8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    HakanB

SMB share? Volgens mij probeert iemand mij te hacken..

Hallo beste OMT’ers,

Wat mij vanochtend opviel in de Finder is dat ik bij Gedeeld een mij onbekende SMB share in de navigatiekolom zie staan, als je daar op klikt krijg je een schijf wat Samba heet. Waar dit allemaal opeens vandaan komt, geen idee. Ik heb al maanden niets geinstalleerd of geupdate, behalve dan een halve week geleden de nieuwe Java update.

Ten eerste: weet iemand wat dat SMB share is en waar dat plotsklaps vandaan komt..
    Ten tweede vraag ik mij af of iemand mij probeert te hacken of mijn computer probeert te infiltreren
    Ten derde: hoe kom ik er vanaf?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en hulp:)

Bijdrager
    TheBigZ

Dat betekent dat er een (netwerk)apparaat op jouw lokale netwerk actief is waar een SMB server op draait.

Dat kan van alles zijn.

Een laptop die is ingelogd op jouw wireless netwerk. Je kunt je wachtwoord veranderen (sterker maken).

Een NAS die ergens in jouw netwerk hangt.

Etc.

Bijdrager
    EmielV

Hoi Hakan, ik heb sinds vandaag exact hetzelfde probleem. Heb jij de antwoorden en de oplossingen al? Grtz Emiel

Bijdrager
    jansenhar

Hoi allemaal,

het is de router, ik heb een router van kpn, ZTE H220 nadat deze geüpdatet is wordt er standaard een samba server gemaakt met de sharenaam smbshare.
    Deze kan je bij de instellingen weer uit zetten.

Bijdrager
    EmielV

Thnx jansenhar!!! Heb dezelfde router, dus ben blij dat ik nu weet wat het is en dat ik me geen zorgen hoef te maken dat ik gehackt ben! Nogmaals dank!! Grtz Emiel

Bijdrager
    bensmaal

Ik had dezelfde situatie en vroeg me ook af wat te doen.
    Is nu duidelijk.
    Alleen wat bedoelt jansenhar met “je kan deze bij de instellingen ook weer uitzetten”?
    Is dat zinvol?
    En mijn tweede vraag:
    Ik zie bij “gedeeld” ook een andere melding, nl “macbookpro-5dbd” staan
    Weet iemand wat dit betekent?

Alvast dank voor een reactie

Bijdrager
    HakanB

@jansenhar,

welke instellingen bedoel je precies?

Bijdrager
    Niels

Heb je toevallig een Experiabox (ZTE H220) van KPN? Deze maakt standaard een mediaserver aan met de naam SMBSHARE

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.