11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    StarX

Snelheid externe SSD USB 3.0

Ik gebruik sinds kort een Samsung EVO 850 SSD (trim enabled) i.s.m. een bootable USB 3.0 behuizing. (Dit op een iMac 27″ late 2012, i5 – 2.9 GHz, 16GB RAM, laatste updates)

De leessnelheid lijkt me OK, de schrijfsnelheid daarentegen zou sneller moeten kunnen lijkt mij. Iemand een idee waar de bottleneck zit?
    Trim enabler en Blackmagic Disc Speed geven ongeveer dezelfde resultaten:

Bijdrager
    Niels

De bottleneck ligt bij USB 3.0, alleen bij een thunderbolt aansluiting kun je van de volledige snelheid genieten.

Bijdrager
    computer space

Hoe groot is je SSD? De 128gb is een pak slomer dan de 256 GB en groter.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    FloorvN

de bottleneck ligt idd bij usb 3.0, maar tevens zo’n goedkope behuizing heeft ook een goedkope usb 3 controller !
    Wat resulteert in niet zo snelle doorvoer snelheden..

Zoals tevens zichtbaar in de spec. lijst van deze behuizing, heeft hij maar een Sata bus t/m sata II, je moet eigelijk een goede SATA III USB 3.0 behuizing zien te vinden !

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  FloorvN.

Bijdrager
    StarX

Het is de 512GB versie.

Ik meen hier ergens op het forum gelezen te hebben dat de snelheid van USB 3.0 hoger zou moeten liggen dan de SSD aan kan maar vind het nergens terug.

Heeft iemand eventueel ervaring met andere behuizingen? Betaalbare thunderbolt cases heb ik alleszins nog niet tegen gekomen.

EDIT: Zou dit een betere aanwinst zijn?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  StarX.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Startech is goed, ik heb zo’n behuizing en heb er een Samsung SSD mee gebrukt.
    De juiste behuizing kan veel uitmaken, maar die kan ik uit persoonlijke ervaring aanraden.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Het is logisch trouwens dat jouw behuizing niet de maximumsnelheid van USB 3.0 kan gebruiken. Als je bij de specs kijkt zie je dit:

“Internal interface: SATA (Version I and II)”

In dat geval is niet USB 3.0 maar sata II de bottleneck (USB 3.0 = max 5 gbps, sata II = max 3 gbps, sata III 6 gbps)

Je moet dus altijd zeker zijn bij zo’n behuizing voor een SSD dat sata III ondersteunt wordt, anders heb je er niks aan, en dan is USB 3.0 dus ook vrij nutteloos, vandaar ook meestal de lagere prijs.

Jammer genoeg leer je die dingen vaak maar door ervaring :).

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  deSpaanseRente.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  deSpaanseRente.

Bijdrager
    TheBigZ

Kies een behuizing met UASP support:
    http://www.tomshardware.com/reviews/usb-3-uas-turbo,3215-4.html

Zoals bijvoorbeeld de hierboven al eerder genoemde Startech enclosure:

http://tweakers.net/pricewatch/375935/startech-punt-com-25in-aluminum-usb-30-external-sata-iii-ssd-hard-drive-enclosure-met-uasp-for-sata-6-gbps-aluminium.html

http://nl.startech.com/en/HDD/Enclosures/USB-3-SATA-III-Hard-Drive-Enclosure-UASP-Support~S2510BMU33

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    JohnH
    StarX op 26 april 2015

Het is de 512GB versie.

Ik meen hier ergens op het forum gelezen te hebben dat de snelheid van USB 3.0 hoger zou moeten liggen dan de SSD aan kan maar vind het nergens terug.

Heeft iemand eventueel ervaring met andere behuizingen? Betaalbare thunderbolt cases heb ik alleszins nog niet tegen gekomen.

EDIT: Zou dit een betere aanwinst zijn?

De StarTech volgens de link draait bij mij met write 417 MBps en read 432 MBps i.c.m. Samsung EVO 850 SSD 500 GB.

Bijdrager
    Myquandro

Wat ik me vooral afvraag is of de extra snelheid nodig is. Ik heb zelf niet meer verstand van welke modellen/schijven de gewenste snelheden kunnen halen, maar ik heb wel ervaring met het gebruiken van een externe SSD als opstart schijf. Wat mij vooral opvalt is dat de SSD die ik gebruik snellere schrijf (797MB/s) dan lees snelheden (656MB/s) laat zien in Blackmagic Disk Speed Test (al kan dat ook komen omdat ik tijdens de test een aantal programma’s zoals iTunes heb openstaan) op mijn iMac (op mijn MacBook Pro heb ik in het verleden ±1.100MB/s schrijf en ook ±1.100MB/s lees gehaald) . Wat ik zelf merk is dat ik mijn iTunes library ook zonder problemen van een externe HDD kan laten draaien en hetzelfde geldt voor Aperture en andere bibliotheken, pas als ik aan Final Cut Pro X kom heb ik snellere schijven nodig en hetzelfde geldt voor het draaien van het OS. Als die laatste twee dus het doel zijn is het belangrijk om een snelle externe SSD te gebruiken, als dat niet het geval is dan volstaat de huidige SSD ook en zou ik me niet teveel zorgen maken.

Bijdrager
    StarX

Iedereen enorm bedankt voor de snelle, uitgebreide hulp!

@johnh: Fijn dat te lezen, dan heb ik een referentie eenmaal de behuizing binnen is.

@myquandro: Ik denk dat die snelheid inderdaad iets is dat tussen de oren zit, ik zal daar geen uitzondering in zijn. Maar laat ons zeggen dat € ± 25 extra voor die -misschien niet meteen merkbare- snelheid een kost is die ik wil betalen om achteraf bij elke minimale hapering van een zwaar Photoshop/Capture One/InDesign/…-bestand niet te hoeven denken “had ik maar die snellere case gekocht”.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.