. Met aanbiedingen alom wellicht een geschikt moment.

Ik zie lees- en schrijfsnelheden van ca 540 MB/s maar ook van 1050 MB/s. Het lijkt voor de hand te liggen de snelste te nemen, maar kan iPhoto (in alle gevallen) omgaan met deze snelheden? Of zijn er wellicht andere redenen om niet voor de snelste te gaan?

Hoor het graag, zonder tegenbericht zoek ik de snelste uit:-)

Bijdrager
    MagicMouse

Vandaag geleerd…. Ga jij van SSD naar SSD, of van een harde schijf naar SSD?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Het is handig om eerst te weten welk model Mac je hebt en hoe je de SSD gaat aansluiten (USB2, USB3, Thunderbolt..?), dat kan ook bepalend zijn voor de snelheid. Voor iPhoto maakt het niet uit, sneller=beter.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

De snelheid hangt sterk af van de aansluiting op de SSD en de Mac.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door JoopJoopJoop.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je USB 3 op je Mac hebt is de Samsung T5 een prima keuze. (Dat is USB 3.1 2e gen) Ik gebruik die ook. De actuele snelheid ligt rond de 420 MB/sec (die 540 is theoretisch)

Maar ook als je USB 2 op de Mac hebt zal het een USB 3 SSD worden want een SSD met USB 2 wordt niet (meer) verkocht.

De Samsung T5 wordt naast USB ook met een Thunderbolt 3 adapter geleverd en is dan iets sneller. iPhoto echter (of Foto’s) hebben genoeg aan USB 3. Het feit dat je trouwens iPhoto noemt ipv Foto’s doet mij vermoeden dat je een redelijk ‘oud’ OS hebt. Heb je nog een Mac met USB 2.0 dan is het weggegooid geld om de snelste te nemen van meer dan 1000 MB/s zoals de Samsung T7 (Die is best prijzig) want een verbinding gaat net zo snel als de traagste schakel.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Hier net dezelfde T5 ervaring als Hendrik. Dit voor een iMac 2012 en een 2017.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb iPhoto/Photos al jaren op een externe (*) harddisk staan, waarvan ik zelfs geen idee heb welke snelheid deze heeft.

Opstart in 3 seconden (13.000 foto’s en enkele honderden filmpjes).

(*) Laat ik eerlijk zijn, die externe zit nu ‘intern’ in de Mac Pro, mocht dat iets uitmaken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan natuurlijk nooit snel genoeg gaan maar voor je fotobibliotheek is een hoge(re) snelheid ook niet zo belangrijk eigenlijk. Bij het opstarten zijn in eerste instantie alleen een aantal thumbnails ingeladen. (Gaat dus sowieso erg snel) Een fullsize foto van 24 Mpix staat er ook in de tijd van een muisklik. Bij de eerste versies van iPhoto liep alles vast boven een bepaald aantal foto’s maar dat is allemaal verleden tijd. Hoe snel een dergelijk programma is hangt niet alleen af van de datasnelheid maar ook van hoe efficiĆ«nt de code is en de latere versie’s zijn sterk verbeterd op dat punt.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Zelf jaren de librarys op een normale 2,5″externe schijf en de foto’s op een andere 2,5″externe schijf, werkte prima. Heb nu twee Samsung T5 ssd liggen die de schijven gaan vervangen, niet voor meer snelheid maar omdat ze minder kwetsbaar zijn dan draaiende HD’s

Inactief
    Anoniem

Als het om foto’s gaat zul je weinig van de snelheidswinst merken.

Mijn inziens gaat het niet zozeer om de snelheid, maar om de kwetsbaarheid die een HDD met zich meebrengt te voorkomen.
    Als een SSD valt is dat niet zo’n ramp, datzelfde moet je niet met een kleine harde schijf doen. Maar voor snelheid zul je eigenlijk geen enkel verschil gaan merken als het op fotobewerking aankomt.

Bijdrager
    SMac

Hallo, dank voor alle reacties, excuus voor mijn late reactie.

Het betreft een wat ouder iMac; late 2014, het eerste 5K model (1TB fusion drive). Ik zeg iPhoto, maar bedoel wellicht Foto’s… zit op Mojave en Big Sur staat klaar. De foto bibliotheek bestaat uit 93000 foto’s en ook nog wat filmpjes. Ben met deze bibliotheek begonnen op onze eerste iMac in 2006.

De iMac heeft thunderbolt 2. Volgens de apple medewerker die ik vanochtend sprak (had even akkefietje met foto’s en juiste library, hetgeen werd opgelost door eenmaal op te starten in veilige modus) kan ik een thunderbolt 2 naar 3 (usb-c) adapter gebruiken icm een thunderbolt kabel die ik nog had liggen teneinde de hoge snelheid (1 GB/s) van de externe SSD benutten.

Nu las ik in jullie antwoorden al dat snelheid wellicht niet van groot belang is. Dat lijkt correct; foto’s werkt nu al top vanaf de externe SSD (samsung T7 1TB a 119 euro) en is aangesloten via normale usb. Misschien is zo’n adapter niet eens nodig!

Edit: doel is bereikt; de mac heeft nu weer 800 Gb vrije ruimte:-)

Tevens stond er op de mac bijna 200 Gb aan iOS backups uit 2018 en ouder…

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door SMac.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.