8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Sluimerstand voor PowerBook

Raak even niet helemaal wijs uit de systeemvoorkeuren: energiestand. Ik zet mijn PB zelden uit. Nu heb ik me laten vertellen dat een HD die constant blijft draaien geen lang leven is beschoren. Daaarom wil ik die ’s nachts laten sluimeren. Mijn instellingen zijn momenteel deze: sluimer computer: nooit / scherm: na 5 min / sluimer HD indien mogelijk: aangevinkt. Is dit in orde? Is het ook zo dat, bij deze instellingen, de PB (en ook de HD) in sluimer gaat als ik hem dichtklap?
    Dank voor de wijze raad en hulp.

Bijdrager
    Yaris

Geen antwoord op je vraag, maar wel een interessant draadje over de sluimerstand in het algemeen : http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=57542

Bijdrager
    TRML

Een HD is gemaakt om te draaien en niet om stil te staan, een HD heeft het meest te lijden van aan en uit zetten. Ik weet uit ervaring dat een harddisk van een server veel minder vaak defect is dan die van een werkstation die uit en aan gezet word omdat die altijd draaien. maar zoals jij het nu hebt staan is voor jou goed.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Als je computer op nooit staat, gaat je HD ook niet op sluimer, aangezien je systeem niet zonder een HD kan :innocent: .

Bijdrager
    Geedee
    ”DarkRaverNL”

Als je computer op nooit staat, gaat je HD ook niet op sluimer, aangezien je systeem niet zonder een HD kan :innocent: .

Ook niet als ik ‘m dichtklap of onder Appeltje ‘sluimer’ kies?

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik weet niet precies wat er met een :apple: laptop (als ik het zo nog mag noemen) gebeurt als je hem dichtklap, heb er nooit een gehad, maar als je zelf kiest voor Sluimer dan gaat je HD ook slapen. in prencipe gaat altijd je HD slapen als je systeem ook slaapt.

Bijdrager
    MicMac

Over het algemeen gaat een :apple: powerbook in de sluimerstand als je em dichtklapt. Maar wanneer je er een extern beeldscherm aan hebt gekoppeld niet. Als je computer in sluimerstand staat is de harddisk ook uit.

Bijdrager
    Marius1976
    ”TRML”

Een HD is gemaakt om te draaien en niet om stil te staan, een HD heeft het meest te lijden van aan en uit zetten. Ik weet uit ervaring dat een harddisk van een server veel minder vaak defect is dan die van een werkstation die uit en aan gezet word omdat die altijd draaien. maar zoals jij het nu hebt staan is voor jou goed.

Dit is waar, maar er zit ook een keerzijde aan deze waarheid. Harddisken die almaar draaien, gaan minder vaak stuk dan die vaak uit en en aan gaan. MAAR: als zo’n harddisk die al jaren draait, dan es een keer wordt afgezet, dan is er relatief een grote kans dat hij daarna dus ook meteen nooit meer opspint. Dus statistisch gezien klopt het, maar praktisch bezien heb je er weinig aan.

Verder is het bij een laptop wel lekker als de harddisk -zeker in sluimerstand- ook slaapt, omdat je de laptop dan niet hoeft af te zetten om hem veilig in een tast te vervoeren, zonder dat je hd crasht.

Marius

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.