10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    miltonvv

Snelheid Airport Express als repeater

Ik heb het al via de zoek functie geprobeerd, maar ik heb geen antwoord op mijn vraag gekregen.

Probleem is het volgende: Ik heb een nieuwbouwhuis (veel beton) van 3 verdiepingen. ik heb een Airport Extreme op de 1e verdieping die ik als router gebruik. Ik heb een MBP en een desktop, die op zolder staat, die ik hierop wil aansluiten. De MBP is geen probleem, deze gebruik ik alleen op de bg of 1e verdieping. De PC op zolder heeft echter net te weinig signaal. Alles staat bij mij op de wireless N-standaard.

Nu begrijp ik dat je een Airport Express kan gebruiken als repeater om de range te vergroten. Dit zou voor mij moeten werken. Weet iemand echter of de Airport Express de snelheid halveert? Ik weet van andere repeaters dat dit wel het geval is.

Inactief
    Anoniem

Geloof het niet .. ik ken mensen met 3 repeaters in huis. Snelheid gedeeld door 3 lijkt me sterk.

Bijdrager
    Linotjuh

De oude airport express heeft geen N snelheid, dus als je alleen een N netwerk hebt liggen kan je het niet eens als repeater gebruiken.
    Als je een nieuwere versie hebt kan het wel, en altijd verlaagd de snelheid door als je van een repeater inlogt op een netwerk. maar echt halveren weet ik niet.

Bijdrager
    Napsju

Hoe veel moeite is het om een kabeltje van nog geen halve centimeter doorsnee door je huis te trekken? Kost je 5 euro per 20 meter en is gegarandeerd stabiel. In vrijwel elk nieuwbouwhuis is er een optie via een telefoon- of kabeltvstopcontact deze kabel te leggen naar je meterkast (vaak op de begane grond), waar je modem hoort te staan.

Bijdrager
    Hansi2124

Het mooie van draadloos is dat je geen draden hoeft te trekken en dat is wat de TS wil blijkbaar. Je kan een Airport Express van de huidige generatie (met N dus) gewoon gebruiken om je netwerk uit te breiden via WDS. Dit staat echt wel in het sticky vermeld hoor. En anders wel in de Help van je AE.

Bijdrager
    miltonvv

Inderdaad, ik wil geen draden door mijn huis trekken, dus vandaar dat ik draadloos wil werken.

Ik weet dat ik de Express kan gebruiken om mijn netwerk uit te breiden. Mijn vraag is of de doorvoersnelheid dan gehalveerd wordt. Van de b/g-standaard weet ik dat. Deze antennes kunnen alleen of ontvangen of verzenden en niet tegelijkertijd. Dus als je een repeater gebruikt halveert de snelheid daardoor. Ik gebruik deze opstelling nu en ik kan dus bevestigen dat de doorvoersnelheid inderdaad gehalveerd is.

Is dat bij de Airport Express ook het geval? Dat staat niet in het sticky vermeld en ook niet in de help van een AE. Ik heb ook gegoogled, maar ik ben niet veel wijzer geworden. Bij iFactors in Zoetermeer zeiden ze dat het waarschijnlijk niet het geval is, maar ze klonken mij niet alsof ze er echt zeker van waren. Ze stonden er al van verbaasd dat dit bij een b-/g-repeater het geval is.

Bijdrager
    Pieterr

Ja. Dat is inherent aan WDS (tenminste, als je één radio in je wireless device hebt, wat bij de AirPort Express het geval is.)

Bijdrager
    RedRudy

Quote uit “Take Control of Your 802.11n AirPort Extreme Network” door “Glenn Fleishman”:

The biggest downside in WDS is that on a busy network, you
    effectively halve, quarter, or even eighth, your available bandwidth:
    All the network traffic that travels among access points over WDS
    reduces the overall throughput of the network. But with an effective
    network throughput of nearly 100 Mbps on an 802.11n network, even
    splitting that into pieces still provides plenty of usable bandwidth.

Het leerzame boekje is in pdf formaat op te halen bij http://www.takecontrolbooks.com voor slechts 10 euro, en updates zijn daarna gratis.

Een bedrade verbinding kun je overigens ook via stopcontacten en de 220 bedrading in je huis realiseren, daar komt verder geen dradentrekkerij aan te pas… ik geloof dat dat systeem “Homeplug” heet.

Bijdrager
    jeneverstoker

Voordat je een nieuwe express gaat kopen kan je ook nog even kijken of je de extreme op een betere plek kan zetten. Ik woon ook in een nieuwbouwhuis met 4 woonlagen (bedrijfsruimte op de begane grond, daar drie etages op. Mijn Extreme staat op de 2e etage, zo dicht mogelijk bij het trapgat: de plek waar al dat betond letterlijk wordt doorbroken. Op alle etages is er voldoende bereik.
    Mijn buurman (zelfde soort huis, geen Apple-spullen, wel N-netwerkje) had geen bereik op de bovenste verdieping. Zijn draadloze router stond in de meterkast op de begane grond. Hij heeft dat ding nu onder de trap geplaatst. Daarmee heeft hij ook door het hele huis bereik.

Bijdrager
    miltonvv

Op basis van volgend artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System blijkt inderdaad dat de effective throughput wordt gehalveerd als je een express als repeater gebruikt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.