11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    MarijnB

smcFanControl

Hallo allemaal,

Ik heb een Mac Mini 2011 met 8 gb ram en i5. Als ik gewoon aan het browseren ben (en oke, hij staat de heledag aan) staat hij zeker tegen de 70 c aan. Is dit fout?

Groet
    Marijn

Bijdrager
    Domtoren

Dat is normaal, kan zelfs nog wel iets warmer worden.

smcFanControl is niet aan te raden. Je Mac Mini kan dat prima zelf regelen.

Bijdrager
    MarijnB

En nu is hij al op 80 graden, alleen door browseren, chatten, en er staan wat zware programma’s open (photoshop/dreamweaver, maar die gebruik ik niet)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Mijn MBP wordt ook vaak 70/80 graden, volgens mij is dat gewoon goed (gebeurd vooral bij handbrake)

Bijdrager
    SunKeeper

smcFanControl is een modificatietool die wijzigingen aanbrengt in bepaalde instellingen die de koeling van je Mac regelen. Die wijzigingen zijn heel lastig terug te draaien.

Advies is dus dringend om het NIET te installeren.

De temperaturen zijn normaal, heb ik ook met mijn MacBook Pro uit 2011. De nieuwste processors van de afgelopen 2 jaar kunnen prima werken op 100 ºC. Die temperatuur zul je met een i5 niet halen, dus geen zorgen.:smile: De hele dag aan staan is ook juist prima, zelfs beter dan steeds aan- en uitzetten. Ook beter dan de sluimerstand i.v.m. constante/wisselende temperaturen.

Edit: hoe bekijk je de temperatuur?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Bij mij gaat het om de MBP late 2011 met i7, daarvoor vind ik de temperaturen nog best goed, alleen met video’s converteren etc. kan je hem maar beter niet op schoot hebben;)

Bijdrager
    SunKeeper

@JeroenJK: kijk eens op de doos van je MBP.

”Widescreen notebook”. Dus geen lap (=schoot) top.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    MarijnB op 18 mei 2012

En nu is hij al op 80 graden, alleen door browseren, chatten, en er staan wat zware programma\’s open (photoshop/dreamweaver, maar die gebruik ik niet)

Je hoeft niet te schrikken van die temperaturen, dat is tegenwoordig ‘normaal’ dat je er een eitje op kunt bakken. Ook browsen kan veel van de CPU vragen (en dus wordt het warmer) vanwege flash en ander zwaar spul op een site. (Soms is het dan niet de computer die het niet trekt, maar is de site niet geoptimaliseerd voor snelheid.)

Bijdrager
    Damio

Als je Mac Mini zo rond de 70 graden is, dan is dat heel normaal. Zelf gebruik ik smcFanControl wel omdat mijn Mid2007 Mac Mini soms rond de 95 graden wordt. Maar dan gebruik ik ook veel te zware programma’s. Normaal heb ik smcFanControl op Default staan. Mijn Mac regelt dan zelf de temperatuur. Als ik echter een zwaar programma open, dan wil ik mijn toeren soms nog wel eens zelf regelen. Ik merk dat het programma daar sneller van gaat werken; iets wat mij toch wel aanspreekt! Maar voor een i5 Mac Mini zou ik het programma zeker niet aanraden.

Bijdrager
    CedricH

SMC fancontrol is af te raden: daarmee kan je enkel het stationair toerental van de ventilator verhogen en dit vergroot de slijtage aan de ventilator. Staar je niet blind op de temperaturen die je Mac bereikt, als hij te heet wordt zal hij zichzelf wel uitschakelen. Zoals eerder gezegd, laat je Mac dit zelf regelen.

Bijdrager
    MarijnB

Dankjulliewel allemaal voor de reacties! Ik zal het programma niet gebruiken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.