15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    phluidzz

snelheden van een g4

Gegroet,

Ik ben al een tijd aan het sparen voor een macbook om voor audio te gaan gebruiken (Live met veel vst’s). Loop ik vandaag een tweedehands compu zaak binnen staat daar een partij G4 voor slechts 250 euro pst. (667 Mhz, 512 ram en een hd van 30 gig, geen OS, geen monitor, geen toetsenbord en geen muis).
    Op dit moment ben ik nog een windows gebruiker maar daar wil ik snel verandering in gaan brengen.
    Ik bel een vriend (Mac-devotee) en die zegt: gelijk kopen!!!
    Nou is mijn punt eigenlijk…is dat wat, en wat is ongeveer de verhouding (qua Mhz-en ten opzichte van een pc) 667 mac MHz is gelijk aan hoeveel Pc Mhz

aangezien ik die macbook toch nog niet kan betalen is dit misschien een leuke tussenstap die mij kan inzien dat ik echt een mac moet gaan gebruiken.

Please advice…

Bijdrager
    Dick de Roos

Even voor beeld-en prijsbepaling: je heb het over de kast Mac G4? Welk type?
    Als het de kast is , dus geen beeldscherm en niks, vind ik het gevraagde bedrag niet geweldig goedkoop.
    OS (Tiger? of desnoods Panther) erop, met alles erbij. Toesenbord en muis erbij en dan lijkt het ergens op. Een grotere HD (erbij) ligt binnen de mogelijkheden.
    Ik hoop dat je zelf een monitor hebt.

Ruwe vuistregel die wel eens wordt gebruikt: 2x Mac GHz = PC GHz.

Maar van meer belang is het geheugen. 512 is het begin.

Over het algemeen kan je wel erg veel doen met dit ding. En nog uitbreidbaar ook.

Bijdrager
    CaDoc

Helemaal mee eens – geheugen is het belangrijkste, de MHz’en komen op het tweede plan. Een G4 loopt overigens een stuk langzamer dan een Core Duo, dus als dit je al een klein beetje bevalt en je wil niet meer wachten dan koop je later een Intel Mac. Voor €250 kan je je immers geen echt grote buil vallen 8)

Bijdrager
    phluidzz

Ja ik heb zelf een monitor, en een toesenbord en muis kreeg ik van die vriend van me.

Mijn punt is ook het geheugen…kan ik er nog zeker bij gaan stoppen want dat heb ik zeker nodig. zit zelf nog te denken om het te verdubbelen. volgens die vriend was dat rond de 100 euro.

ik heb ook zitten denken om nog wat over die hd te gaan hosselen. weet alleen niet wat de rpm is 5300 of 7200. 7200 heb ik voor audio wel nodig. het is zeker een g4 processor dus niet allen de kast. (dick wat bedoel je met welk type?)ik heb het idee dat ik me er inderdaad dan niet echt een buil aan kan vallen.(CaDoc)

tenzij imand daar anders over denkt….

Bijdrager
    mvdenberg

Volgens apple-history.com is een powermac G4 met een 677 Mhz cpu afkomstig uit 2001.
    Ik heb geen idee of je nu ook al met audio bezig bent, en op welke pc je nu werkt, maar als je nog geheugen, een (tweedehands) OS en eventueel een harddisk moet kopen, ben je toch weer meer kwijt dan die 250 euro.

Heb je ook gedacht aan een tweedehands mc mini G4 met een cpu van 1,25 Ghz? Die zal niet veel duurder zijn. In die powermac kan ook slechts max 1,5 Gb ram in: in de mini 1Gb.

Of misschien kun je beter een tweedehands laptop kopen? Uiteindelijk wil je toch mobiel zijn.
    Of gewoon even doorsparen: dan ben je in 1 keer meteen goed over.

Bijdrager
    earnst jelke

is het deze? dan kun je hier een overzicht van mogenlijke uitbreidingen vinden.

Bijdrager
    phluidzz

Ehh ja dat is em (earnst jelke). Op dit moment doe ik het met een goedkope compaq die wel redelijk snel is ik geloof een 3200 athlon o.i.d. met een gig aan werkgeheugen .ik heb hem in een professionele studio setup staan maar ik merk dat het echt een beperking is voor wat ik wil. dat ding kan het gewoon niet aan. ik ben al een jaar of vijf mijn eigen muziek aan het produceren en wil toch wat meer. Mijn idee was om met deze machine een beetje te klooien om een mac te leren kennen en hoe het allemaal werkt voordat ik mezelf een powerbook koop van drie ruggen. uiteindelijk wil ik ook live kunnen optreden dus dat is een must. En dan wil ik wel weten waar ik mee bezig ben.
    je hebt ook wel gelijk (mvdenberg) er zijn voor datzelfde geld ook wel betere machines te krijgen. misschien was het wel een impuls-aankoop-gedachte die ik had. ik ben ook alleen maar meer gaan twijfelen.

Damn lastig dit….maar switchen ga ik zeker

Bijdrager
    phluidzz

btw….gaan er in pc dezelfde hd’s als in mac’s?

Bijdrager
    Dick de Roos

Ja, HD’s kan je zo in de PC-winkel kopen, of bij de Apple-dealer, of op internet. Let wel even op welk soort HD het is.

Bijdrager
    CaDoc
    ”phluidzz”

…ik ben al een jaar of vijf mijn eigen muziek aan het produceren en wil toch wat meer. Mijn idee was om met deze machine een beetje te klooien om een mac te leren kennen en hoe het allemaal werkt voordat ik mezelf een powerbook koop van drie ruggen. uiteindelijk wil ik ook live kunnen optreden dus dat is een must… …Damn lastig dit….maar switchen ga ik zeker

Je kan het doen, maar als je echt goed met muziek aan de gang wilt zou ik uiteindelijk wellicht een Mac Pro kopen en geen laptop. Een Mac Pro is vliegensvlug en door de CPU-kracht, en doordat de HDD’s ook sneller zijn.

