10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Smart Folders

Hoihoi,

Stel ik maak een slimme map voor alle bestanden die beginnen met “FVR_”

Als ik dan in Teksteditor iets typ en ik geef als bestandnaam “FVR_120607” op, dan wordt dit opgeslagen in deze slimme map, maar ook in de map die in het “Opslaan Als…”-venster aangeduid stond.

Is er geen manier om ervoor te zorgen dat zo’n bestand automatisch alléén in de slimme map komt te staan, en ik dus niet moet kijken naar welke map in het “Opslaan Als”-venster aangeduid staat? Anders zit je altijd met dubbeltjes…

Bijdrager
    klaus

Hmmm, ik denk dat je het principe van die smart folders niet goed begrijpt.

Smart folders zijn geen fysieke folders. Telkens je die folder opent zoekt je mac eigenlijik de files die overeenkomen met de eigenschappen van je zoekoperatie in die folder, en dan toont hij daar je files, zonder ze te kopieren of te verplaatsen. Die staan dus nog steeds op de originele locatie waar je ze eerst bewaard had.

Geblokkeerd
    Anoniem

O. Het is dus eigenlijk een soort map met Spotlight-resultaten.
    En wat ik wil doen bestaat dan eigenlijk niet?

Bijdrager
    Double_UK
    ”Flimofly”

O. Het is dus eigenlijk een soort map met Spotlight-resultaten.
    En wat ik wil doen bestaat dan eigenlijk niet?

Wat jij wil is gewoon die smart folder. Alle bestanden die aan bepaalde criteria voldoen in één folder.
    Maar je hoeft je geen zorgen te maken over ‘dubbeltjes’ want die bestaan helemaal niet.

Zie de bestanden in de smart folder als een soort van ‘aliassen’ die verwijzen naar de oorspronkelijke bestanden. Dus die staan maar éénmaal op je harde schijf.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zag het als een tijdsbesparing. Als je van alle mappen smart folders zou kunnen maken op die manier, moet je niet meer kijken naar waar je iets opslaat – de naam vertelt je computer in welke folder het document moet.
    Ik voel het, ‘k ga daar een apple developer award mee winnen :wink:

Bijdrager
    Carel A.

Met spotlight bereik je hetzelfde.
    Maar van het rangschikken in folders kom je volgens mij niet af. De elende is dat alle bestanden dan wel de juiste naam moeten hebben, die iets vertellen over de inhoud.

Stel je krijgt een hoeveelheid kaartmateriaal (plattegronden) oid aangeleverd zonder duidelijke naam. Dan moet je deze allemaal gaan hernoemen, voordat ze doorzoekbaar worden met spotlight of een smartfolder. Kan veel werk zijn. Drag ’n drop in een foldertje is dan sneller.

PS: Heb je al eens gedacht aan ‘mapacties’ volgens mij kan je daar ook het een en ander mee bereiken.

Bijdrager
    michelvdb

Mapacties met Finder Scripts doen wonderen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Flimofly”

Anders zit je altijd met dubbeltjes…

Als je dubbeltjes over hebt mag je ze best naar mij toesturen, hoor …

Geblokkeerd
    Anoniem

Hahaha… dubbeltjes, noemen jullie 2EUR-stukken ook nog zo?:)

Ik heb eens wat zitten vlooien in die Apple Scripts en mapacties, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Als ik het goed begrijp moet ik een script toevoegen aan een map… Maar volgens de Applewebsite werken mapacties alleen vanaf je iets toevoegt aan die map. Dan komen de scripts die verbonden zijn aan die map, in actie.

Mijn bedoeling is dus dat een bestand doordat het een naam met een bepaalde lettercombinatie krijgt, automatisch naar een bepaalde map gaat.

Iemand een concrete(re) tip?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Flimofly”

Hahaha… dubbeltjes, noemen jullie 2EUR-stukken ook nog zo?:)

Als jij €2 een dubbeltje noemt, mag je ze al helemáál naar me toe sturen als je er over hebt;) (Een dubbeltje was tien guldencent, vanwege dat het twee stuivers waard was, maar veel bijnamen van guldenmuntstukken worden tegenwoordig voor euromunten met “dezelfde” waarde gebruikt — dus een dubbeltje is €0,10.)

”Flimofly”

Iemand een concrete(re) tip?

Heel eenvoudig, denk ik: maak je AppleScript en koppel dit aan de map Documenten. Bewaar dan gewoon alles in Documenten, en laat het script het verplaatsen naar waar je het eigenlijk naartoe wilt hebben.

Let wel op dat dit problemen op zou kunnen leveren als je iets bewaart vanuit een programma, er dan aan verder werkt en het weer bewaart: het script zal het bestand weer verplaatsen, maar er bestaat al iets met die naam. Houd er dus rekening mee dat het script misschien dingen zal moeten kunnen overschrijven.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.