15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Dbakker

SMB mounten via terminalscriptje, hoe werkt dat?

Hoi allemaal,

Ik zit nog steeds met een probleempje dat ik onhandig ben met unix. Maar het zal me ooit lukken…
    Tot die tijd zit ik met een vraag.

Wie weet hoe ik een scriptje schrijf voor het mounten van mijn server aan mijn iBookje.

Het adres is eenvoudig: met Ga in Finder gebruik ik altijd smb://10.0.1.22
    Nu wil ik hetzelfde doen maar dan via de terminal met een soort batchfiletje (vaste reeks opdrachten in een bestandje dat wordt gestart door een ander programmatje).

Hoe ziet zo’n batchfiletje eruit/hoe maak ik dat?

Alvast heel erg bedankt.
    Douwe-Jan

Bijdrager
    jeroenimo

Automator ?

Nee geintje maar je kan een shellscript schrijven die je aan laat roepen in je crontab, of gewoon het script bij opstarten laten draaien :

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-6303.html hier is ook iemand met die vraag.

Bijdrager
    hackie

hoi.

probeer de volgende dingen in de terminal:

man mount dit geeft een volledige gebruikshandleiding van het mount commando weer.

als je dit wil automatiseren kun je het ook nog invullen in de fstab file. Dan wordt die share automatisch gemount bij het opstarten van je comptuter.

als je precies weet welke commando’s je voor mount nodig hebt kun je met pico of vi een scriptje gaan schrijven.

verander dan als dat script af is de rechtern van dat bestand zodat het uitvoerbaar wordt.
    dit kan je doen met chmod.
    doe dan: ./scriptnaam
    en je script wordt uitgevoerd en als je het goed hebt gedaan wordt er nu wat gemount.:P

:)

success 8)

Bijdrager
    Andre

Kijk even hier naar : man mount_smbfs

Ik heb het gedaan voor afp. (mount_afp)

Voor dat je begint moet je eerst een folder aanmaken in /Volumes
    mkdir /Volume/mntpnt
    daarna mount_afp afp://username:[email protected]/volumename/ /Volumes/mntpnt

Dit is grofweg de twee stappen die je moet doen.

Bijdrager
    Dbakker

Kijk, daarmee kom ik op het rechte pad.
    Helaas ben ik er nog niet helemaal.

Kun je automatorscripts starten vanuit de terminal?

dan ben ik samen met bovenstaande optie al een stukje verder…

nu de boel nog aan de praat wanneer ik het klepje van mijn labtop open…

groetjes
    Douwe-Jan

Bijdrager
    CaDoc

Ben ook geen echte shell-expert maar ik heb de oplossing gemaakt door

a. de share te mounten
    b. met Ctrl-klik te kiezen voor het maken van een een alias
    c. deze alias naar de rechterkant van de Dock te slepen en daar met Ctrl-klik te kiezen voor het automatisch openen na opstarten

De share zal nu na opstarten automatisch geopend worden, inclusief eventueel wachtwoord. Na sleep mode kan het zijn dat de koppeling niet automatisch hersteld wordt maar ik heb gelezen dat hiervoor in de laatste Tiger update een fix voor gemaakt is (heb deze alleen nog niet geïnstalleerd).

Succes!

Bijdrager
    Dbakker

Ik denk dat het te moeilijk voor me is.
    Daarom zal ik de vraag eenvoudiger maken:

Hoe maak ik een werkend scriptje van meerdere regels in terminal?
    Bijvoorbeeld die laat zeggen ‘Hallo’ in regel 1 en ‘douwe-jan’ in regel 2 en die start wanneer ik intyp: Start

Wanneer ik dat draaiend krijg. Kom ik (als dat nog nodig is) met m’n volgende vraag.

Alvast bedankt
    Douwe-Jan

Bijdrager
    hackie

er zijn genoeg tutorials te vinden op het internet waarmee je leeft kleine shellscripts te maken. Als je die vanaf de basis stap voor stap door werkt moet je het toch voor elkaar kunnen krijgen…

by the way… ja je moet er wel even tijd voor nemen en ja je moet je er dus in verdiepen…
    maar goed..als je dat wil gaat er een wereld voor je open:wink:

Bijdrager
    henno
    ”Dbakker”

Ik denk dat het te moeilijk voor me is.
    Daarom zal ik de vraag eenvoudiger maken:

Hoe maak ik een werkend scriptje van meerdere regels in terminal?
    Bijvoorbeeld die laat zeggen ‘Hallo’ in regel 1 en ‘douwe-jan’ in regel 2 en die start wanneer ik intyp: Start

Wanneer ik dat draaiend krijg. Kom ik (als dat nog nodig is) met m’n volgende vraag.

