10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    olga.p2000

smart status Crucial SSD

Hoi,

Ik heb voor mijn mac mini late 2012 SSD van Crucial MX100 512 GB gekocht. Met schijfprogramma van mac heb ik die geformatteerd (Mac OS Uitgebreid (journaled). Nu zit SSD in een case en is als een externe schijf verbonden. Ik wil daarop Yosemite installeren en in mijn mac ipv HDD inbouwen.

Nu krijg ik bij S.M.A.R.T. status melding: niet ondersteund. Doe ik iets verkeerd of er is iets met SSD aan de hand? Ik durf nu geen installatie uit te voeren. De bedoeling is dat het mijn systeem schijf wordt. SMART status geeft aan of je schijf in orde is. Dus als die niet ondersteund is en er zou iets aan de hand zijn, dan tja…

Weet iemand meer van?

Bijdrager
    TheBigZ

Je bent al op zoek naar problemen voordat je daadwerkelijk last hebt van een probleem? Gewoon de SSD wissen/formatteren en OS X er op zetten. Testen en inbouwen. En genieten van je Mac.

Bijdrager
    iep

De melding is normaal, er is geen ssd die SMART ondersteund want SMART is bedacht met hdd’s in het achterhoofd. Daarnaast is SMART ook niet echt nauwkeurig hoewel dat in de loop der jaren wel behoorlijk is verbeterd. Zie het als een leuke extra en vertrouw er niet 100% op.

Bijdrager
    Obi

En toch heeft deze SSD SMART ondersteuning:

http://www.crucial.com/usa/en/support-ssd

selecteer de betreffende SSD in het dropdown menu en bekijk de pdf.

Mogelijk dat je met deze drivers SMART support voor SSD’s kunt ‘aanzetten’.
    Er bestaan sinds kort SMART drivers voor de mac waarmee je de SMART status
    van externe drives kunt bekijken. Dat kon eerst niet.

http://www.macupdate.com/app/mac/47045/s-m-a-r-t-for-usb-and-firewire-drives

En ik zou een apart SMART monitor programma gebruiken. Apple’s
    ingebouwde SMART in bv disk utility is niet erg nauwkeurig.

Bijdrager
    iep

SMART zelf heeft alleen heel primitieve ondersteuning voor ssd’s waardoor het in de praktijk gewoon onbruikbaar is. De informatie die je veelal terugkrijgt is gericht op een hdd welke totaal anders in elkaar steekt dan een ssd. Die waarden die je terugkrijgt zijn dan ook helemaal nietszeggend en staan in een aantal gevallen zelfs op de verkeerde plek.

De tool die je noemt is leuk en aardig maar werkt in 9 van de 10 gevallen niet omdat men tegenwoordig controllers gebruikt die geen SMART door kunnen sturen. Kun je een ander OS gebruiken, kexts installeren tot je een ons weegt, SMART info krijg je er niet uit omdat het niet verder komt dan de disk zelf. Het wordt door de hardware geblokkeerd en dat hef je niet met software op. Die tool werkt weer wel bij de controllers die wel in staat zijn om SMART info door te geven. Een zeldzaamheid.

Er zitten heel veel haken en ogen aan het gebruik van SMART. Juist daarom is het nu nog steeds niet meer dan een leuke, en soms ook handige, extra waar je niet op moet gaan bouwen. Doe je dat toch dan zul je tegen de lamp lopen. In de praktijk biedt het ook weinig aan meerwaarde. Schijven gaan vaker spontaan stuk zonder enige vooraankondiging. Als een schijf stuk is of gaat zul je dat eerder opmerken door rare geluiden, traag systeem of een machine die gewoon ineens niet meer werkt dan dat je hiervan een SMART melding krijgt. SMART is verder totaal niet nodig om welke disk dan ook te laten functioneren in welke computer dan ook.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Terwijl iedereen een heel betoog over het nut van SMART uiteenzet, zal ik maar even het antwoord geven.

olga.p2000 op 22 november 2014

Nu zit SSD in een case en is als een externe schijf verbonden. Ik wil daarop Yosemite installeren en in mijn mac ipv HDD inbouwen.

SMART wórdt ondersteund door de MX100. De reden waarom ‘ie het nu niet doet, is vanwege het feit dat je hem in een case hebt en dus extern hebt aangesloten. Extern werkt SMART soms wel, soms niet. Als je hem daadwerkelijk inbouwt, zul je zien dat SMART actief is.

Bijdrager
    olga.p2000

OK, super mensen! Dank je wel allemaal! Ben gerustgesteld. SSD zal ik volgende week in de mac inbouwen.
    Ik bevind mij vrij recentelijk in zo’n diepe (naar mij gevoel) wereld van Mac… Af en toe raak ik lichtelijk in paniek.

Even kijken wat voor melding komt als ik die heb ingebouwd. Het leek mij makkelijker om eerst via usb Yosemite installeren en daarna kant en klare ssd in de Mac inzetten. Als goed is, zal het systeem vanuit ssd opgestart worden.

Bijdrager
    iep

@Mr Macintosh: toch fijn dat je het gegeven antwoord en de informatie over SMART die hier al besproken was nogmaals herhaald…

@olga.p2000: veel plezier met de ssd! Let wel, voordat je gaat installeren wel even partitioneren en formatteren (met cmd-r starten, daarna Disk Utility starten), dan zal de OS X installer de schijf ook zien en kun je de installatie starten. Maak je overigens ook geen zorgen om wel/geen TRIM aangezien ssd’s allemaal GC doen wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Een ssd moet je gewoon installeren en er van genieten:-)

Btw, bedoel je met p2000 de computer of het paging network?

Bijdrager
    olga.p2000

@iep:
    nee… ik heb een moeilijke (voor Nederlanders) achternaam.. Als ik die in bv email adres zou gebruik, komen mailtjes nooit aan;-) Ik heb besloten de eerste letter van mijn achternaam te zetten en de millennium jaartal achter… Uiteindelijk is dat mijn login op best veel forums geworden. En daar houdt het op… dus geen netwerken of zo…

Ik heb al een en andere uitgezocht over TRIM en GC. Ik heb hier ook een keertje vraag hierover gesteld. Eens in een paar jaar een schone installatie doen zal ook helpen om SSD schoon te houden.

Het formatteren en Yosemite op SSD zetten is gelukt en vanuit externe SSD kan ik dus Yosemite draaien. Ik vind het alleen geen fijne manier om te werken (stel haal ik per ongeluk USB uit), dus SSD zal in Mac komen zitten.

En dan heb ik nog een vraagje… meer een advies… ik heb dus Mac mini server gekocht (late 2012). Die heeft twee HDD’s: Server en Macintosh HD2. Ik zit nog steeds te denken wat is meest verstandige: Server eruit halen of Macintosh HD2? In principe Macintosh HD2 wilde ik als back-up gebruiken en met Time Machine instellen. Op Server staat nog steeds Mountain Lion geïnstalleerd. Die hoeft van mij niet weg… Ik zou tussen twee besturingssystemen kunnen schakelen, als ik het zou willen (zeg maar, nostalgie). Zo, wat is de wijsheid in dit geval?

Bijdrager
    fixar

Gewoon met CCC of Superduper een kloon maken van Server naar Macintosh HD…

Dan kun je daarna willekeurig welke schijf uit de Mac mini halen (ik stel voor om de schijf weg te halen waar je het meest makkelijk bij kunt.

SSD er in en klaar.

HD in externe behuizing die je al hebt en deze gebruiken voor een extra back-up of opslag

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.