13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    sallandsebeer

smcFanControl

Beste OMT-ers,

Is er een risico als je smcFanControl draait op je Mac?

Met dit weer heb ik niet direct belang bij een warme Mac.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ja.

Bijdrager
    sallandsebeer

Welke?

Bijdrager
    mtersteege

OS X regelt zelf prima hoe snel fan’s moeten draaien om te kunnen koelen…

Bijdrager
    sallandsebeer

@mtersteege, Dank voor je reactie, maar dat was mijn vraag niet.

Bijdrager
    jackybe67

Sallandsebeer,

werk hier al lang mee omdat ik op mijn iMac 24 inch uit 2006 problemen kreeg met een slechte grafische kaart die veel te warm werd. Met FanControl heb ik dit kunnen oplossen en tot nu toe nog geen problemen tegengekomen.

Bijdrager
    johnkeates

Dat antwoord van mtersteege was weldegelijk een antwoord op je vraag. OS X regelt je fans voor je. Zodra jij daar aan gaat sleutelen kan je er van uit gaan dat er iets verkeerd kan gaan.

Stel dat je bijvoorbeeld denkt dat het leuk is om je fans wat zachter te zetten, om dat ze anders zo veel herrie maken…

Of als je ze altijd op 100% hebt staan, dat vinden de drivers niet leuk en de fans gaan er sneller stuk van.

Dus dat je dan zou moeten doen als altijd je fan harder/zachter zetten wanneer het nodig is. Maar dat is dus al wat OS X voor je doet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    sallandsebeer op 08 juli 2013

Met dit weer heb ik niet direct belang bij een warme Mac.

Dat lijkt mij precies een reden om geen programma’s te gebruiken die de snelheid van de ventilators regelen.

Bijdrager
    sallandsebeer

Dan zie ik er toch maar van af, denk dat het vooral voor de ventilatoren niet echt fijn is.

Bijdrager
    LighScan

smcFanControl staat je alleen toe om de fans hoger te zetten, niet om ze zachter te laten draaien. Er bestaat dus geen enkel risico, ik gebruik het appje al jaren (sinds mijn MacBook 2007) en heb het draaien op 3 Macs.

Bijdrager
    Domtoren

Maar waar dient het dan voor?

Bijdrager

Ik heb sinds dat ik een SSD in mijn iMac heb SSD FanControl. Prima om mijn iMac stil te krijgen, maar ik heb er wel wat marge ingelaten. Aangezien hij de temperatuur niet meer kan meten..

Bijdrager
    LighScan
    Domtoren op 09 juli 2013

Maar waar dient het dan voor?

Praktisch voorbeeld: ventilator sneller laten draaien zodat de laptop wat koeler is om op de schoot te leggen.;)

Reactie van @MartijnH zou ik dan weer afraden: je ventilator trager laten draaien kan voor problemen gaan zorgen (oververhitting).

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.