Alvast bedankt
    Douwe-Jan

maak een file in je favoriete editor (bv vi) die bevat

[code:1:3c4fed6fd6]
    #!/bin/sh
    echo "Hallo"
    echo "douwe-jan"
    [/code:1:3c4fed6fd6]

en noem die file Start.
    Maak uitvoerbaar met ‘chmod +x Start’

Dan werkt Start (als . in je pad staat).
    De eerste regel (de she-bang regel) is om aan te geven dat de bash-shell (/bin/sh)
    de regels moet uitvoeren….

Maar op internet kun je nog veel meer info vinden, zoals al gezegd door anderen…

Bijdrager
    Maurits

Voor wie wel ervaren is met scripts geef ik de tip die ik na veel zoeken gevonden heb: volgt hier een deel van mijn script. Het moeilijkste blijkt om je password in het script te plaatsen, Dat blijkt met een aparte file te kunnen.
    Onze windows 2000 server heet DATACENTER.
    [code:1:4f0e668f0e]## gebruikt /usr/local/etc/nsmb.conf voor passwords
    mkdir /Volumes/extra_data
    mount -t smbfs //[email protected]/extra_data /Volumes/extra_data
    disktool -r
    cd /Volumes/extra_data/backup_folder/[/code:1:4f0e668f0e]

en die file nsmb.conf heb ik van het internet gegoogled,en ziet het belangrijkste deel er zo uit:
    [code:1:4f0e668f0e]## A simple configuration example:
    #
    ## First, define a workgroup.
    [default]
    workgroup=WORKGROUP
    #
    ## ‘SQUID’ is an NT server.
    [DATACENTER]
    addr=10.0.0.23
    #
    [DATACENTER:USER_NAME]
    ## use persistent password cache for user ‘conrad’
    ## bogus sample password here generated with
    ## "smbutil crypt bogus"
    password=$$156476352873a
    [/code:1:4f0e668f0e]
    je kan ook een soortgelijke file ~/.nsmbrc gebruiken.

Bijdrager
    rnbprod

Is het ook mogelijk om een scriptje te laten uitvoeren bij het afsluiten van de mac?

Bijdrager
    rnbprod

sorry, dubbelpost

Bijdrager
    henno
    ”rnbprod”

Is het ook mogelijk om een scriptje te laten uitvoeren bij het afsluiten van de mac?

Zie http://www.macosxhints.com/article.php?story=2006081701162739

Bijdrager
    rnbprod

Ok, omdat meer mensen dit waarschijnlijk wel interessant vinden en hier iets over weten heb ik in het UNIX-forum maar even een nieuwe thread erover gestart.

Ik heb de link van henno erbij gepost, maar ik kom daar niet echt uit, ben bang dat ik dingen verkeerd ga doen of kapot maak.

Verder hierover dus http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1185180

Bijdrager
    tuxzone

Hoi,

Ik weet niet waarom je perse met een script wil mounten. Als het even niet hoeft zou ik het namelijk niet via een script doen maar met via de MacOSX automounter. Nadeel van een script is dat de share op een gegeven moment weer unmount als je machine in sluimer-modus is. Je zal het dan zelf weer moeten mounten. Dat is lastig! Zo had ik zelf ieder keer problemen met iTunes waarbij de muziekbestanden op een Samba-share stonden: de machine valt in slaap in iTunes is de boel kwijt.

Als je de automouter gebruikt dan zal de share door het OS weer gemount worden zodra de machine wakker wordt. Uitleg hoe het moet (via Netinfo Beheer) lees je hier http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031022164821984. Let op: negeer dus de verhalen die je daar leest over scripts maar gebruik de Netinfo / automount oplossing zoals in details beschreven wordt in het artikel waar het eerste bericht naar verwijst.

Groet & succes, Rene

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.