27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    LUUD18

SMCfancontrol en Fancontrol

Hallo,

Ik zoek een goed programma dat lijkt op speedfan(Windows only) ik heb SMCfancontrol en Fancontrol
    Maar beide kun je alleen de max snelheid van de fans instellen en alles is niet uitgebreid.
    Iemand idee?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Hiermee moet je gewoon niet klooien. De Mac regelt zelf alles perfect af. Misschien hoor je het koelingssysteem niet waardoor het lijkt dat hij inactief is, maar dat is niet zo. Apps zoals SMCFanControl kunnen nare gevolgen hebben.

Bijdrager
    Sanjeev

Waarom zou je aan iets zitten als het goed werkt?

Bijdrager
    feliciaan

SMCFancontrol kan toch alleen maar een minimum instellen, dus de fans kan je alleen maar sneller laten draaien.
    MacBook (pro) hebben de neiging om warm te worden, alleen gebruiken als het echt nodig is.
    En als je het programma sluit keert het terug naar de normale instellingen.

Bijdrager
    fatboysmart

LUUD is een typische Windows gebruiker die, gezien ook zijn andere berichten, beter bij Windows kan blijven… veel succes met het ‘regelen’ van de Fans.

Bijdrager
    Ostinato

LUUD, waarom wil je eigenlijk de fanspeed regelen?

Bijdrager
    iep
    Sanjeev op 18 januari 2011

Waarom zou je aan iets zitten als het goed werkt?

Dat is nou net het probleem…het werkt lang niet altijd goed. Er wordt dan niet of veel te weinig gekoeld waardoor het handiger is om de fans handmatig op een bepaald aantal rpm’s te zetten. Dat laatste kun je mooi doen met tools als SMCFanControl (die dus geen max en geen min doet). Het is alleen iets wat meestal niet nodig is.

Bijdrager
    fatboysmart

En hoe kom je erbij dat het niet ‘goed’ gaat? Is je Macbook ooit in de fik gevlogen? of is er ooit een processor gekookt?

Bijdrager
    LUUD18

Als ik er lang op zit en ik voel dat er warme lucht uit me mac komt dan gaat me mac ook vaak sloom en raar doen en reageert vaak niet op sommige dingen.

PS. Ik heb een mac mini

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou dan liever even naar je Console kijken. Wat voor software draai je zoal? Als je gaat renderen in Final Cut Pro dan is dat natuurlijk wel logisch. Maar als je alleen met Pages open zit is dat wel vreemd. Dus, post de inhoud van je Console eens.
    En het is mijn Mac, niet me Mac. Desnoods kan je nog m’n zeggen.

Bijdrager
    LUUD18

@fatboysmart ik heb nou maar 2 posts die iets met windows te maken hebben. En ik heb ook een windows maar wrm zou ik niet iets mogen vragen of iets van windows ook op de mac kan? Als ik een tweak ofzo vraag krijg ik meteen afkraak reacties erop en vragen waarom je er mee zou willen kloten. Als ik het toch leuk vind om te kloten dan laat mij dat lekker doen:)

Bijdrager
    LUUD18

Kan nou even niet op me mac maar weet wel een beetje wat ik dan aan het doen ben.
    Bijv.:
    -Gamen (<deze is vrij logisch en daarvoor wil ik het ook)
    -Online flash spellen (Op google chrome)
    Ondertussen draai ik ook Radio op Itunes en soms ook msn (<Is wel onder de flash spellen en niet bij gamen :P)

Bijdrager
    LUUD18
    Waffle op 19 januari 2011

En het is mijn Mac, niet me Mac. Desnoods kan je nog m\’n zeggen.