Ben overigens zelf een enorme desktop-adept en hou er niet echt van om bewerken van bijvoorbeeld audio te doen op een laptop.

Zelf heb ik een Mac Mini G4 1,42 (“switch-machine”) naast mijn iMac G5 en iBook G4 en ik moet wel zeggen dat dat toch een langzame machine is, mede door de trage interne HDD. Hij is zelfs trager dan mijn iBook G4 (ligt wellicht ook aan het 256Mb verschil in geheugen). Wil je audio aansluiten dan moet je direkt naar extra randapparatuur (alleen een headphone out). Geheugen uitbreiden kan maar tot 1 GB. Zelf zou ik hem in jouw geval niet direkt kiezen.

Bijdrager
    earnst jelke

Mijn advies is:

Processor rules. Een HD kost weinig, ram kost ook niet veel. In de G4 gaat gangbaar spul, elke goedkope HD (van pak’m beet Maxtor) past erin, en je kunt dergelijke uitbreidingen uitstellen, zodat je niet alles in een keer hoeft te flappen. Belangrijkst vraag is welke progamma’s wil je goed kunnen draaien, en wat voor dingen wil je er mee doen?

250 euro is overigens een zeer goede prijs voor deze machine, hoewel je met een stapel VST’s wel tegen een beperking op gaat lopen. Met name als je meerdere delays en reverbs tegelijk wil gebruiken dan moet de processor flink aan het werk.

Als je nu aan de gang wil, dan is dit een goede machine, die nog lang van nut kan zijn. Je kunt hem bijvoorbeeld met een audiokaart uitrusten om er een opnamemachine van te maken. Voor live performance is een laptop natuurlijk zoiezo handiger, vervoert ook makkelijker en bouwt makkelijker op. Toch is het prijsverschil ook een punt. Als je nog een jaar moet sparen voor een mooie machine, kun je misschien beter nu kopen, en lekker gaan werken.

Nogmaals, de G4 kan nog lang mee als 2e machine in een vaste (studio-) setup. Koop in dat geval een goede geluidskaart voor het opnemen van (zo veel mogenlijk) sporen. Die kaart zal wellicht duurder zijn dan de G4 in kwestie.

Overigens is de (grove) formule Mac Mhz x 2 tot 2.5 = Pc Mhz. Macs zijn erg RAM gevoelig, dus meer RAM is betere performance. Gellukig past er veel RAM in deze G4!

Bijdrager
    phluidzz

Toch besloten om maar door te sparen voor het bookje….waar het mij om gaat is dat ik het podium op kan. Daar wil ik vooral Ableton Live met de nodige plugins kunnen draaien (instruments+effects) over die geluidskaart ben ik het met je eens, ik heb een edirol fa 101 en die was inderdaad een stukje duurder dan deze g4.
    Mobilitiet is mijn grootste prioriteit….uiteindelijk kan ik hem dan ook in de studio gebruiken. (externe monitor eraan) wil hem dan wel met een 7200 rpm hd uitrusten en met twee gig intern geheugen. kan evt ook nog externe hd via de vuurdraad eraan hangen.
    CaDoc wat bedoel je met

Een Mac Pro is vliegensvlug en door de CPU-kracht, en doordat de HDD’s ook sneller zijn.

bedoel je de desktops…dat die die meer cpu power hebben dan de mac book pro?

Denk dat het bookje toch de beste oplossing is…kan ik ook mee dj-en en daar wil ik hem ook voor gebruiken.

btw is ram voor een mac ook dimm of simm of is dat specifiek voor de mac?

Ps: luister voor mijn liedjes eens naar: http://www.myspace.com/cirqueliquide

Bijdrager
    lowfi

Is dat niet de befaamde windtunnel?

Bijdrager
    CaDoc
    ”phluidzz”

CaDoc wat bedoel je met

Een Mac Pro is vliegensvlug en door de CPU-kracht, en doordat de HDD’s ook sneller zijn.

bedoel je de desktops…dat die die meer cpu power hebben dan de mac book pro?

Macbook Pro = 1 x Core Duo @ 2,16 GHz SPECfp_rate_base2000 27,4
    Mac Pro = 2 x Xeon dual core @ 3,0 GHz SPECfp_rate_base2000 76,4

De Mac Pro is dus qua floating point berekeningen (zoals je bijvoorbeeld doet met berekeningen aan geluid) ongeveer 3x zo snel. Met integer-berekeningen is zijn de getallen 33,9 tegenover 115,3, een factor 3,5. (cijfers opgave Apple)

Een Mac Pro rekent dus inderdaad een tikkeltje sneller dan een Macbook Pro..

Bijdrager
    trabant

De PowerPC processor heeft een RISC architectuur. Reduced Instructions Set Computing.
    Komt er simpelweg op neer dat de boel wat eleganter wordt afgehandeld dan in een x86, en daardoor efficienter. Waarom Apple dan toch op intel over is gestapt? Omdat brute rekenkracht niet meer zo het thema is, maar wel het energieverbruik en daarmee de warmteafgifte. Dat kon intel intussen weer beter dan IBM, die op het eind de G4&G5 processoren maakte.

MacOSX is inderdaad errug kritisch wat de kwaliteit van het geheugen betreft. Dus geen Kingston Value RAM (KVR) erin stoppen, maar Kingston KTA, oom het maar eens binnen een bekend merk te houden.

Er word veel naar deze Duitse site verwezen voor prijsindicaties. Ik beschouw de genoemde prijzen als bovengrenzen voor de standaarduitvoeringen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.