10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    OMT-fan

SMB schijf formatteren

Ik heb een externe 2Tb HD.

Het is een SMB schijf. Nu lees ik dat je die niet zomaar kunt formatteren naar bijv. EXFAT of HFS+
    Weet iemand hoe ik de schijf toegankelijk kan maken voor de Mac?
    In schijfhulpprog wordt de schijf niet herkend en met Windows 7 lukt het me ook (nog) niet.

Bijdrager
    GoeieDag

De schijf zit in een netwerk, bv in de router?

Bijdrager
    OMT-fan

Nee, ik heb hem gewoon via USB aan mijn iMac hangen.
    IK heb wel ook een NAS en een bedraad netwerk.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Weet je wel zéker dat je de gegevens van de USB-schijf hierboven weergeeft? Want SMB is een netwerkprotocol, wat bijvoorbeeld gebruikt wordt om een NAS aan een Mac te koppelen. Een USB-schijf zou gewoon in het Schijfhulpprogramma moeten komen te staan, zonder als server aangemerkt te worden — maar wel gek is dat hij beweert dat de server smb://localhost is — dat is de computer waarop je aan het werk bent. Er zijn hier volgens mij vreemde dingen aan de hand.

Bijdrager
    OMT-fan

Het gaat om een schijf die ik van iemand kreeg om naar te kijken.
    Het is waarschijnlijk een schijf die kennelijk in een netwerk of aan een NAS heeft gehangen.
    Ik probeer de schijf opnieuw te formatteren met Mac of Windows 7 (met Parallels), wat niet lukt.

Ik krijg uiteindelijk wel de schijf “open” en kan er bijv een foto op zetten via Windows (IMG_1223.jpg) maar formatteren gaat niet.
    De schijf is niet zichtbaar in schijfhulpprogramma maar er staat wel een alias op mijn Mac bureaublad.

FINDER:

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  OMT-fan.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  OMT-fan.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Hier klopt iets niet helemaal inderdaad. Als je een harde schijf via USB op je Mac aansluit, zou je ‘m moeten kunnen zien bij Schijfhulpprogramma.

Zoals boven genoemd is SMB een netwerkprotocol en je kunt een schijf niet formatteren als je alleen een SMB “verbinding” hebt, omdat je geen toegang hebt tot de fysieke harde schijf op een niveau dat er geformatteerd kan worden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Welk merk en model is de schijf? (Dan bedoel ik het hele kastje, niet alleen de echte harde schijf die erin zit.) Wellicht dat dat aanwijzingen geeft.

Bijdrager
    Franky Mac
    jorikcaljouw op 15 oktober 2015

Hier klopt iets niet helemaal inderdaad. Als je een harde schijf via USB op je Mac aansluit, zou je ‘m moeten kunnen zien bij Schijfhulpprogramma.

Ik heb geen ervaring met Parallels, wel met andere virtuele machines. Ik denk dat die USB-schijf met Parallels is verbonden, hierdoor aan Windows is gekoppeld en dat Windows vervolgens de schijf deelt met de Mac via het (virtuele) netwerk. Ik zou zeggen deactiveer Windows en kijk dan in het Schijfhulpprogramma of je de schijf ziet en kan formateren. Helpt dit niet, eject dan eerst de schijf in Windows 7, ik neem aan dat ie dan zichtbaar wordt onder OSX als een normale NTFS of FAT-schijf. Zo niet, kijk dan in de helpfuntie van Parallels hoe je een externe schijf moet unmounten/ejecten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Franky Mac.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Goed gevonden! Inderdaad kan Virtual Machine software een USB-device “claimen”, waardoor Mac OS er zelf niets meer mee doet. Dan zou ik ‘m inderdaad ejecten in de virtuele Windows, maar vervolgens moet je misschien ook nog het USB device loskoppelen in Parallels zelf.

Bijdrager
    OMT-fan

Franky Mac

Helemaal TOPPIE!!
    Parallels uitzetten en dan met SHP formatteren!

Werkt nu probleemloos!!

Bedankt!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.