11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

SMART-status is 'FAILING'. Hoe lang heeft mijn iMac nog?

Mijn iMac is erg traag, dus ik heb met het programma Smart Utility gekeken was de SMART-status van mijn iMac is.
    De conclusie: FAILING

Nu heb ik drie vragen:

1. Wat zegt een SMART-status precies? Zegt het iets over de harde schijf?

2. Hoe lang blijft mijn iMac het nog ongeveer doen?
    Ik overwoog al een nieuwe iMac aan te schaffen, maar als ie het nog even blijft doen dan zijn de nieuwe modellen uit.

3. Is het probleem op te lossen? (ik bedoel door een reparatie, want er staat ‘uncorrectable’ bij de uitslag)
    En zo ja, wat kost dat?

Alvast dank!

P.S. Overigens vond Schijfhulpprogramma géén problemen…

Bijdrager
    Kenneth B. Done

Hoi Alaska, tijd om ZO SNEL MOGELIJK je persoonlijke zaken te kopieren naar een extern opslagmedium (usb stick, flashkaartje, externe usb/firewire HD etc).

Als je smart-status aan het failen is dan duidt dat op mechanische problemen met de integriteit van je interne harde schijf. Bad blocks dus. De kans is dus groot dat je een nieuwe nodig hebt. Herformatteren (deep format) zou kunnen helpen, maar dat kost erg veel tijd en je bent daarna nog steeds niet zeker van een betrouwbare schijf.

Wacht dus niet te lang…

Bijdrager
    alaska

Ik zal direct een back-up maken met Time Machine.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De reden dat schijfhulpprogramma niets vond, komt omdat SMART utility (volgens de makers) extra controles uitvoert en daardoor veel eerder waarschuwt dan schijfhulpprogramma. Soms zelfs zoveel eerder dat de gebruiker een schijf gaat vervangen die eigenlijk nog best betrouwbaar is.

Maar aangezien je zegt dat je Mac traag is, kan er iets ergs op komst zijn. Vooral als je continue last hebt van de roterende strandbal cursor.

Het woord “Failing” van SMART utility is 1 stap verwijderd van een (in theorie dan) actuele crash.
    Elke harde schijf krijgt na verloop van tijd “bad sectors”. Deze worden gemarkeerd zodat ze niet meer gebruikt worden en ze worden vervangen door reserve sectoren. Maar aangezien daar een eindig aantal van is zal een schijf met te weinig extra sectoren nog over een “failing” status krijgen.
    Maar dit zegt niets over hoelang het nog goed blijft gaan, dat hangt van de kwaliteit en het gebruik af.

Bijdrager
    Oppie
    alaska op 24 april 2011

1. Wat zegt een SMART-status precies? Zegt het iets over de harde schijf?

Klik

Bijdrager
    Hessel89

je hardeschijf is inderdaad op sterven na dood.

maar deze kan je onder de 100 euro vervangen.

je hoeft dus niet meteen een nieuwe iMac te kopen;)

Bijdrager
    Sumar
    Hessel89

maar deze kan je onder de 100 euro vervangen.

Hoe? Altijd gedacht dat een HD vevangen in een iMac een behoorlijke klus was.

Bijdrager
    KingAchille

Helemaal niet:)
    Met wat geduld, een vaste hand en wat tijd kan je dit perfect zelf vervangen!

Bijdrager
    jobz

Hoe? Altijd gedacht dat een HD vevangen in een iMac een behoorlijke klus was.

zelf, met wat gereedschap en wat tijd of laten doen voor 80 euro. Tel daar een schijf van euro 80-120 bij op….

Moderator
    unSOUND

Een schijf van 80 tot 120 euro ? Voor 55 euro heb je 1 TB…

Bijdrager
    Poitrrr

Oke even een kick want zit met zelfde probleem. SMART Utility geeft ook Failing aan.. Heb ook last van de strandbal bij verschillende programma’s. Hij was al een keer gecrasht en heb toen nieuwe clean install gedaan maar sindsdien werkt hij niet meer naar behoren.

Valt dit onder het Apple Care Protection Plan? Heb er 3 jaar bijgekregen bij aanschaf gelukkig ipv 1 jaar standaard. Hij is van april 2010 dus moet geen probleem zijn toch?
    Ga er morgen maar even mee aan de slag maar als iemand het weet hoef ik niet meer te bellen en ga ik gelijk om een nieuwe hd.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.