Jah weet ik maar is een tik van mij. Woon tenslotte in Noord-Brabant vlak bij Brabant

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@LUUD18
    Het gaat er gewoon om dat het niet hoeft. Op Windows, oké, daar heb je honderden duizenden verschillende heatsinks, honderden ventilatoren en duizenden cases die allemaal een ander thermodynamisch profiel hebben. Daarbij kan, en moet je zelfs af en toe de fan snelheid aanpassen. Neem nou dit voorbeeld: je hebt een koeler met een hoop ruimte tussen de vinnen en je zet daar een snel draaiende fan op van 120mm. Dat werkt niet zo goed als een slomere fan 120mm. Dan kan je natuurlijk de snelheid verlagen of verhogen totdat alles zo efficiënt mogelijk werkt. Maar op een Mac hoeft dat gewoon simpelweg niet omdat ze allemaal dezelfde koelings hardware gebruiken per model. Daarom is OS X dus helemaal aangepast zodat de fan snelheden optimaal staan.
    En voor het gamen: als de Mac detecteert dat hij warmer wordt slaat het koelingssyteem meteen aan. Zelf regelen is echt niet nodig. Als de Mac te heet wordt sluit hij vanzelf af, maar dan moet hij wel heel heet worden want mijn MacBook (die sowieso heter wordt dan een mini omdat het koelingssyteem kleiner en minder efficiënt is) sluit nog niet af bij 105 graden. Tevens is een mini ook niet echt een gaming machine, daarvoor had je toch beter een iMac kunnen kopen of een goede PC.

Bijdrager
    LUUD18

Jah,

Maar mijn vraag is…
    Bestaat er zoeen programma?

PS.
    Ik gebruik me mac ook als verwarming:D

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee. Ze passen alleen de minimum snelheid aan. Heb je dat stuk hierboven nu al eens gelezen?

Bijdrager
    LUUD18

Ja dat heb ik gelezen.
    Als dat er niet is dan blijf ik die smcfancontrol en fancontrol behouden.

Bijdrager
    iep
    fatboysmart op 19 januari 2011

En hoe kom je erbij dat het niet \’goed\’ gaat? Is je Macbook ooit in de fik gevlogen? of is er ooit een processor gekookt?

In de MacBook Pro’s van 2008 en iets eerder zit een Nvidia GPU die nogal last heeft als hij te heet wordt. Dan kun je rare artifacts en banding op je scherm krijgen. Nvidia heeft bij de fabricage een forse fout gemaakt waardoor het een en ander de mist in gaat wanneer de GPU te warm wordt. Zij hebben daarop een terugroepactie gehouden (na enige druk). Apple heeft hiervoor ook een apart terugroepprogramma opgesteld. In dat geval is het prettig om de laptop wat harder te laten koelen.

Afgezien van dat geval is het ook nog altijd zo dat je nog op zo’n apparaat wilt kunnen tikken en muizen. De fans willen soms nog wel eens erg laat aanslaan waardoor de laptop al onbehagelijk warm is geworden. De fans vroegtijdig op een hoger aantal rpm zetten brengt de temperatuur weer naar een niveau waarbij het weer comfortabel wordt om te typen en te muizen.

Daarnaast kan hoge warmte voor lange duur er ook voor zorgen dat harde schijven sneller fouten gaan vertonen. Dit is dan ook de reden waarom Apple geen 7200 rpm harde schijven in de MacBook heeft gestopt en dit ook afraadt (er zijn gevallen bekend waarbij mensen geen garantie kregen vanwege het gebruik van zo’n 7200 rpm schijf). Deze schijven worden veel te heet waardoor er niet goed gekoeld kan worden. Dat geeft ook meteen goed weer wat het probleem is van de koeling in de MacBook, die zit nogal erg op het randje (er zijn geen reserves). Daardoor is de kans ook groter dat het mis gaat met als gevolg een defecte harde schijf.

Verder is het ook zo dat de koeling nogal laat in actie schiet en dan ook vaak niet hard genoeg koelt vanwege de herrie die het anders produceert. Als je dus snel en adequaat je machine wil koelen (om wat voor reden dan ook) zul je toch echt gebruik moeten maken van dit soort software. Bij sommige mensen resulteert dit in een die temp van 80+ graden. Als je je dan even bedenkt dat de maximum die temperatuur op 90 graden ligt kun je op je klompen aanvoelen dat je met dat soort temperaturen op het randje van de afgrond balanceert. Dan wil je heel erg alle mogelijke koeling die er is uitbuiten. Vooral omdat Apple zo’n beetje alle cpu’s op het moederbord soldeert (cpu stuk is moederbord vervangen en dat is prijzig).

