8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bko

smart failure

Hallo allemaal,

omdat mijn bootcamp partitie niet helemaal lekker draait, heb ik een smart utility gedraaid. Hierbij kwam het volgende eruit:

Is dit ernstig? Heb nu verschillende verhalen gelezen op internet en ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Groeten,
    Bart

Bijdrager
    Macosxachist

Het is alleen ernstig als je geen back-ups maakt. Anders is het gewoon vervelend. Want die harde schijf gaat het echt begeven.

Bijdrager
    bko

Is het serieus zo ernstig? Ik heb mijn macbook pas 2 maanden, dat wordt dus aanspraak op de garantie maken….

Bijdrager
    erwin85

Heb toevallig vanavond ook een topic over geopend. Ik heb een MBP 15 inch 2011 ook net 3 maanden en heb problemen dat mijn laptop heel traag is. Na een SMART test te hebben gedaan ook FAILING message gekregen.

Heb net een complete backup gemaakt. Ga morgen even langs de winkel…

Apart dat dit probleem zich vaker voordoet.

Bijdrager
    Buzz

Het zou pas echt apart zijn als jij de enige was, toch?

Bijdrager
    arri

…Apart dat dit probleem zich vaker voordoet …

welk probleem dan? dat je een error-message ziet?
    (app sluiten, is ie weg;) )

is die tool betrouwbaar is?
    en kun je de data die het laat zien interpreteren? (ik niet echt)

voor je eigen gemoedsrust zou ik zulke tools niet eens installeren.
    in dit geval al helenaal niet, want dat hele S.M.A.R.T is juist bedacht
    om er NIET naar te hoeven kijken. dat regelt die HD gewoon lekker
    helemaal zelf. (.Self.Monitoring.Analysis.Reporting.Technology ..dûh)

Als er echt iets mis is met je HD dan heb je dat gauw genoeg door
    zonder die tool.

Ik vermoed

Bijdrager
    Buzz

Wat een raar advies arri. Zowel bartkoek als erwin85 geven toch aan dat ze ook daadwerkelijk al problemen ondervinden met hun harde schijven?

Het “reporting” gedeelte (de R in S.M.A.R.T.) geeft juist de informatie door aan die software. In Apple’s Disk Utility (Applications/Utilities) kan je de S.M.A.R.T. status trouwens ook aflezen, en die informatie is zeker betrouwbaar. Zonder software om die status uit te lezen heb je aan dat reporting gedeelte helemaal niets, blijf je aanmodderen met een schijf die stuk aan het gaan is, en loop je dus extra risico op dataverlies in het geval je back-up ook stuk zou gaan.

Harde schijven gaan nou eenmaal stuk, soms ook al na slechts een paar weken of maanden. Daar is niks uitzonderlijks aan.

Bijdrager
    erwin85

Ik ben hier gekomen en heb het programma SMART scan gebruikt omdat ik problemen had met mijn MBP. Disk Utility geeft aan dat de disk goed is maar toch vertrouw ik dit niet. De laptop is zo ontzettend traag! Wanneer die veel dingen wegschrijft of leest van de schijf is het onmogelijk om tegelijk iets anders te doen op de laptop.

Ik ga toch vandaag maar even naar de winkel om de laptop weg te brengen.

Bedankt voor jullie advies.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.