8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    pch

snelheid en kwaliteit videokaart nieuwe MacMini

Ik heb momenteel een MacBook Intel Core 2 Duo 2.2.Ghz met 120 Gb HDD en 2 Gb geheugen, het is de witte van 1 jaar oud met een Santa Rosa videochipIntel GMA X-3100.
    Nu ben ik veel van nieuwsgroepen aan het downloaden en wil de downloads daarna afspelen op mijn 1080p Pioneer Kuro. Heb de MacBook al aangesloten maar dat is te gecompliceerd, heb daarna 1 week de WD-TV getest en die gaf een heel goed beeld alleen miste hij wel een paar essentiele functies.
    Nu dacht ik dat als ik een nieuwe MacMini koop ik misschien een goede koop doe: ik hoef mijn MacBook niet meer nachten laten openstaan op de downloaden maar laat de MacMini dat doen, die kan dan gewoon blijven staan in de kast, vastzitten aan bedraad netwerk en mijn beide 1Tb HDD’s kunnen erop aangesloten blijven waardoor ik de downloads meteen naar die usb HDD’s kan streamen.
    Maar nu de afspeelkwaliteit en vloeiendheid van het afspelen van mijn downloads: gaat dat goed, net zo als mijn huidige MacBook of beter of slechter en kan hij vloeiend Bluray-rips en andere 1080p en 720p files afspelen?
    B.v. met Plex, Boxee en/of VLC vanaf de 2 externe 1Tb usb-HDD’s?

Gr. Paul.

Bijdrager
    Calpa

Mijn MacBook, waar dezelfde grafische chip in zit, heeft af en toe nog wel moeite met 1080p rips. Ik moet dan echt geen enkele andere applicatie aan hebben staan, en dan nog blijft hij af en toe even hangen; daarom houdt ik het, op Apple trailers na, altijd bij 720p.

Wellicht dat het ook aan de gebruikte applicatie ligt; ik zal het volgende week weer eens proberen, zag dat er een paar mooie films uit zijn in bluray.

Bijdrager
    Xigh

@ hierboven, bij mij was het geen probleem meer toen ik Plex gebruikte.

Bijdrager
    sven-

Klopt, Plex en XBMC maken gebruik van CPU decoding, waardoor je grafische kaart grotendeels dan wel volledig ontlast wordt. Bij computers met een slechte/matige GPU is dit heel handig.

Bijdrager
    Calpa
    ”Xigh”

@ hierboven, bij mij was het geen probleem meer toen ik Plex gebruikte.

Oehh tof, bedankt.. dat ga ik deze week even testen.

Bijdrager
    pch

OK, Plex en Boxee heb ik op mijn MacBook ook wel eens gebruikt, maar ze liepen beiden nogal vaak vast, wellicht omdat ik draadloos vanaf een NAS streamde? Maar goed, ga het nu bedraad met 2 usb-HDD’s doen, zal dat zometeen ook nog eens testen met mijn MB!
    Maar nog even voor de goede orde: mijn huidige Santa Rosa Intel GMA X3100 videokaart met 2.2. Ghz processor en 2 Gb werkgeheugen, is dat sneller of minder snel dan de huidige nieuwste MacMini met Nvidia videokaart en slechts 2.0 Ghz processor. Moet ik dan nog voor 2 Gb werkgeheugen gaan of is 1 Gb genoeg?
    Ik bedoel het volgende: als ik nu na vandaag te testen merk dat eigenlijk alles prima verloopt net zoals met de WD-TV die ik had en ik voor de nieuwste MacMini ga (die van €599,-) en die blijkt dan een stuk minder snel te zijn en ik toch weer moet terugvallen op mijn MacBook ben ik weer terug bij af. Dan hda ik beter meteen een Popcornhour kunnen kopen, of een HD Dune Prime…

Gr. Paul.

Bijdrager
    pch

Boxee getest maar dat vind ik niks.
    Plex nog eens geprobeerd en moest eerst worden voorzien van een nieuwe update.
    Daarna weer eens een beetje mee gespeeld en het is allemaal best aardig: ondersteunt idd ook (bijna) alles, iso’s, vob’s, video_ts, 720p, 1080p, alles speelt. Alleen vind ik de films nogal schokkerig afspelen, dat had ik met de WD-TV helemaal niet!
    Ik heb al wat zitten spelen met de instellingen van Plex, op zich mooi dat je met de Apple remote tijdens de film alles kunt regelen: ondertiteling, audiotrack, zelfs de lipsysnc (!) maar ook videosettings. Heb alleen geen weet van de beste instellingen waarop ze moeten staan. Kan deinterlaced maar er komen ook allemaal termen voor bij die me niets zeggen (bob-methode etc.)
    Als ik nou zeker weet dat het met de nieuwste MacMini met zijn nieuwe (en betere?) nVidia videokaart met meer gedeeld geheugen van 128 mb i.p.v. 64 mb mooier en smoother gaat spelen, zou dit best een optie zijn: ik kan dan beide Tb HDD’s aan de MM laten hangen, kan SABnzbd+ laten draaien dag en nacht en meteen wegschrijven op de HDD’s, en later alles afspelen met Plex.
    Iemand hier op het forum die de nieuwe MacMini al heeft en kan melden wat zijn beeldkwaliteit is?
    unSOUND??? :D

Gr. Paul.

Moderator
    unSOUND

Als jij 500 euro overmaakt naar mijn rekening wil ik het wel gaan testen voor je… :wink:

[size=9:51fbb00a1a]( Ik ben zeker van plan er eentje aan te gaan schaffen voor precies dezelfde taken, maar het budget werkt even tegen… )
    [/size:51fbb00a1a]
    Waar het meestal mis gaat is ( zoals sven ook al aangaf ) de software. De oude mini was ook al in staat 1080 af te spelen, maar niet als het om H264 materiaal ging, omdat die codering standaard door Apple’s eigen plugin gespeeld wordt, en die is behoorlijk zwaar. Er zijn lichtere plugins die praktisch dezelfde beeldkwaliteit geven, maar minder van je hardware vragen en dus ook vloeiender spelen. Wat dat betreft ben ik er vrij zeker van dat de nieuwe mini het kan trekken, mijn oude 1,66 GHz mini trok het al bijna…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.