15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    iCreatedTech

Slowmotion software

Hallo OMT’ers,

Ik zoek slowmotion software waarmee ik video’s (60fps, gemaakt met Canon EOS 550D) kan vertragen voor Mac OS.
    Ik heb wel eens gehoord dat en plug-ins waren voor Adobe After Effects, maar weet niet meer hoe die heten!
    Het liefst heb ik een stand-alone app! En de app moet 1080p kunnen renderen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    francisss

in after effects kan je die 60 frames per seconde gewoon trager afspelen, dat doe je door time remapping, zoek daar een tutorial van op

Bijdrager
    Richele
    Moderator
    Mac Daddy

Time remapping zal ik niet zomaar mee beginnen. Je kan de timing zoveel vern*ken ermee als je niet weet wat je wilt.

Ik neem aan dat je nu beeld op 60 fps hebt opgenomen en dat je dat in 25 of 30 fps wilt afspelen? Waardoor het in slow-motion afspeelt? After effects kan je dat standaard in doen ja. Je importeert je 60 fps beeld. Dan klik je op dat bestand met je rechtermuisknop en selecteer je interpret footage en dan main. Dan krijs je een menu waarin je de fps kan aanpassen.

Maar ook elke video editing software kan dit. Je importeert dan je beeld en bij de instellingen geef je dan aan dat ie op 30 of 25 fps af moet spelen.

Als je wilt dat het snel begint en hij vloeiend (of abrupt) in slow-mo gaat. Dat kan je inderdaad met time remapping doen, maar pas op. Bekijk eerst een tutorial daarover en hou in je hoofd dat je nooit teveel moet vertragen, want je hebt maar 60 fps en niet meer. Versloom je het teveel, dan kan je After Effects frames laten blenden (mixen), maar dat ziet er lang niet altijd even fraai uit.

Andere applicaties kunnen zijn.
    iMovie (die kan toch tegenwoordig 1080P?)
    Final Cut
    Avid
    Of elke andere video editor voor de Mac.
    En wie weet kan Quicktime Pro het ook.

@Richele: Een deinterlace programmaatje voor fps handelingen? Niet echt een logische keuze als je het mij vraagt.

Ik verplaats het topic even naar het video forum. Daar is het net ietsjes beter op zijn plaat.

Bijdrager
    Demon Hunter

De Plug-in die je zoekt heet Twixtor;)

Bijdrager
    Jojo890

iMovie 2011

Bijdrager
    francisss

ok ben nu thuis, kan ik ook betere antwoorden geven:D

Time remapping doe je niks fout mee, en als je het ingewikkeld vind dan denk ik dat After Effects wat te hoog gegrepen is;)

Maar even serieus, kijk deze tutorial even van videocopilot, dat zijn de beste om alles van te leren

zet je canon 550d trouwens beter in PAL modus, ipv NTSC
    pal is veel geavanceerder en de standaard in europa.

dan kan je wel maar maximaal 50 frames per seconde

als je vertraagt moet je ook helemaal niet 30 frames per seconde afspelen. 24 is ten eerste al genoeg, en als je toch voor slomo gaat kan je best nog lager gaan.

misschien zelfs zo laag dat je een blur nodig zal hebben maar kijk eerst die tutorial maar;)

Moderator
    Mac Daddy

Zelfs als je 60 fps beeldmateriaal verlaagt naar 50 fps is het al langzamer en dus slow-motion. Bij 30 fps weet je tenminste dat het de helft trager afspeelt.

En Time Remapping is voor mij ook niet ingewikkeld, maar ik heb ooit eens gezien dat iemand die aardig bedreven was in After Effects echt een potje maakte van zijn compositions door zoveel keyframes bij Time Remapping te gebruiken dat het er niet meer uitzag. Met Time Remapping kan je (zonder eerst een uitleg) een heleboel verkloten. Uiteraard doe je dat in een compositie en verkloot je niet je originele materiaal gelukkig.

24 fps wil je om film effect te krijgen.
    Film wordt namelijk op 24 fps opgenomen.
    PAL (Europese TV standaard) is 25 fps.
    NTSC (Amerikaanse standaard) is 29,97 fps. (En dat wordt vaak afgerond naar 30 fps.)

Een spiegel reflex bied je de mogelijkheid om het dubbele aantal van PAL of NTSC op te nemen.
    PAL 25×2=50
    NTSC 30×2=60

@franciss: Hoe jij erbij komt dat PAL geavanceerder is dan NTSC is mij een raadsel. Het word ten slotte allebei op dezelfde sensor opgevangen en met dezelfde compressie behandeld. Het verschil is dat je je materiaal niet eerst hoeft om te zetten.

Bijdrager
    Artell

Volgens mij is PAL ook iets beter: PAL – 576 x 720 (interlaced) NTSC – 480 x 720 maar in uiteindelijke beeld maakt het niet zo heel veel uit..:wink:

Bijdrager
    TheBigZ
    Demon op 29 april 2011

De Plug-in die je zoekt heet Twixtor;)

+1.

Of dit: http://nofilmschool.com/2011/01/1000fps-slow-mo-final-cut-pro-no-plugins/

Bijdrager
    francisss

@ Mac Daddy – dat PAL geavanceerder is hoorde ik dit weekend net van iemand, en dat heb ik dus gewoon aangenomen, zal wel met interlacing te maken hebben. Time remapping is simpelweg een kwestie van keyframes plaatsen.

PAL kan ook best in 24 frames opnemen

En ik bedoelde niet dat je van 60 naar 50 frams moet vertragen, maar dat je met de canon 550d in PAL modus maximaal 50 frames haalt, terwijl je in NTSC 60 haalt.

24 is voor wel een goede afspeelsnelheid, daaronder wordt het merkbaar, maar je kan zelfs een slomo hebben waarba het net het effect is dat je de afzonderlijke frames ziet, denk aan als iemand over een grote kloof springt ofzo, eerst normal speed, en dan een paar frames slomo

Bijdrager
    francisss

@DemonHunter – die Twixtor ziet er veelbelovend uit!

Bijdrager
    johnkeates

Je krijgt er software bij om dat te doen dacht ik.

Bijdrager
    Demon Hunter

Twixtor is koning!

http://vimeo.com/m/#/19302305

Gebruik het zelf ook regelmatig, werkt simpel met goed resultaat:)

Bijdrager
    iCreatedTech

Twixtor is toch heel duur, las laatst dat het iets van €330,00 kost!
    Ik ga de genoemde methodes even bekijken, erg bedankt voor de reacties!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.