13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Brainiac

Snelheid Airport Extreme

Ik overweeg om een nieuwe slicke AE aan te schaffen. Tot enige tijd geleden deed mijn US Robotics 125Mbps het heel goed, maar mijn pa is er een beetje onvoorzichtig met geweest en nu werkt hij niet echt optimaal meer. Nog steeds goed, maar toch niet smooth genoeg naar mijn zin.

Nu vraag ik mij af hoever het gemiddele bereik is en hoe snel de theoretische maximumsnelheid is? Op de website van Apple vind ‘k niet direct uitsluitsel. Volgens mij enkel dit:

Hierdoor levert AirPort Extreme gegevensoverdrachtsnelheden die tot vijf maal zo hoog zijn als die van de vorige generatie draadloze 802.11g-netwerken, terwijl het bereik twee maal zo groot is.

Wat moet ik mij dan voorstellen? De vorige AE had 54Mbps en zo’n 50m bereik als ik mij niet vergis. Dan zou dit theoretisch gezien 270Mbps geven en 100m bereik. Met mijn huidige draadloze router haal ‘k toch zo’n 150-200 meter en daar maak ‘k dan ook, met mijn iBook, graag gebruik van tijdens de zomer. Is het bij zo’n AE dan niet wat op ’t minste?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    lowfi

Ik zal mijn glazenbol even raadplegen. Moment….. :innocent:

Serieus… niemand heeft dat ding nog en ik zou dan even geduldig de eerste reviews (februari) afwachten. Natuurlijk kun je er donder op zeggen dat apple overdrijft in hun reclame praatje.

Je ibook heeft trouwens G wat volgens mij inhoudt dat het bereik van de APE ook naar beneden gaat:

Based on a comparison with Apple’s 802.11g products. Comparison assumes AirPort Extreme network with 802.11n-enabled computer. Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network. Accessing the wireless network requires an AirPort- or AirPort Extreme-enabled computer or other Wi-Fi Certified 802.11a/b/g-enabled computer. Actual performance will vary based on range, connection rate, site conditions, size of network, and other factors. Range will vary with site conditions.

Bijdrager
    Brainiac
    ”lowfi”

Ik zal mijn glazenbol even raadplegen. Moment….. :innocent:

Er zal altijd wel iemand rondlopen die meer weet over zo’n dingen. :wink:

Bijdrager
    Yaris

Bel Steve eens op. :|

Bijdrager
    PietjePuk

Heb je wel een kaart die N ondersteund?

Bijdrager
    lowfi

Nee een iBook. Snelheid/bereik ligt dus ook lager wat ik al aan gaf;)

Bijdrager
    Brainiac

Dat ik die n-norm niet ga kunnen gebruiken had ‘k ook al door. (Niet slecht bedoeld.) Desondanks heb ‘k natuurlijk nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Hoever zal ‘ie dan wel gaan afgezien van die n-norm? :innocent: Nog steeds maar 50m en aan 54Mbps?

Bijdrager
    lowfi

Je iBook is G dus je komt niet verder dan die 54Mbps.

Bijdrager
    Brainiac
    ”lowfi”

Je iBook is G dus je komt niet verder dan die 54Mbps.

Da’s nu nog geen beenbreuk. Maar hopelijk is het bereik onder G toch verder dan die 50m zoals bij de, volgens mij, vorige AE. :x

Bijdrager
    fnk

Theoretisch zou deze dus 200 Mbits/s moeten halen volgens dit artikel.

http://www.roughlydrafted.com/RD/RDM.Tech.Q1.07/37EFCE6D-FBED-4B48-806D-E82DDA8A62C1.html

Heb hem zowieso besteld, mijne is aan vervanging toe.

Bijdrager
    Kjelle_ve

Ik vraag me af, welke apple producten momenteel voldoen aan de n-norm?

Bijdrager
    passenger

De IEEE802.11N standaard is een draft. Dat wil zeggen dat het een nieuwe standaard aan het worden is. Het vervelende daaraan is, dat de specificaties en chips als het goed is zullen voldoen aan de standaard waar nu nog over onderhandeld wordt, vandaar de toevoeging draft. Zodra de standaard vastgelegd is, kunnen produkten daadwerkelijk voldoen aan de norm.

Andersom is het zo dat routers met een N (draft)-norm een andere, verbeterde techniek hebben dan de G-zenders. Nu ben ik geen technicus, maar ik heb er wel van begrepen dat deze zenders veel beter kunnen omgaan met storing en bijvoorbeeld weerkaatsing door muren en betonconstructies. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een N-zender een vesrchil kan opmerken op het moment dat je een deur open doet en hij een opening bemerkt.

Effe googlen, deze maand moet over draft 2.0 gestemd worden.

Zie voor een complete opsomming van alle wireless ongein ook de vrienden van wikipedia, in het engels overigens.

Om op Apple te komen, ze sluiten gewoon aan in de rij bedrijven die zien dat de N-standaard eraan komt en plaatsen vast wireless chipsets die zeer waarschijnlijk zullen voldoen aan de standaard, dan wel waarschijnlijk met firmware op te waarderen zijn. N is tevens nuttig als het gaat om goed streamen van video.

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”passenger”

De IEEE802.11N standaard is een draft. Dat wil zeggen dat het een nieuwe standaard aan het worden is. Het vervelende daaraan is, dat de specificaties en chips als het goed is zullen voldoen aan de standaard waar nu nog over onderhandeld wordt, vandaar de toevoeging draft. Zodra de standaard vastgelegd is, kunnen produkten daadwerkelijk voldoen aan de norm.

Andersom is het zo dat routers met een N (draft)-norm een andere, verbeterde techniek hebben dan de G-zenders. Nu ben ik geen technicus, maar ik heb er wel van begrepen dat deze zenders veel beter kunnen omgaan met storing en bijvoorbeeld weerkaatsing door muren en betonconstructies. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een N-zender een vesrchil kan opmerken op het moment dat je een deur open doet en hij een opening bemerkt.

Effe googlen, deze maand moet over draft 2.0 gestemd worden.

Zie voor een complete opsomming van alle wireless ongein ook de vrienden van wikipedia, in het engels overigens.

Om op Apple te komen, ze sluiten gewoon aan in de rij bedrijven die zien dat de N-standaard eraan komt en plaatsen vast wireless chipsets die zeer waarschijnlijk zullen voldoen aan de standaard, dan wel waarschijnlijk met firmware op te waarderen zijn. N is tevens nuttig als het gaat om goed streamen van video.

kijk daar hebben we nu eens wat aan!! Ik ben weer helemaal bij, Dank!!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.