7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    walterb

Snel printers selecteren in Panther

Onder OS9 maak ik altijd gebruik van quickeys, een van de handigste functies is het snel switchen van printers, we hebben hier 14 printers en met aangewezen toetsfuncties kan ik van de een naar de ander, met een melding op het scherm.
    Nu heb ik onder OSX het ‘probleem’ dat ik handmatig van printers moet schakelen, ik heb de printers ingesteld dat OSX altijd terug gaat naar mijn standaardlaserprinter (nadat ik 20 pagina’s A4 naar onze belichter had gestuurd…)
    Mijn vraag is of er iemand is die weet of er een mogelijkheid is om de printer te kiezen zonder de menu’s te moeten doorlopen. De nieuwe Quickeys kan het voor zover ik weet niet.
    Voorbeeld van mijn ‘oude’ werkwijze: ik druk F11 en op het scherm staat gelijk; Laserprinter geselecteerd.

Bijdrager
    Esquare

Kun je geen mapje met desktop printers aanmaken?

Bijdrager
    junkiesxl

Met applescript zou het ook wel moeten lukken. Weet niet of je het rechtsreeks kunt aanspreken maar anders kun je altijd nog beroep doen op GUI scripting (is niet zoveel werk aangezien je 14 keer +- hetzelfde doet)

Maar desktop printers lijkt me anders ook wel iets

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021011062202259

Bijdrager
    nma

Is het niet gewoon mogelijk een printer te kiezen vanuit het ‘printmenu’ dat verschijnt indien vanuit een applicatie wordt geprint!? De standaardprinter is default geselecteerd, maar de andere aanwezige (netwerk-) printers staan er onder.

edit> Ik denk te simpel zo te zien. Wil je enkel toetscombinaties gebruiken? Dat weet ik zo snel niet. Maar goed, je moet toch al nadenken over welke printer je nodig hebt, dus een muisbeweging meer lijkt me het probleem niet. Maar dat is persoonlijk. Succes met de oplossing.

Bijdrager
    walterb

bedankt voor de reakties, het is ook niet echt een ‘probleem’, het zou alleen fijn zijn om de printer snel te wisselen. Bureaubladprinters heb ik nooit gebruikt, we hebben een printserver en dan zou ik dubbel een bestand sturen, we printen direct (op de voorgrond), los van het feit dat ik dan 14 bureabladprinters zou zien staan… Natuurlijk kan ik nu ook gewoon werken met het menu. Maar ik ben onder OS9 zo gewend aan razendsnel switchen en navigeren (ik ben ook een enorme Default Folder fan) dat ik me afvroeg of dat in OSX ook kon. Applescripts lijken me inderdaad een mogelijkheid. Als ik kritiek had op OSX dan zou dat het printgedeelte zijn, ik vind het een tikkeltje omslachtig, het printcenter vind ik eigenlijk overbodig. (De eerste extensie die ik onder OS9 gelijk weggooi is Printmonitor)

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”walterb”

Maar ik ben onder OS9 zo gewend aan razendsnel switchen en navigeren (ik ben ook een enorme Default Folder fan) dat ik me afvroeg of dat in OSX ook kon. Als ik kritiek had op OSX dan zou dat het printgedeelte zijn, ik vind het een tikkeltje omslachtig, het printcenter vind ik eigenlijk overbodig. (De eerste extensie die ik onder OS9 gelijk weggooi is Printmonitor)

Default folder (gebruikte ik ook veel) kun je in OS X nabootsen door je ‘favoriete’ folders links in je findervenster te docken, zo zijn ze altijd bereikbaar bij ‘open-‘, ‘bewaar als-‘ en ‘importeer-‘ functies. Dit zelfs sneller dan Default folder waar je ‘zelfs’ eerst een toetscombinatie moet intikken op dezelfde folders te bereiken. Nu klik je ze gewoon aan.

Je Printcenter (ofwel printerconfiguratie) is alleen nodig om printers aan te maken c.q. toe te voegen. Je gebruikt die maar één maal: bij het installeren van een printer, verder nooit meer. Een Kiezer zoals in OS 9 bestaat niet meer. Gewoon Command-P > printer selecteren > printen. Hoe veel sneller kan dat nog?

Bij de weg: ook de Kiezer had je in OS 9 niet nodig; hoogstens alleen om te switchen van printerdriver, de printer aanwijzen kon daar ook al in het Printvenster. De kiezer had verder de functie die Printerconfiguratie nu heeft, met de uitzondering van het switchen tussen printerdrivers (dat is niet meer nodig).

Bijdrager
    tiny

Ik zou ook voor de bureaubladprinters gaan. Uit mijn hoofd weet ik niet precies meer waar maar je kan ze ergens maken tijdens het maken van een print. Als ik me niet vergis maakt hij een alias en plaatst hij die op het bureaublad. Zodra je ziet waar de alias vandaan komt, kan je snel andere aliassen maken. Ook kan je zed, als je wilt, in de sidebar (in Panther) plaatsen. Mijn Macs thuis hebben dat en ik vind het erg handig…

<update>
    Nog ff gekeken en het is heel simpel: De printers staan in *Home* > Library > Printers. Gewoon in de sidebar slepen (of naar een andere lokatie met alt en appel ingedrukt voor een alias).
    </update>

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.