Bij het gebruik van de laptop in clamshell modus is de koeling ook minder adequaat maar wordt dit niet aangepast. Gevolg zijn temperaturen die al snel 10 graden hoger liggen dan normaal, iets wat erger wordt wanneer de machine meer te doen krijgt (en dus van nature al warmer wordt). Dan moet je de koeling ook bijsturen.

Bovenstaand laat overigens ook goed zien dat het niet in alle gevallen nodig is maar dat het soms wel eens handig kan zijn of zelfs cruciaal. Samenvattend komt het echter neer op pure praktijkervaring.

@LUUD18: op een OS X forum vragen naar Windows dingen is een beetje nutteloos, de meesten hebben ervaring met OS X, niet met Windows. Dan kun je je beter richten op de functionaliteit, wat zo’n stuk software doet (=snelheid van de fans bepalen).

Bijdrager
    LUUD18

Jah dat zeg ik:

Maar beide kun je alleen de max snelheid van de fans instellen en alles is niet uitgebreid.

Dus ik zoek:
    Een programma met uitgebreide instellingen zodat de fans niet in een keer aanslaan maar goed koelen en als het nodig is harder gaan

Bijdrager
    iep

Zoals gezegd zit het al in OSX dus je hoeft je daar niet echt zorgen over te maken. Als het toch in sommige gevallen nodig is, is smcfancontrol handig om te hebben. Ik zou ‘m dan alleen handmatig starten wanneer het nodig is. Tot slot nog een kleine tip: als je opmerkt dat je computer niet zo stil meer is, kijk dan eerst even of smcfancontrol draait:)

Bijdrager
    LUUD18

Dus SMCfancontrol is het beste programma wat er is?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Voor wat jij wil wel ja. En Google voortaan eens, dan had je op hetzelfde antwoord kunnen komen.

Bijdrager
    LUUD18

Heb al gegoogled op smcfanspeed alternatives

Bijdrager
    wverveer

Avond, ik heb smcfancontrol draaien..maar eigenlijk puur om te zien of de temperatuur omhoog gaat…

(ik heb hem in een lade in gebouwd…en moet eigenlijk de achterkant van de la er nog uit halen)

Dus ik dacht ik download een prog. om te zien of hij te warm wordt…
    normaal bleef hij op 60 graden en nu staat hij al op 97….

a. zou dat schadelijk zijn…als ik mijn hand op de mini leg, voel ik weinig

b. ik heb hem dus puur als controle, niet voor het instellen van de fan…is het zo als dit prog draait…dat deze de fans van OSx overneemt?

c. als ik hem dan toch heb draaien, kan ik dan de fans op het max zetten,.of kan ik het prog beter in de prullenbak gooien?

grt marcel

Moderator
    unSOUND

Als hij nu in een te goed afgesloten ruimte staat zullen snellere fans ook weinig kunnen doen denk ik, die zuigen dan gewoon de warme lucht naar binnen… Ik zou dus eerst voor voldoende ventilatie zorgen. Verder is het gebruik van die tools nie perse nodig. Als hij te warm wordt gaat hij vanzelf uit, en als de fans continu voluit staan te blazen weet je dat hij het warm heeft…

Bijdrager
    Jaydude

Ik zoek ook een manier om mijn MacPro (aluminium) koeler te houden. Tot nu toe moet dat door de klep open te zetten en een externe fan erop te richten.

De Raid-kaart wordt snel te warm en dan unmount hij de schijven. Blijkbaar houdt de standaard MacOS hitteregulatie geen rekening met externe hardware.

Dus een goede vraag van Luud.

Heb net SMC Fancontrol gedownload (heeft iemand dus ontwikkeld, zou er dan toch behoefte aan zijn?!).

Maar kan er weinig info over vinden.

De info van @wverveer snap ik niet. Wordt zijn Mac warmer door de fans sneller te laten draaien?

@Waffle ಠ_ಠ Antwoorden dat iemand moet Googlen is altijd een beetje raar in een forum. Waarschijnlijk is de vraagsteller of iemand die antwoorden zoekt hier via Google terechtgekomen;-)

Bijdrager
    Stirf

Zei hij 7 jaar later;)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.