4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Timma

Snapz Pro X + Final Cut Express = Ramp?

Ik heb echt heel veel problemen met Snapz Pro X + Final Cut Express.
    Als ik iets opneem met snapz en dat bestandje in Final Cut doe moet ie het eerst voor 5 uur renderen (2 minuten filmpje) voordat ik het kan gebruiken… dat is toch niet normaal?
    En ook ALS het dan gerendered is en als ik het filmpje wil versnellen (bijv 250 %) dan blijft het beeld stil staan op 1/4 van het filmpje.

Ik gebruik deze settings in snapz:
    MPEG-4 Video
    FPS: 20
    Key Fram every: 500
    Quality Best

Heeft iemand anders ook deze problemen ondervonden of weet wat ik mis doe?

Bijdrager
    SeaTrue

ik ken niet veel van Snapz, maar je kan best een andere optie als DV ofzo kiezen. Als dit niet mogelijk is ga je best je mpeg 4 bestand achteraf (met quicktime of mpeg streamclip) omzetten naar dv. Dan zal je niet telkens zolang moeten renderen.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Ik heb ook SnapZ Pri X gebruikt(nu niet meer dus), maar niet in combinatie met FinalCut

In ieder geval.
    Wat voor Mac heb je, met welke specificaties.

Als het een G3 is met een “kleine” (video) geheugen zal het omzetten van MPEG-4 naar een ander formaat langzaam gaan, en met een Mac Pro Quadcore gaat het natuurlijk veel sneller.

Hij zet het blijkbaar om, anders zou ‘hij'(FinalCut) niet renderen. Ik ken wel iets van FinalCut en dat is dat je volgens mij de optie hebt bij het openen van een nieuw project kan kiezen welk formaat het moet zijn.

Als je een project hebte met widescreen HD-PAL-DV en je importeerd een 800*600 MPEG4 fimpje is het een behoorlijke stap om het fimpje te laten ‘fitten(passen) in jouw project.

Probeer om jouw project zo aan te maken dat je de het niet groter maakt dan nodig.
    Natuurlijk kun je bij het exporteren het bestand wel klein maken, maar als het al (realitief) klein is gaat het editen sneller, is het finalcut bestand kleiner en gaat het exporteren sneller.

Als je het wil uploaden in een .mov 800*600 en een .mov in 400*300 (groot en klein bijv. voor op een site) is het verstandig om het FinalCut project 800*600 te maken en dan te exporteren naar 800*600 en 400*300.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. De details in FinalCut weet ik niet want ik gebruik het niet meer.

Grtz

Bijdrager
    sytsew
    ”Timma!”

Ik gebruik deze settings in snapz:
    MPEG-4 Video
    FPS: 20
    Key Fram every: 500
    Quality Best

Probeer eens eerst de settings in SnapzProX te veranderen- die lijken mij een tikje vreemd ..

standaard DV: formaat: DV-PAL, 25fps, keyframe every 25, best quality.

of probeer een codec als Animation of Motion-Jpeg met een framerate van 25.

Mp4/MPEG4 is een codec voor weergave (playback) op het web (op copmutermonitoren dus, die anders zijn dan tv’s), maar niet zo geschikt om filmpjes vóór je edit te maken. Dat heeft met de gebruikte codec te maken en welke informatie die daardoor weggegooid wordt.

Mp4 comprimeert je filmpje (wat je eigenlijk niet wilt: je wilt liever eerst dezelfde kwaliteit als je andere bronmateriaal; pas nadat je klaar bent met de edit comprimeer je dat tot een kleiner resultaat voor weergave) nu door een soort gemiddelde uit te rekenen tussen stappen van 500 frames.
    Dat vindt FCP/E al niet zo normaal. ‘Hij’ wil namelijk liever iets dat bijvoorbeeld 25fps, 768×576 (=PAL Standard Definition) in bijvoorbeeld DV is; alsof het van een doodnormale mini-dv camera komt. FCP/E is vooral ‘gewend’ te werken met camera-materiaal; Snapz ProX stel ik daarom meestal in als een dv-camera (de settings boven) als ik ermee ga monteren in combinatie met ander DV-materiaal.

Je kunt natuurlijk een andere setup voor FCP kiezen, of maken (‘custom’) als je zeker weet dat al je bronmateriaal niet uit een camera komt en niet een broadcastformaat als PAL, NTSC, HD etc hoeft te hebben (wat het geval is bij computerfilmpjes voor presentaties, ipods, youtube etc), maar dan moet je FCP/E wel even vertellen welke. Standaard gaat ie ervan uit dat je ‘voor tv werkt’, da’s de aard van het beestje.

Omdat je eerst nog moet editen, wil je al je materiaal iiever zo ruw & ‘informatie-rijk als mogelijk houden en alemaal van hetzelfde formaat. Dat betekent ook: de info van alle frames (25/s) ook echt aanwezig laten (‘losless’), niet een codec die frames weggooit en een soort bruggetje tussen de keyframes maakt voor weergave- zoals mp4. Daar ligt ook de reden dat je problemen krijgt bij versnellen bijvoorbeeld.

een beetje meer over codecs etc kom je hier tegen:

http://lexilyn.be/videoconversies/index.html
    http://people.csail.mit.edu/tbuehler/video/codecs/quicktime.html#Legacy
    http://www.siggraph.org/education/materials/HyperGraph/video/codecs/Default.htm

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.